کد خبر: 688024
تاریخ انتشار :

۱۸ سال بعد از فرار خفت‌بار صهیونیست‌ها از غزه؛ مقاومت و کابوس ناتمام اسرائیل

شکست خفت‌بار صهیونیست‌ها در نبرد «شمشیر قدس» عملیات‌های پیشرفته مقاومت در کرانه باختری و سراسر فلسطین که امروز بزرگترین کابوس صهیونیست‌ها در داخل فلسطین است، نتیجه همان معادلاتی است که مقاومت غزه از زمان انتفاضه الاقصی رقم زد.

۱۸ سال بعد از فرار خفت‌بار صهیونیست‌ها از غزه؛ مقاومت و کابوس ناتمام اسرائیل
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، 18 سال از شکست رژیم صهیونیستی در نوار غزه و عقب‌نشینی این رژیم از این منطقه می‌گذرد؛ شکستی که یک تحول راهبردی در معادلات درگیری فلسطینی-صهیونیستی ایجاد کرد.

«آریل شارون» نخست‌وزیر وقت رژیم اشغالگر در سال 2005 با ادعای اینکه عقب‌نشینی اسرائیلی‌ها از نوار غزه اقدامی یکجانبه در چارچوب طرحی برای بهبود وضعیت غزه و بهتر شدن شرایط زندگی و اقتصاد فلسطینی‌هاست، سعی داشت این شکست را توجیه کند. اما حقیقت آن است که در نتیجه شجاعت و رشادت مقاومت فلسطین که نوار غزه را برای شهرک‌نشینان صهیونیست تبدیل به جهنم کرده بودند، رژیم اشغالگر کاملا ناامید شده و چاره‌ای جز فرار نداشت.

انتفاضه الاقصی و کابوس بزرگ اشغالگران در غزه

امروز 12 سپتامبر مصادف با هجدهمین سالگرد شکست اشغالگران در نوار غزه است تا مردم غزه علی‌رغم رنج و دردهای زیادی که در اثر محاصره سنگین دشمن متحمل می‌شوند، با عزت و سربلندی زندگی کنند. تا آن زمان 35 درصد از اراضی غزه در اشغال صهیونیست‌ها بود و 25 شهرک‌ صهیونیست‌نشین در این منطقه وجود داشت که نقاط راهبردی برای رژیم اشغالگر محسوب می‌شدند و درواقع گنجی بودند که از خلال آن دشمن صهیونیستی منابع طبیعی نوار غزه را غارت می‌کرد. برجسته‌ترین نمونه درباره دزدی اشغالگران از منابع غزه، سرقت آب‌های شیرین زیرزمینی نوار غزه و انتقال آن به داخل اراضی اشغالی بود.

این شهرک‌های صهیونیست‌نشین در نوار غزه همچون غده‌های سرطانی بودند که این منطقه را تجزیه و تردد و زندگی فلسطینیان را در غزه محدود و مختل کرده بودند. از روز اول انتفاضه الاقصی مقاومت در کل فلسطین و به ویژه نوار غزه اوج گرفت و شاهد پیشرفت قابل توجهی در امکانات و عملیات‌های مقاومت فلسطین در مقایسه با انتفاضه اول یعنی انتفاضه سنگ‌ها بودیم. انتفاضه الاقصی اولین انتفاضه مسلحانه فلسطین بود که تاثیرات آن تا امروز هم مشخص است.

به این ترتیب در آن دوره همه نقاط تماس فلسطینیان با رژیم اشغالگر در نوار غزه شاهد درگیری‌های شدید و دائمی بود که طی آن مقاومت فلسطین به طور جدی شهرک‌های صهیونیست‌نشین در غزه و نظامیان این رژیم را هدف حملات سنگین خود قرار داد. مقاومت در این دوره به پیشرفت‌های چشمگیری رسید و موفق شد سیستم تولید سلاح خود را تقویت کرده و سلاح‌های پیشرفته‌ای مانند راکت و سلاح‌های ضد زره و نارنجک‌های دستی و کمربندهای انفجاری و ... تولید کند.

این توسعه سریع توانایی‌های نظامی مقاومت فلسطین در طول انتفاضه الاقصی، امنیت شهرک‌نشینان در غزه را به شدت زیر سوال برد و این منطقه را تبدیل به کابوسی برای صهیونیست‌ها کرد که شارون آرزوی فرار از آنجا را داشت. به این ترتیب مقاومت فلسطین به رهبری گردان‌های عزالدین القسام (شاخه نظامی حماس) از تمامی ابزارها و گزینه‌ها برای مقابله با اشغالگران استفاده کرد. گردان‌های القسام روش جدیدی برای مقاومت در برابر اشغالگری ابداع کردند که شامل حفر تونل و هدف قرار دادن اماکن نظامی رژیم صهیونیستی بود.

بیشتر بخوانید

حمله راکتی گردان القسام به شهرک صهیونیست‌نشین در کرانه باختری

سرایا القدس: تصمیم ما تسلیح کل کرانه باختری است

صالح العاروری: کرانه باختری در راس تقابل با دشمن صهیونیستی قرار دارد

استراتژی موثر مقاومت که صهیونیست‌ها را از غزه فراری داد

شاخه نظامی جنبش حماس از طریق استراتژی حفر تونل، عملیات‌های زیادی علیه رژیم اشغالگر انجام داد که منجر به تغییر معادله درگیری با این رژیم شده و آن را به فرار از نوار غزه مجبور کرد. خسارت‌هایی که رژیم صهیونیستی در عملیات‌های بزرگ مقاومت فلسطین در سال‌های 2001 تا 2005 متحمل شد -چه در سطح مالی و -چه در سطح جانی بسیار زیاد بود. مقاومت فلسطین و در راس آن گردان‌های عزالدین القسام در طول انتفاضه الاقصی 68 عملیات ضد صهیونیستی مهم انجام دادند که منجر به کشته شدن 135 صهیونیست از جمله 106 سرباز و افسر ارتش رژیم اشغالگر و زخمی شدن ده‌ها تن دیگر شد.

سال 2004 یعنی یک سال قبل از فرار اشغالگران از نوار غزه، شاهد بیشترین تلفات در میان نظامیان صهیونیست بود؛ به طوری که 46 نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در این سال به هلاکت رسیدند و مقاومت همچون سدی غیرقابل نفوذ در برابر دشمن ایستاد.

توسعه و پیشرفت مقاومت، رژیم صهیونیستی را در نوار غزه شکست داد و موجب آزادی عمل مقاومت فلسطین و تقویت قدرت آن در زمینه‌های مختلف شد. بعد از این مرحله مقاومت توانست روی تاکتیک‌های جدید برای مقابله با دشمن اشغالگر کار کند . این تحول مردم فلسطین در نوار غزه را قادر ساخت تا به قدرت خود برای شکست اهداف دشمن ایمان داشته باشند؛ تا جایی که امروز مقاومت فلسطین تبدیل به کابوسی شده که شبانه‌روز سران رژیم اشغالگر را آزار می‌دهد.

شکست رژیم صهیونیستی در نوار غزه، نقطه عطف بزرگی در توسعه عملکرد و تسلیحات مقاومت و گسترش نبرد آن با دشمن صهیونیستی بود تا اینکه از پیشرفت‌های جدید خود در نبردهای بعدی رونمایی کرد. به ویژه در جنگ سال 2014 مقاومت غزه علی‌رغم محاصره گسترده‌ای که دشمن علیه این منطقه تحمیل کرده بود موفق شد شکست بزرگی به اشغالگران وارد کند. شکست خفت‌بار صهیونیست‌ها در نبرد «شمشیر قدس» در مه 2021 و عملیات‌های پیشرفته مقاومت در کرانه باختری و سراسر فلسطین که امروز بزرگترین کابوس صهیونیست‌ها در داخل فلسطین است، نتیجه همان معادلاتی است که مقاومت غزه از زمان انتفاضه الاقصی رقم زد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها