کد خبر: 689509
تاریخ انتشار :

کارشناسان سعودی: لغو روادید بین ایران و عربستان مزایای زیادی دارد

کارشناسان سعودی با اشاره به توسعه همکاری‌های ایران و عربستان بعد از گذشت چند ماه از امضای توافق برای احیای روابط، تاکید کردند که لغو روادید میان دو کشور مزایای زیادی دارد و قابل اجراست.

کارشناسان سعودی: لغو روادید بین ایران و عربستان مزایای زیادی دارد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در پی توسعه مناسبات جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی بعد از امضای توافق برای احیای روابط، اخیرا زمزمه‌هایی درباره لغو روادید میان دو کشور مطرح شده است. در همین راستا «مریم جلالی» معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشورمان به نمایندگی از وزیر میراث فرهنگی در مراسم بزرگداشت روز جهانی گردشگری در ریاض شرکت کرد.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی کشورمان در دیدار با معاون بین‌الملل وزارت گردشگری عربستان پیشنهاد تشکیل «کارگروه لغو روادید میان ایران و عربستان» را مطرح کرد. روزنامه الشرق الاوسط نیز به نقل از مریم جلالی اعلام کرد که سید «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران بر اهمیت گردشگری کشورهای همسایه تاکید دارد.

در همین زمینه کارشناسان سعودی معتقدند که لغو روادید میان ایران و عربستان باید انجام شود و مزایای زیادی برای دو طرف دارد.

لغو روادید بین ایران و عربستان امکان‌پذیر است

«عیسی آل فایع» متخصص امور راهبردی و امنیت بین‌الملل سعودی در این رابطه طی مصاحبه با اسپوتنیک گفت، از ماه مارس گذشته به دنبال امضای توافق احیای روابط دیپلماتیک میان ریاض و تهران فصل جدیدی از روابط سعودی-ایرانی آغاز شده و بعد از آن مراحل اجرای این توافق روی زمین شروع شد.

وی درباره امکان لغو روادید میان ایران و عربستان اظهار داشت، امکان اجرای توافق برای لغو روادید گردشگری میان دو کشور در چارچوب احیای روابط دیپلماتیک که مورد توافق طرفین قرار گرفته، دور از انتظار نیست.

این کارشناس سعودی تصریح کرد، لغو روادید، جنبه‌های مثبتی در دستیابی دو کشور به بازده اقتصادی بیشتر و امکان مبادلات تجاری بیشتر و نیز تقویت ارتباطات فرهنگی بین دو ملت و تسهیل آشنایی آنها با جاذبه‌های گردشگری یکدیگر دارد.

بیشتر بخوانید

وزیر خارجه سعودی خطاب به امیرعبداللهیان: در عربستان منتظر شما هستیم +فیلم

سفیر عربستان رونوشت استوارنامه خود را تقدیم امیرعبداللهیان کرد

آل فایع در ادامه به اهمیت و لزوم اجرای توافق‌های امنیتی میان ایران و عربستان اشاره و تاکید کرد که تداوم همکاری میان دو طرف باید تضمین گردد تا امنیت و ثابت منطقه تقویت شود و به جای تنش‌ها و اختلافات فرقه‌ای، از منابع طبیعی و انسانی و مالی برای توسعه پایدار استفاده کنیم.

سرتیپ «عبدالله العسیری» کارشناس نظامی سعودی نیز به نوبه خود در این راستا گفت، احیای روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان از چند ماه قبل در نتیجه تمایل رهبران سیاسی دو کشور برای ازسرگیری مناسبات و تقویت آن در چارچوب خدمت به منافع مشترک انجام شد.

وی افزود، اظهارات مسئول ارشد ایرانی (مریم جلالی) درباره لغو روادید، حاصل همکاری و تلاش‌های موجود در دوره گذشته با تمایل و دستورات سیاسی مشترک برای تقویت و توسعه این روابط است. بحث لغو روادید میان ایران و عربستان نتیجه تلاش‌های انجام شده میان دو کشور است. هرچند که درحال حاضر بحث درباره لغو روادید گردشگری است اما امکان توسعه همکاری بین دو طرف در این زمینه وجود دارد.

این کارشناس سعودی تاکید کرد، همکاری‌های ریاض و تهران در سایر زمینه‌ها، ابعاد و افق‌های دیگری به خود می‌گیرد که در خدمت منافع مشترک دو طرف باشد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها