کد خبر: 689349
تاریخ انتشار :

دور جدید نبرد عشایر عرب و رهبران کُرد فسد در شرق استان دیر ال زور/گزارش اختصاصی

با تشدید نبرد در شرق دیر ال زور و به اوج رسیدن درگیری میان «عشایر عربی» و «قسد»، گمانه زنی ها حول طراحی های پشت پرده عشایر های عرب شرق فرات برای تشکیل حکومت خودمختار محلی (مستقل از قسد) تقویت شده است.

 دور جدید نبرد عشایر عرب و رهبران کُرد فسد در شرق استان دیر ال زور/گزارش اختصاصی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش سایت عربی خبرگزاری تسنیم، بار دیگر درگیری مسلحانه در حومه شرقی دیرالزور رخ داد و نگاه ناظران بین المللی را به خود معطوف کرد. کم‌تر یک ماه از درگیری‌های شدید قبلی در این منطقه – میان «قسد» و «عشائر مسلح عربی» - می‌گذرد؛ درگیری‌هایی که قسد توانست بار دیگر این منطقه از «الشحیل» تا «الباغوز» را تصرف کند و بار دیگر تنش ها بالا گرفته است.

با اعلام شیخ قبیله عقیدات، شیخ ابراهیم الهفل، جنگ سرتاسر منطقه جزیره سوریه را در بر گرفته است. در این خصوص هفل اظهار داشت: به همه رزمندگان عشایری در دیرالزور، آغاز حمله ارتش عشایری را مژده می‌دهم و از همگان درخواست می‌کنم در حالت آماده‌باش عملیاتی قرار گیرند و فرزندان [منطقه] «فرات»  و نیروهای مسلح عشایر عربی را یاری کنند.

او در ادامه برای بیان اهمیت این درگیری ها ادامه داد: امروز وارد نبرد نفسگیری در «الذیبان» می‌شوند، ما اصرار داریم که باید یک [ساختار] عربی در این‌جا حکمرانی کند و کرامت و سرزمین مان را بازپس‌گیریم.

لازم به ذکر است که  از منطقه ی «الذیبان» و «الطیانة» تا «الشحیل»، هجوم سنگین [نیروهای عشائر] به پایگاه‌های قسد مشاهده می شود. نیروهای عشائر، مراکز قسد را به آتش کشیده و سنگرهای آنان را هدف قرار دادند. رخدادی که باعث شد نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) در کل حومه شرقی دیرالزور از «الشحیل» تا «الباغوز» منع تردد (حکومت نظامی) اعلام کنند.

«تمام شلاش»، شیخ قبیله «المشاهده» در تحلیل این درگیری ها بیان داشت: اعلام بسیج همگانی (جنگی) از سوی عشایر فرات، شکست تلاش‌های قطر و امارات عربی متحده برای میانجیگری میان قسد سوریه و قبایل عرب را نشان می‌دهد، بیانیه‌ای که امروز منتشر شد ایجاب می‌کند تا آن‌چه میان عشائر و قسد می‌گذرد را دنبال کنیم.

شلاش در ادامه افزود: چه بسا در واقع این سناریویی از پیش طراحی شده باشد تا یک منطقه [اداری خودگردان] جدید با عنوان منطقه خودمختار قبائل عربی به موازات مناطق [حکمرانی] قسد تأسیس شود.

نیروهای عشائر عربی از طریق درگیری‌های پراکنده می‌خواهند باعث فرسایش قسد در منطقه جزیره (شرق سوریه) شوند تا به هدف نهایی خود دست یابند؛ یعنی «خودمختاری» و «پایان سیطره قسد» بر شهرها و استان‌هایی که دارای بافت عشیره‌ای عربی هستند. با اعلام بسیج عمومی از سوی شیخ قبیله عقیدات، درگیری میان «عشائر عربی» و «مسلحین قسد» در حومه شرقی دیرالزور به اوج خود رسید.

بیشتر بخوانید

قسد؛ مجری سیاست آمریکایی فدرالیسم و خودمختاری در شرق سوریه/ گزارش اختصاصی

سفر فرمانده نیروی قدس سپاه به سوریه/ برگزاری مانور مشترک ایران و سوریه

این بحران، فرصت ارزنده‌ای در اختیار آنکارا قرار داد تا سیطره خود بر مناطق وسیعی از سوریه را - از طریق نیروهای نیابتی خود در میان گروه‌های مسلح ذیل جیش الوطنی  تحکیم و تثبیت کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها