کد خبر: 687803
تاریخ انتشار :

داسیلوا: پوتین در برزیل دستگیر نخواهد شد

رئیس جمهور برزیل اظهار کرد اگر ولادیمیر پوتین در نشست سال آینده سران گروه ۲۰ در شهر ریودوژانیرو شرکت کند، دستگیر نخواهد شد.

داسیلوا: پوتین در برزیل دستگیر نخواهد شد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، لولا داسیلوا رئیس جمهور برزیل اظهار کرد اگر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در نشست سال آینده سران گروه 20 در شهر ریودوژانیرو پایتخت برزیل شرکت کند، دستگیر نخواهد شد.

وی در حاشیه نشست سران گروه 20 در شهر دهلی نو در یک مصاحبه گفت: پوتین به نشست سال آینده سران گروه 20 دعوت خواهد شد. علاوه بر این پوتین قصد دارد در نشست گروه کشورهای در حال توسعه بریکس که پیش از نشست گروه 20 در روسیه برگزار می شود، حضور داشته باشد.

داسیلوا افزود: من معتقدم پوتین می تواند به آسانی به برزیل سفر کند. اگر من رئیس جمهور برزیل هستم، می گویم که او می تواند به برزیل سفر کند و به هیچ وجه دستگیر نخواهد شد.

این در حالی است که دادگاه جنایات جنگی در ماه مارس، برای ولادیمیر پوتین به اتهام انجام جنایات جنگی و ربودن و اخراج صدها کودک اوکراینی، قرار دستگیری صادر کرد. اما مقامات روسیه انجام هر گونه جنایت جنگی را و یا ربودن کودکان اوکراینی را رد کرد.

ولادیمیر پوتین از زمان آغاز تهاجم به اوکراین، بارها در نشست ها و همایش های بین المللی غایب بوده و در نشست گروه 20 در دهلی نو نیز حضور نداشت و به جای خود سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه را فرستاده بود.

این در حالی است که گروه 20 در بیانیه نشست سران در دهلی نو توصیف خود را از جنگ بین روسیه و اوکراین در مقایسه با نشست قبلی در سال گذشته تغییر داد.

درحالی که در نشست قبلی سران گروه 20 در بالی اندونزی در بیانیه مشترک جنگ بین مسکو و کی‌یف «جنگ علیه اوکراین» خوانده شد، حالا این توصیف در بیانیه نشست گروه در پایتخت هند به «جنگ در اوکراین» تغییر کرد.

بر اساس این بیانیه، تمام کشورها باید از تهدید یا استفاده از زور برای به دست آوردن اراضی از طریق تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی هر کشوری خودداری کنند. همچنین تمام کشورها باید مطابق با اهداف و اصول منشور سازمان ملل اقدام کنند.

وزارت خارجه اوکراین در واکنش به این قضیه اعلام کرد که بیانیه مشترک رهبران گروه 20 در مورد تهاجم روسیه به اوکراین، چیزی نیست که به آن بتوان افتخار کرد.

اما وزیر خارجه هند گفت که زبان بیانیه یک ارزیابی عادلانه از طیف دیدگاه‌ها در میان اعضای گروه 20 در مورد جنگ اوکراین است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها