کد خبر: 688615
تاریخ انتشار :

نشست بی‌نتیجه کمیته پنج جانبه درباره بیروت/ لبنان همچنان در لیست انتظار

درحالی که لبنانی‌ها امید زیادی به نتیجه نشست کمیته پنج جانبه در نیویورک برای حل بحران ریاست جمهوری این کشور داشتند اما این نشست بدون هیچ بیانیه و نتیجه روشنی به پایان رسید و مشخص شد که لبنان همچنان باید در لیست انتظار بماند.

نشست بی‌نتیجه کمیته  پنج جانبه درباره بیروت/ لبنان همچنان در لیست انتظار
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روز گذشته نمایندگان کشورهای عضو کمیته 5 جانبه‌ای که برای رسیدگی به بحران ریاست‌جمهوری لبنان تشکیل شده (آمریکا، عربستان، قطر، مصر و فرانسه) در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک نشستی را در مقر نمایندگی دائم فرانسه در سازمان ملل تشکیل دادند.

نشست بدون بیانیه کمیته پنج‌جانبه درباره لبنان

منابع آگاه از فضای این نشست به شبکه المنار گزارش دادند که نشست کمیته پنج‌جانبه درباره لبنان نیم ساعت به طول انجامید و در آن تاکید شد که سقف زمانی برای انتخاب رئیس جمهور این کشور نباید زیاد باشد. همچنین ابتکار «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان برای گفتگوی ملی لبنانی‌ها نیز در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، «باربرا لیو» نماینده ایالات متحده در این نشست اعلام کرد که در صورت عدم وجود یک راه حل سیاسی کامل و یکپارچه برای بحران ریاست‌جمهوری لبنان، آمریکا دیگر نمی‌تواند به کمک‌های خود به ارتش لبنان ادامه دهد.

منابع مذکور با اشاره به اینکه «ژان ایو لودریان» نماینده ویژه رئیس جمهوری فرانسه ماه آینده مجددا به بیروت سفر خواهد کرد گزارش دادند، در نشست کمیته پنج‌جانبه در نیویورک هیچ بیانیه‌ای صادر نشد.

اختلاف مواضع اعضای کمیته پنج‌جانبه

در همین زمینه روزنامه الاخبار در گزارشی اعلام کرد، عدم تمایل وزرای خارجه کشورهای عضو کمیته پنج‌جانبه برای مشارکت در نشستی که روز گذشته درباره لبنان برگزار شد، نشان از شکست جلسات قبلی این کمیته و اختلاف میان اعضای آن دارد. فضای این نشست در واقع برخلاف تبلیغات و اقداماتی بود که لودریان به همراه «ولید البخاری» سفیر عربستان در بیروت اخیرا انجام داده بودند.

طبق این گزارش، عدم صدور بیانیه در پایان این نشست نشان می‌دهد که اعضای کمیته مذکور موضع هماهنگی ندارند و همچنین آمریکایی‌ها به مدیریت فرانسه در پرونده لبنان اعتراض کردند. نهایتا نتیجه این شد که یک محدودیت زمانی برای حل بحران ریاست‌جمهوری لبنان در نظر گرفته شود و مهلت انتخاب رئیس جمهور در این کشور نباید نامحدود باشد.

بیشتر بخوانید

موضع غافلگیرکننده فرمانده ارتش لبنان درباره پرونده ریاست‌جمهوری

وزیر لبنانی: شانس سلیمان فرنجیه برای تصدی پست ریاست‌جمهوری زیاد است

نارضایتی آمریکا از هماهنگی عربستان و فرانسه در پرونده لبنان

طبق اطلاعات اولیه‌ای که درباره نشست کمیته پنج‌جانبه در نیویورک به لبنانی‌ها رسیده، روند مذاکرات در این نشست برخلاف فضای اقدامات سعودی-فرانسوی هنگام سفر اخیر لودریان به بیروت بود. هماهنگی پاریس و ریاض در پرونده لبنان مورد تایید آمریکایی‌ها قرار نگرفت؛ زیرا واشنگتن صراحتا تلاش دارد مدیریت این پرونده را به قطر بسپارد. قابل توجه است که «محمد بن عبدالعزیز الخلیفی» وزیر کشور در وزارت خارجه قطر، نماینده دوحه در نشست مذکور کمیته پنج‌جانبه بود.

بر این اساس برخی معتقدند که احتمال دارد این موضع آمریکا موجب کنار زدن لودریان از پرونده ریاست‌جمهوری لبنان شود. به گفته منابع آگاه، مهم‌ترین نتیجه نشست دیروز این است که لبنان در لیست انتظار باقی خواهد ماند و باید منتظر تحولات جدید منطقه بماند و انتظار برای اقدامات بازیگران خارجی همچون مصر یا قطر یا فرانسه جهت حل بحران ریاست‌جمهوری لبنان درواقع اتلاف وقت است.

تعویق سفر هیئت قطری به بیروت

اخبار سیاسی لبنان در دو روز گذشته حول محور ورود یک هیئت قطری به بیروت در تلاشی جدید برای ایجاد تفاهم داخلی میان احزاب و نیروهای سیاسی لبنان می‌چرخد و فهرست جدیدی از نامزدهای ریاست‌جمهوری لبنان فاش شده که شامل «ژوزف عون» فرمانده ارتش و «جورج خوری» سفیر سابق لبنان در واتیکان می‌شود.

منابع آگاه در این زمینه گزارش دادند که قطری‌ها سفر خود را تا هفته اول ماه آینده یعنی بعد از سفر لودریان به بیروت به تعویق انداخته‌اند. اما واقعیت آن است که اقدامات قطری‌ها برای رسیدگی به پرونده ریاست‌جمهوری لبنان محدود به رفت و آمدهای مسئولان دوحه به بیروت است و آنها هیچ ابتکار خاصی با خود ندارند.

بنابراین تا زمان سفر جدید لودریان به بیروت با هدف پیگیری ابتکار نبیه بری برای گفتگو میان لبنانی‌ها، هیچ حرکت دیپلماتیک عربی یا غربی برای پرونده ریاست‌جمهوری لبنان وجود نخواهد داشت.

اما درحالی که اخیرا نام فرمانده ارتش لبنان به عنوان یکی از نامزدهای اصلی ریاست‌جمهوری لبنان مطرح شده ، او روز گذشته موضع غافلگیرکننده‌ای در این زمینه اتخاذ کرد. ژوزف عون در پاسخ به سوال جمعی از خبرنگاران درباره نامزدی او برای ریاست‌جمهوری لبنان اعلام کرد که من علاقه‌ای به این موضوع ندارم و نه با کسی درباره آن صحبت کرده‌ام و نه کسی در این زمینه چیزی به من گفته است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها