کد خبر: 693283
تاریخ انتشار :

نشست اضطراری ریاض کاری از پیش نمی برد

تاکنون تنها خروجی نشست‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به قطع‌نامه سیاسی و غیر الزام‌آور مجمع عمومی سازمان ملل در تاریخ پنجم آبان/۲۷ اکتبر باز می‌گردد که قید ال زا‌م‌ آوری برای اسرائیل ندارد. از طرف دیگر به دلیل اختلافات جدی در میان اعضای دائم شورای امنیت و به‌ویژه مخالفت آمریکا با صدور هر‌گونه قطع‌نامه‌ای علیه اسرائیل، این شورا فعلا به بن‌بست رسیده است. همچنین دیگر تحرکات و نشست‌های بین‌المللی فعلا راهکار مؤثر و فراگیری برای پایان دادن به جنگ حماس و اسرائیل ارائه نداده اند؛ بنابراین در مجموع به نظر می‌رسد که افق پیش‌رو نمی‌تواند در صحنه میدانی، وضعیت را برای ساکنان غزه بهبود ببخشد.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 همان‌طور که قبلا اشاره شد، دیروز (شنبه) یکی از قاب‌های کم‌نظیر و جذاب در عرصه سیاست خارجی رقم خورد. رئیس‌جمهور ایران پس از ۱۱ سال پا در خاک عربستان سعودی گذاشت و با مقامات این کشور دیدار کرد. اگرچه نفس این سفر بر مبنای روابط دوجانبه نبود و ابراهیم رئیسی برای شرکت در نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی در ریاض حضور داشت، اما اصل این سفر و دیده‌شدن رئیس‌جمهور ایران با ولیعهد سعودی در یک قاب مشترک خود به اندازه کافی می‌توانست جالب توجه باشد، هرچند موضوع جنگ حماس و اسرائیل بر این نشست سایه انداخته بود.

در همین راستا محمد بن‌سلمان در محل برگزاری نشست اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی از ابراهیم رئیسی استقبال کرد. رئیس‌جمهور ایران قبل از دیدار با ولیعهد عربستان، در بدو ورود به ریاض با امیر قطر نیز دیدار و گفت‌وگو کرده بود. رئیسی در دیدار شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی با اشاره به اینکه مدیریت صحنه در جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع و بی‌گناه غزه در دست آمریکایی‌هاست، بر اجرائی‌شدن هرچه سریع‌تر آتش‌بس فوری در غزه و جلوگیری از وقت‌کشی و تعلل آمریکا و رژیم صهیونیستی در این زمینه تأکید کرد. البته علیرضا عنایتی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ریاض هم طی گفت‌وگو با الشرق‌الاوسط با اشاره به سفر رئیسی به عربستان تأکید کرد که تهران آماده همکاری با سعودی‌ها در چارچوب حمایت از ملت فلسطین است.

 

عنایتی این را هم گفت که ایران از هر ابتکار عمل و اقدام دسته‌جمعی برای ایجاد آتش‌بس در غزه و عدم گسترش دایره جنگ ظالمانه علیه ملت بی‌دفاع فلسطین و جلوگیری از ویرانی و خون‌ریزی و کشتار کودکان حمایت می‌کند. سفیر جمهوری اسلامی ایران در ریاض همچنین تأکید کرد که تهران با همکاری عربستان و طرف‌های ذی‌ربط و سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای آماده ایفای نقش فعال و مؤثر در اتخاذ موضعی یکپارچه علیه رژیم صهیونیستی و حمایت از ملت فلسطین است. عنایتی خاطرنشان کرد که جمهوری اسلامی ایران پیش از این نیز در نشست سازمان همکاری اسلامی که مدتی پیش در سطح وزرای خارجه در شهر جده عربستان برگزار شد، شرکت کرد و این مسئله در چارچوب نقش تهران در حمایت از مسئله فلسطین است.

‌تغییر  برنامه‌ها  پیش  از  نشست

پیش از برگزاری نشست موازی و جداگانه سازمان همکاری اسلامی و سران اتحادیه عرب درباره جنگ حماس و اسرائیل، برنامه‌ها تغییر کرد و وزارت امور خارجه عربستان طی بیانیه‌ای از ادغام دو نشست (سازمان همکاری اسلامی و سران اتحادیه عرب) خبر داد. در همین حال، منابع مطلع از وجود اختلافات بر سر اتخاذ تصمیمات مناسب علیه رژیم صهیونیستی به عنوان دلیل اتخاذ این تصمیم پرده برداشته‌اند. پیرو این خبر، ایسنا به نقل از وزارت امور خارجه عربستان گزارش داد که در واکنش به شرایط استثنائی غزه و پس از رایزنی عربستان سعودی با اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی، تصمیم به برگزاری نشست فوق‌العاده مشترک عربی - اسلامی در ریاض طی روز شنبه به جای نشست برنامه‌ریزی‌شده جداگانه دو سازمان گرفته شد.

طبق نوشته روزنامه العربی‌الجدید، در بیانیه وزارت امور خارجه عربستان آمده است «این تصمیم ناشی از آگاهی رهبران همه کشورها از اهمیت وحدت تلاش‌ها و ارائه یک موضع جمعی واحد بوده و بیانگر اراده مشترک عربی و اسلامی پیرامون تحولات خطرناک و بی‌سابقه‌ای است که در غزه و فلسطین شاهد آن هستیم؛ تحولاتی که برای مقابله با آنها و مهار عواقب آنها نیاز به وحدت عربی و اسلامی دارد». البته به گفته منابع العربی‌الجدید، نیمی از وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی خواستار ادغام دو اجلاس شدند و عربستان سعودی با آن موافقت کرد.

این منابع درباره دلیل اتخاذ این تصمیم فاش کردند که دلیل برگزاری اجلاس مشترک و ادغام دو نشست به عدم اجماع در راستای اتخاذ تصمیمات مهم علیه اسرائیل بازمی‌گردد. چراکه کشورهای دارای نفوذ در اتحادیه عرب از پذیرش پیشنهادهای جدی برای اعمال فشار بر اسرائیل در راستای توقف تجاوزات علیه غزه جلوگیری کردند، طوری که این کشورهای تأثیرگذار به نفع جایگزینی اقدامات عملی با بندهای بی‌اثر لابی کردند. پیش از این تصمیم گرفته شده بود که عربستان سعودی طی روز شنبه میزبان نشست سران اتحادیه عرب و یک روز بعد (یکشنبه)، میزبان نشست سران سازمان همکاری اسلامی با محوریت تحولات فلسطین و جنگ غزه باشد.

در راستای تغییر برنامه‌های نشست در ریاض، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم گفت که برای اولین بار به دلیل اهمیت غزه نشست سران سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب به صورت مشترک برگزار می‌شود که قرار است نشست مذکور به توقف جنایت جنگی و نسل‌کشی در غزه منجر شود.

‌دیروز در   ریاض چه  گذشت؟

در نهایت بعدازظهر دیروز (شنبه)، نشست فوق‌العاده مشترک سران اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی با محوریت تحولات فلسطین و جنگ غزه در ریاض آغاز به کار کرد. در ابتدای این اجلاس، سران حاضر عکس یادگاری گرفتند و پس از آن نشست رسما آغاز شد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی نخستین سخنران نشست بود که در آغاز جلسه اظهار کرد ما بر محکومیت جنگ وحشیانه‌ای که ملت فلسطین در غزه با آن مواجه هستند، تأکید می‌کنیم و تلاش‌هایی برای محافظت از غیرنظامیان در غزه و توقف جنگ انجام داده‌ایم. ما کوچاندن اجباری ساکنان غزه را رد می‌کنیم و خواهان رفع محاصره این منطقه هستیم. ولیعهد سعودی جنگ جاری در غزه را شکست شورای امنیت سازمان ملل متحد خواند و گفت: اعطای حقوق قانونی به فلسطینی‌ها تنها راه دستیابی به صلح در منطقه است.

در ادامه احمد ابوالغیط هم به عنوان سخنران بعدی، آوارگی اجباری اهالی غزه را یک جنایت بین‌المللی جدید دانست. دبیر کل اتحادیه عرب در این نشست تأکید کرد که یک ماه تمام گذشته و ما از شورای امنیت درخواست آتش‌بس کرده‌ایم. او آوارگی اجباری اهالی غزه را یک جنایت بین‌المللی جدید توصیف کرد که ناقض قوانین بین‌المللی است و از سوی اعراب و جهان مردود است. پس از آن محمود عباس در مقام سومین سخنران از نسل‌کشی بی‌سابقه‌ اسرائیل گفت که تمام خطوط قرمز را کنار زده است. در ادامه این نشست پادشاه اردن، رئیس‌جمهور مصر، رئیس‌جمهور ترکیه، امیر قطر، ولیعهد کویت، رئیس‌جمهور سوریه و نیز فیلیپ لازارینی، کمیسر کل آژانس کار و امداد سازمان ملل (آنروا) سخنان خود را بیان کردند.

پیک خودرویی از تپسی بگیر! «اقتصادی و ارزان»

تبلیغ

پیک خودرویی از تپسی بگیر! «اقتصادی و ارزان»

ثبت نام

yn-ad

عبدالله دوم، پادشاه اردن در سخنرانی خود تأکید داشت که جهان تاوان شکست در حل مسئله فلسطین را خواهد داد و تأکید کرد که نمی‌توانیم در قبال شرایط فاجعه‌بار و خفقان‌آور نوار غزه سکوت کنیم. گذرگاه‌های انسانی در غزه باید امن و برای ارسال دائمی کمک‌ها باز بماند. عبدالفتاح السیسی هم در مقام رئیس‌جمهور مصر در مواضعش هشدار داد که عدم توقف جنگ غزه، منجر به گسترش آن در منطقه خواهد شد. لذا او خواستار آتش‌بس فوری و بدون قید و شرط شد که در سایه آن، باید از آوارگی فلسطینیان به خارج از سرزمینشان جلوگیری شود. السیسی به موازاتش خواستار یک فرمول برای حل مناقشه بر اساس راه‌حل دودولتی و تشکیل کشور فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ هم شد.

 

 

 

شاید مهم‌ترین نکته سخنان رئیس‌جمهوری مصر، هشدار او بود که متذکر شد، عدم توقف جنگ غزه، منجر به گسترش آن در منطقه خواهد شد. رجب طیب اردوغان هم در سخنانش، غزه را جهنم توصیف کرد. رئیس‌جمهور ترکیه تأکید کرد که هرکس در برابر بی عدالتی در قبال مردم فلسطین سکوت کند شریک برابر در آن است. آمریکا و غرب مدعی حقوق بشر هستند، اما متأسفانه در مواجهه با اقدامات اسرائیل این موضوع را فراموش کرده‌اند. کمک‌های بشردوستانه باید بدون توقف ادامه یابد و سوخت باید به بیمارستان‌ها برسد. غزه که از کمک‌های بشردوستانه محروم است، شبیه جهنم است و ما باید تلاش کنیم تا اسرائیل را در قبال جنایاتش پاسخ‌گو کنیم. جنایات اسرائیل باید در شورای حقوق بشر و دادگاه کیفری بین‌المللی بررسی شود.

او همچنین گفت تسلیحات هسته‌ای که وجود آن توسط وزرای اسرائیل تأیید شده، باید مورد بررسی قرار گیرد. کمیسر آنروا دیگر سخنران نشست دیروز بود که اذعان داشت ساکنان غزه احساس می‌کنند توسط اعراب، مسلمانان و جهان رها شده‌اند. فیلیپ لازارینی، کمیسر کل آژانس کار و امداد سازمان ملل (آنروا) در جریان این نشست اعلام کرد که ۱۰۱ کارگر آنروا در غزه جان باختند و اکنون شرایط مجتمع پزشکی الشفاء (به عنوان بزرگ‌ترین بیمارستان غزه) خطرناک است و در حال حاضر تنها یک‌سوم مراکز بهداشتی در غزه فعال هستند.

امیر قطر هم سخنانش را با یک سؤال شروع کرد که جامعه بین‌الملل تا کی به رفتار با اسرائیل فراتر از قوانین بین‌المللی ادامه می‌دهد؟! شیخ تمیم بن حمد آل ثانی خواستار بازشدن دائمی گذرگاه‌های انسان‌دوستانه امن برای ارسال کمک‌ها بدون هیچ مانع و شرطی شد و ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک به یک آتش‌بس بشردوستانه دست یابیم. به گفته امیر قطر، ما به حمایت از همه تلاش‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش، توقف خون‌ریزی و محافظت از غیرنظامیان ادامه می‌دهیم. ولیعهد کویت هم گفت که اسرائیل مجازات دسته‌جمعی در غزه اعمال می‌کند.

او افزود جنایات اسرائیل در غزه پیامدهای منفی بر امنیت و ثبات منطقه و کل جهان دارد. اسرائیل مجازات دسته‌جمعی را اعمال می‌کند که به هیچ وجه قابل توجیه نیست. این فاجعه نتیجه ناکامی جامعه جهانی در یافتن راه‌حل دائمی برای مسئله فلسطین است. ما آوارگی اجباری مردم فلسطین را رد می‌کنیم و از درخواست برای آتش‌بس بشردوستانه در نوار غزه استقبال می‌کنیم. بشار اسد هم نرمش بیشتر اعراب را مساوی با خشونت و قتل‌ عام بیشتر صهیونیست‌ها دانست.

 

ارزان‌ترین پیک خودرویی تهران با تپسی! همین الآن ثبت نام کن

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها