کد خبر: 688117
تاریخ انتشار :

آخرین تحولات اوکراین| تجارت اعضای بدن انسان در کی‌یف رونق گرفته است

هزینه ۱۱۱ میلیارد دلاری آمریکا در اوکراین، امکان ارسال مجدد مهمات خوشه‌ای به کی‌یف، درخواست سازمان ملل برای توقف استفاده از این سلاح، رونق قاچاق اعضای بدن در اوکراین و قصد کی‌یف برای استخدام ۵۰ هزار افسر پلیس، از رویدادهای مهم پیرامون جنگ هستند.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

کاخ سفید فاش کرده که ایالات متحده در حال حاضر تقریباً ۱۱۱ میلیارد دلار برای درگیری نظامی در اوکراین هزینه کرده است. در عین حال، وزرای امور خارجه آمریکا و آلمان قصد دارند در مورد اقدامات مضاعف به منظور تقویت سیستم دفاع هوایی اوکراین گفتگو کنند.

با این وجود، روزنامه "گلوبال تایمز" در تحلیلی ابراز تردید کرده که تسلیحات غربی ارائه شده به اوکراین  بر روند درگیری تأثیری داشته باشد و این یا آن سلاح "بطور معجزه آسا" مسیر درگیری را به نفع کی‌یف تغییر بدهد. در این مقاله با اشاره به عدم هر نوع پیشرفت در ضد حمله ارتش اوکراین در طول تابستان، ثابت کرده که تجهیزات مدرن غربی کارآیی ندارند، یادآوری شده که توانایی‌های نیروهای مسلح روسیه به وضوح طرف اوکراینی را در جبهه نبرد تحت الشعاع قرار داده است.

 

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز روز گذشته، در نشست عمومی مجمع اقتصادی شرق (EEF-۲۰۲۳) در ولادی وستوک، تاکید کرد که عرضه سلاح های جدید به کی‌یف، از جمله مهمات خوشه‌ای و گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف شده، بر وضعیت درگیری تاثیری ندارد. به گفته وی، هیچ نتیجه‌ای از ضد حمله اوکراین بدست نیامده و آنها بیش از ۷۱ هزار نفر تلفات داشتند، ۴۵۳ دستگاه تانک و ۱۸ هزار انواع خودروهای زرهی مختلف را از دست داده‌اند. 

به عقیده پوتین،  ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ غرب به اوکراین هم چیزی را تغییر نمی‌دهد و تنها درگیری را طولانی تر خواهد کرد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به پانصد و شصت و هفتمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

قصد آمریکا برای همکاری با آلمان به منظور تقویت دفاع هوایی اوکراین 

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده و آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان، قصد دارند در مورد اتخاذ تدابیر اضافی به منظور تقویت سیستم دفاع هوایی اوکراین گفتگو کنند. 

متیو میلر، رئیس دفتر مطبوعاتی وزارت خارجه آمریکا شب گذشته با اعلام این خبر، مدعی شد که وزیر امور خارجه، لوید آستین - وزیر دفاع، جیک سالیوان - دستیار رئیس جمهور در امور امنیت ملی و خود جو بایدن، حتی قبل از شروع درگیری نظامی، برای تقویت و ارائه سیستم های دفاع هوایی به اوکراین تلاش زیادی کرده بودند.

میلر افزود: «ما تعدادی از سامانه‌های آمریکایی را به عنوان بخشی از بسته کمک‌های نظامی اخیر که وزیر امور خارجه در زمان حضور خود در کی‌یف اعلام کرد، به اوکراین منتقل کردیم».

وی از جمله این تجهیزات، تعدادی از سامانه‌ های دفاعی را نام برد که پیش از این آمریکا ارائه کرده بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه، ایالات متحده برای تهیه تدارکات با سایر کشورها مشارکت دارد، افزود: «اطمینان دارم که او (بلینکن) این موضوع را با همتای آلمانی خود در اواخر این هفته مورد بررسی قرار خواهد داد.»

پنتاگون ارسال مجدد مهمات خوشه‌ای به ارتش اوکراین را ممکن دانست

پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که واشنگتن ممکن است در آینده مجموعه‌های جدیدی از مهمات خوشه‌ای را به کی‌یف منتقل کند. وی افزود: «در مورد کمک های امنیتی به اوکراین، امروز چیزی برای اعلام ندارم. البته، چه زمانی و اگر این کار را انجام دهیم، به شما اطلاع خواهیم داد.»

این در حالی است که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از اوکراین خواسته تا استفاده از این نوع مهمات خطرناک را متوقف کند. با این حال، کنوانسیون منع مهمات خوشه‌ای نه از سوی اوکراین و نه توسط ایالات متحده اجرا نمی شود و این به معنای آن است که آنها برای این دو کشور ممنوع نیستند.

درخواست دبیرکل سازمان ملل برای توقف استفاده از مهمات خوشه‌ای در اوکراین 

ایزومی ناکامیتسو، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در نشست شب گذشته شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواستار توقف فوری استفاده از بمب‌های خوشه‌ای در اوکراین شده است.

وی گفت: دبیرکل بارها خواستار توقف فوری استفاده از مهمات خوشه‌ای شده است. این بیانگر موضع او در این رابطه است که این نوع تسلیحات باید به تاریخ تبدیل شود. ناکامیتسو افزود که سازمان جهانی "گزارش‌هایی مبنی بر انتقال گلوله‌های اورانیوم ضعیف شده به نیروهای اوکراینی را دریافت می‌کند." معاون دبیرکل گفت: این نوع سلاح و مهمات به دلیل خطر تهدیدهای بالقوه تشدید عواقب ناشی از درگیری نظامی، نگرانی جدی دارد.

کاخ سفید تایید کرد کمک به اوکراین به بیش از ۱۱۰ میلیارد دلار رسیده است

شبکه فاکس نیوز شب گذشته گزارش داد که ایالات متحده تاکنون تقریباً ۱۱۱ میلیارد دلار برای درگیری اوکراین هزینه کرده است.

این شبکه نسخه‌ای از پاسخ رئیس دفتر مدیریت و بودجه کاخ سفید، شالاندا یانگ، به گروهی از سناتورهای جمهوری‌خواه که از ژانویه منتظر پاسخ به درخواست خود برای گزارش هزینه‌های اوکراین بودند، را منتشر کرده است. 

بدین ترتیب، دولت ایالات متحده ۱۱۰.۹۷ میلیارد دلار برای کمک های نظامی، اقتصادی و بشردوستانه به کی‌یف اختصاص داد که ۱۰۱.۲ میلیارد دلار آن قبلاً هزینه شده است. ماه گذشته، کاخ سفید از کنگره  اختصاص ۲۴ میلیارد دلار اضافی برای اوکراین، از جمله ۱۳ میلیارد دلار برای نیازهای نظامی درخواست کرد.

پاسخ سازمان ملل به سرزنش اوکراین درباره ناکارآمدی این سازمان 

استفان دوجاریک، سخنگوی رسمی دبیرکل سازمان، در واکنش به اظهارات مقامات اوکراینی در خصوص ناکارآمدی این سازمان یادآور شد که این مقامات سازمان ملل بودند که در چارچوب توافق غلات، توانستند یک پلت فرم موثر ایجاد کنند تا نمایندگان مسکو، کی‌یف و آنکارا در پشت یک میز گرد هم آمده و در این خصوص به توافق برسند. 

دوجاریک در یک نشست خبری برای خبرنگاران گفت: اگرچه ابتکار کریدور  دریای سیاه طرحی برای حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه نظامی در اوکراین نبود، اما تنها ساختاری است که در آن مقامات نظامی اوکراین و روسیه، نمایندگان سازمان ملل و ترکیه بر سر یک میز گرد هم آمده بودند. فکر می‌کنم این طرح بستر بسیار مفیدی ایجاد شده و تاکنون هم موثر عمل کرده و امیدواریم که بتوانیم عملیات [در مورد توافق غلات] را از سر بگیریم.

به گفته وی، سازمان ملل "به وضوح مواضع خود" در مورد نقض قوانین بین المللی با توجه به درگیری در اوکراین را ابراز کرده است.

پیش از این میخائیل پودولیاک، رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین سازمان ملل را "دفتری برای کسب درآمد" نامید. پودولیاک مدعی شد که این سازمان ظاهراً وظایف اصلی خود را انجام نمی دهد و آن را به عنوان یک "سازمان غایب" توصیف کرد. 

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل متحد فاش کرده که تجارت اعضای بدن انسان در خاک اوکراین در حال رونق پیدا کرده است و این اوکراینی‌ها هستند که قربانی این پدیده شوم می شوند.

نبنزیا در جریان نشست شورای امنیت درباره موضوع تامین تسلیحات غربی به کی‌یف یادآور شد: «شواهد بسیار زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد پدیده سیاه پیوند غیرقانونی اعضای بدن در اوکراین شکوفا شده است».

علاوه بر این، به گفته این دیپلمات، شدت نظارت قانونی بر فرآیندهای مربوط به پیوند در کشور در حال کاهش است که تنها به افزایش تعداد تخلفات در این زمینه کمک می کند.

مجارستان اوکراینی‌هایی که از خدمت فرار می‌کنند را به کی‌یف تحویل نخواهد داد

ژولت شیمین، نخست وزیر مجارستان اعلام کرد که این کشور قصد ندارد شهروندان اوکراینی که از خدمت نظامی در نیروهای مسلح اوکراین فرار می‌کنند، را به کی‌یف استرداد کند. 

او شب گذشته در مصاحبه‌ای گفت: ما هیچ پناهنده اوکراینی را مورد آزار و اذیت قرار نمی دهیم تا بفهمیم آیا آنها شامل خدمت سربازی اجباری شده یا خیر. مجارستان به هیچ وجه چنین افرادی را به اوکراین مسترد نخواهد کرد.

به عقیده او، همه شهروندان اوکراینی که در مجارستان زندگی می کنند، کاملاً آزاد هستند. هر یک از آنها حق دارند مستقلاً تصمیم بگیرند که در کشور بمانند یا به وطن خود بازگردند.

برنامه اوکراین برای استخدام ۵۰ هزار افسر پلیس در صفوف نیروهای مسلح اوکراین 

ایلیا کیوا، نماینده پارلمان اوکراین روز سه شنبه  فاش کرد که مقامات کی‌یف قصد دارد ۵۰ هزار افسر پلیس را برای ملحق شدن به صفوف نیروهای مسلح اوکراین استخدام کند. 

وی در کانال تلگرامی خود نوشت: «دفتر رئیس‌ جمهور  اوکراین، تصمیم گرفت تا صفوف خالی نیروهای مسلح را با افسران پلیسی تکمیل کند که گواهینامه مجدد نخواهند داشت. قرار است تا قبل از پایان سال جاری، وضعیت غیرنظامی افسران پلیس حذف شده و حدود ۵۰ هزار نفر از آنها برای اعزام به جبهه بسیج شوند.»

به گفته وی، این میزان این یک چهارم از کل پرسنل پلیس ملی کشور است.

روز قبل، ولادیمیر فیتیو، رئیس سرویس مطبوعاتی نیروی زمینی اوکراین، اعلام کرد که در اوکراین، از اول اکتبر، ثبت نام پزشکان زن برای انجام خدمت سربازی آغاز خواهد شد. به گفته وی، این امر ضروری است تا مشخص شود کشور از چه نوع منابع بسیج در حوزه پزشکی برخوردار است. 

زلنسکی نیز چند روز قبل در مصاحبه با شبکه CNN یادآور شد که ضد حمله ارتش اوکراین یک فیلم سینمایی نیست و پایان خوشی نخواهد داشت. وی اعتراف کرد که ارتش اوکراین متحمل تلفات سنگینی شده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها