کد خبر: 689465
تاریخ انتشار :

تحولات قفقاز| آیا باکو موضع خود را در مورد کریدور جنوب ارمنستان تلطیف می‌کند؟

باکو تأکید کرد که آذربایجان هیچ هدف و برنامه‌ای در قلمرو حاکمیت ارمنستان ندارد و این موضوع مطلقاً در دستور کار آذربایجان نیست و پیشنهاد آذربایجان به ارمنستان در مورد احداث خطوط اتصال و خطوط حمل‌ونقل به صورت کاملاً مسالمت‌آمیز است.

تحولات قفقاز| آیا باکو موضع خود را در مورد کریدور جنوب ارمنستان تلطیف می‌کند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، آذربایجان قصد ندارد از نیروی نظامی برای باز کردن کریدور در جنوب ارمنستان استفاده کند.

این را حکمت حاجی‌اف، مشاور رئیس‌جمهور آذربایجان در سیاست خارجی گفته است.

پس از عملیات نظامی آذربایجان در قره‌باغ، این نگرانی در طرف ارمنی ایجاد شد که باکو می‌تواند کریدور بین نخجوان و آذربایجان را از طریق نظامی باز کند.

با این حال، حکمت حاجی‌اف پس از دیدار با آرمن گریگوریان دبیر شورای امنیت ارمنستان در بروکسل، گفت که باکو فقط می‌خواهد خطوط حمل‌ونقل بین آذربایجان و نخجوان ایجاد کند.

به گفته وی، این امر منافع آذربایجان، ارمنستان و کل منطقه را تأمین می‌کند.

حاجی‌اف تأکید کرد: آذربایجان هیچ هدف و برنامه‌ای در قلمرو حاکمیت جمهوری ارمنستان ندارد. این موضوع مطلقاً در دستور کار آذربایجان نیست. پیشنهاد ما به ارمنستان در مورد احداث خطوط اتصال و خطوط حمل‌ونقل به صورت کاملاً مسالمت‌آمیز است.

اردوغان همچنین درباره جایگزینی ایران صحبت کرد

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه چند روز قبل در نشست روسای جمهور آذربایجان و ترکیه در نخجوان بر ضرورت ایجاد چنین کریدوری تأکید کرد.

البته اردوغان همچنین تأکید کرد که اگر ایروان با ایجاد چنین کریدوری موافقت نکند، ممکن است این کریدور از خاک ایران نیز عبور کند.

وی خاطرنشان کرد که ایران نسبت به این ایده مثبت است.

کانال تلگرامی «Republic of Artsakh» که مربوط به ارامنه قره‌باغ است، نسبت به سخنان مقامات آذربایجان و ترکیه ابراز تردید کرده و نوشت: هدف بعدی آذربایجان و ترکیه سیونیک است. آماده‌سازی فعال برای جنگ در حال انجام است.

ایروان قاطعانه اعلام می‌کند که هر جاده‌ای که از قلمرو آن می‌گذرد باید توسط مرزبانان خود کشور کنترل شود.

بر اساس بیانیه امضا شده توسط رهبران روسیه، آذربایجان و ارمنستان در نوامبر 2020، مرزبانان روسیه باید بخشی از جاده‌های بین نخجوان و آذربایجان را که از ارمنستان می‌گذرد، کنترل کنند.

باکو نمی‌خواهد وضعیت پاشینیان را پیچیده کند

یکی از نمایندگان وزارت خارجه آذربایجان به شرط ناشناس ماندن به خبرنگار رویترز گفته است: مسیر ایران برای باکو قابل قبول است. حالا توپ در سمت ارمنستان است. اگر این کشور می‌خواهد از انزوایی که در 30 سال گذشته بر خود تحمیل کرده است خارج شود، اگر می‌خواهد با دنیای خارج ارتباط برقرار کند، باید به تعهدات خود در خصوص کریدور زنگه‌زور عمل کند. در غیر این صورت این ارتباط در همه موارد برقرار می‌شود اما در این صورت ارمنستان را دور می‌زند.

این مقام گفت: اینکه چه کسی کریدور مورد نظر را کنترل می‌کند یک موضوع ثانویه است و از طریق مذاکره قابل حل است.

فؤاد شهباز، یک مفسر سیاسی مستقر در باکو می‌گوید که آذربایجان نمی‌خواهد بر نیکول پاشینیان، که هم‌اکنون به خاطر ارامنه قره‌باغ تحت فشار است، فشار بیشتری وارد کند.

شهباز گفت که مقامات آذربایجان نگران هستند که اعتراضات در ارمنستان ممکن است بدخواهان را به قدرت برساند.

به گفته این کارشناس سیاسی، علی‌اف اجازه می‌دهد تا آشفتگی در ارمنستان آرام شود.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: به همین دلیل باکو ممکن است اصراری بر گنجاندن موضوع کریدور در توافقنامه صلح نداشته باشد. آذربایجان می‌تواند در شرایطی مساعدتر برای ارمنستان به این موضوع بازگردد و فعلاً اعتراضی را در ایروان تحریک نخواهد کرد.

اتحادیه اروپا: به دیدار سران آذربایجان و ارمنستان در گرانادا امیدواریم

یک روز پیش، حکمت حاجی‌اف و آرمن گریگوریان در مورد دیدار احتمالی رهبران آذربایجان و ارمنستان در بروکسل در سومین اجلاس جامعه سیاسی اتحادیه اروپا که در 5 اکتبر در گرانادا برگزار می‌شود، گفتگو کردند.

اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرد که باکو و ایروان از نشست گرانادا برای تأیید مجدد تمامیت ارضی و حاکمیت یکدیگر مطابق با توافقنامه‌های پراگ و بروکسل استفاده کنند.

روزنامه «نزاویسیمایا گازتا» منتشر شده در روسیه نیز مقاله‌ای در مورد موضوع کریدور زنگه‌زور منتشر کرده است.

این مقاله حاوی نظرات کارشناسان مختلف در مورد این موضوع است.

پروفسور اولوداغ مهمت یوجه، رئیس دانشکده اقتصاد جهان ترک در دانشگاه UNEC در ترکیه، ضمن اظهار نظر درباره دیدار اردوغان و علی‌اف گفت: واقعیت جدیدی در قفقاز جنوبی با اتحاد آذربایجان و ترکیه پدیدار شده است. هر نیرویی که این واقعیت را در منطقه نادیده بگیرد نمی‌تواند موفق شود.

اعطای کریدور زنگه‌زور خودکشی ملی ارمنستان است

مایکل روبین یکی از بازرگانان معروف آمریکا، گفت که ایالات‌متحده باید از ارمنستان در مورد ندادن کریدور به آذربایجان و ترکیه حمایت کند.

او در مقاله خود در وب‌سایت AEIdeas اشاره می‌کند که اعطای این کریدور خودکشی ملی ارمنستان است.

روبین در توضیح سفر سامانتا پاور، رئیس USAID و یوری کیم دستیار وزیر امور خارجه آمریکا به ارمنستان، می‌نویسد که باکو نه پاور و نه کیم را جدی نمی‌گیرد.

وی گفت: اگر کاخ سفید برای دفاع از ارمنستان جدی است، باید حداقل به صورت موقت به فکر استقرار نیروهای خود در جنوب ارمنستان باشد. وزارت دفاع ارمنستان تجربه چندین ساله همکاری با گارد ملی ایالت کانزاس را دارد.

اختلاف در ارمنستان

روزنامه «نزاویسیمایا گازتا» می‌نویسد که در مورد خود ارمنستان، آن‌ها نقش روسیه و غرب در وضعیت قره‌باغ را متفاوت ارزیابی می‌کنند.

با توجه به اظهارات اخیر نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان، وی تمایل بیشتری به جایگزینی مأموریت حفظ صلح روسیه در منطقه با یک مأموریت غربی دارد.

ادمون ماروکیان سفیر ارمنستان در امور ویژه در توییتر نوشت: ما اعلام می‌کنیم که اتحادیه اروپا، ایالات‌متحده آمریکا و سایر نهادهای بین‌المللی، علیرغم اظهارات متعدد، نتوانسته‌اند حقوق و امنیت ارامنه قره‌باغ را تضمین کنند.

مسکو مدعی است که غرب تلاش می‌کند از وقایع اخیر برای بیرون راندن روسیه از منطقه استفاده کند.

گفتنی است در نتیجه جنگ 44 روزه قره‌باغ در سال 2020، آذربایجان کنترل بخشی از قره‌باغ و 7 ناحیه اطراف آن را به دست گرفت.

پس از توقف خصومت‌ها با بیانیه مشترک رهبری جمهوری آذربایجان، ارمنستان و روسیه در 10 نوامبر 2020، نیروهای حافظ صلح روسیه در کریدور لاچین و خط تماس قره‌باغ مستقر شدند.

طرفین هنوز موفق به امضای توافقنامه صلح نشده‌اند. مذاکرات صلح با میانجیگری اتحادیه اروپا، روسیه و آمریکا در حال انجام است.

مناقشه قره‌باغ که در سال 1988 آغاز شد به درگیری بین آذربایجان و ارمنستان منجر شد. قبل از توافق آتش‌بس در سال 1994، منطقه قره‌باغ کوهستانی آذربایجان و 7 منطقه مجاور آن اشغال شده بود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها