کد خبر: 695030
تاریخ انتشار :

کنعانی: آمریکا به دنبال تحقق اهداف خود در غزه از طریق سیاسی است

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با اشاره به اینکه همه شواهد نشان می دهد که رژیم صهیونیستی به دنبال ماجرایی جویی است، اظهار داشت: بر اساس رصدهای ما با طرف‌های مختلف، آمریکا مایل است آنچه را که محقق نکرده از طرق سیاسی محقق کند.

کنعانی: آمریکا به دنبال تحقق اهداف خود در غزه از طریق سیاسی است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز دوشنبه 6 آذر ماه در نشست خبری هفتگی خود پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ابتدا در خصوص آینده غزه و دخالت های آمریکا گفت: در ارتباط با مسئله فلسطین متاسفانه آمریکا در چند دهه گذشته بخشی از مشکل بوده است. در جنگ اخیر غزه و تجاوز رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه متاسفانه آمریکا عملاً بخشی از این جنگ بوده است.

وی ادامه داد: اگر نبود دولت آمریکا این جنگ اتفاق نمی افتاد. آمریکا به طور تمام عیار در همه حوزه ها از رژیم صهیونیستی حمایت کرده و مانع پایان دادن به جنگ شد. از آمریکا انتظار نمی رود بخشی از راه حل باشد. کمک آمریکا می تواند این باشد که حمایت خود را از رژیم بردارد.

کنعانی با بیان اینکه طرح های آمریکا هیچ کدام حلال مشکلات فلسطین نبوده است، گفت: به دلیل نادیده گرفتن واقعیات فلسطین، طرح های آمریکا نتوانست به پایان مشکلات کمک کند. آمریکا و رژیم صهیونیستی در طول جنگ اخیر و تجاوز ناجوانمردانه نتوانستند آنچه را طراحی کرده بودند محقق کنند.

رژیم صهیونیستی به دنبال ماجراجویی است

وی با اشاره به اینکه همه شواهد نشان می دهد که رژیم صهیونیستی به دنبال ماجرایی جویی است، اظهار داشت: بر اساس رصدهای ما با طرف های مختلف، آمریکا مایل است آنچه را که محقق نکرده از طرق سیاسی محقق کند. به عبارتی اهداف محقق نشده در جنگ ظالمانه را در رویکرد سیاسی محقق کنند.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: ملت فلسطین اجازه تحقق منافع نامشروع را به هیچ طرفی نخواهد داد. سرنوشت فلسطین به دست ملتش رقم خواهد خورد. این ملت فلسطین است که حق دارد سرنوشت خود را تعیین کند. اقدامات غیرعادلانه آمریکا، بدون در نظر گرفتن واقعیت به حل بحران کمک نخواهد کرد. رخدادی که شاهد بودیم نتیجه همین عدم درک واقعیت بود.

کنعانی درباره ادعای 3 کشور اروپایی نسبت به ایران در خصوص مسئله هسته ای گفت: پاسخ ایران به این بیانیه توسط نمایندگی ایران داده شده است. در این بیانیه دقیقاً مواضع ایران بیان شده است. تعهدات مندرج در برجام و قطعنامه 2231 مبتنی بر تعهدات متقابل است و اینکه از همه می خواهد به طور یکسان به تعهدات عمل کنند. صرفاً بر اساس عمل متقابل است که تعهدات پایدار می ماند.

وی ادامه داد: نکته بعدی اینکه فعالیت های هسته ای ایران کاملاً صلح آمیز و در راستای حقوق ایران بر اساس ان پی تی است. همچنین فعالیت ایران تحت نظارت و راستی آزمایی آژانس قرار دارد.

همکاری های ایران با آژانس بر مبنای بیانیه مشترک ادامه پیدا می کند

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ایران به همه تعهدات عمل کرده، اما برخی طرف ها به گونه ای ادعا می کنند که گویی ایران است که با نقض قطعنامه از برجام خارج شده، اظهار داشت: این با انگیزه سیاسی مطرح می شود. تاکید می کنیم که این کشورها تعهدات داوطلبانه را با تعهدات قانونی مخلوط می کنند و تلاش می کنند با پنهان کردن واقعیات، اتهاماتی را به ایران مطرح کنند.

کنعانی افزود: برجام دارای اعضای دیگر هم است و ضمایم باید توسط همه اعضا اجرا شود. تاکید می کنم که همکاری ایران با آژانس تحت شعاع اظهارات برخی طرف ها قرار نمی گیرد و همچنین همکاری های ایران بر مبنای بیانیه مشترک ادامه پیدا خواهد کرد. مسیر مذاکرات هم مسیر خودش را دارد. مسیر مذاکرات همچنان باز است و ایران برای تداوم مذاکرات هیچ محدودیتی ندارد.

ادای احترام به روح شهدای خبرنگار غزه

وی درباره شهدای خبرنگار در جنگ غزه گفت: خبرنگاران به عنوان راویان حقیقت، قشر عزیز و فداکاری بودند که در تحولات غزه بیش از 60 نفر را برای حمایت از ملت فلسطین فدا کردند. به روح بلند شهدای خبرنگار ادای احترام می کنم. آنها نشان دادند در بیان حقیقت پا به پای ملت فلسطین ایستادند. روحشان شاد باشد.

کنعانی در خصوص وضعیت آتش بس در غزه و امکان تمدید آن گفت: امروز چهارمین روز آتش بس موقت و پایانی است. انتظار ما این است که اساساً جنایت های رژیم به طور کامل متوقف شود و آتش بس وارد یک روند پایدار شود. این خواست جامعه جهانی است. ملت های دنیا هم خواسته مشابه و دقیقی دارند. آنان با حضور در خیابان ها خواستار پایان بخشیدن به جنگ تجاوزکارانه هستند. خواسته ها کاملاً روشن است.

سخنگو با اشاره به گفتگوهایی که با طرفهای منطقه ای انجام شده و در حال انجام است که هدف آن تداوم ‌آتش بس است، گفت: در سفر وزیر خارجه کشورمان به قطر هم این موضوع مورد رایزنی قرار گرفت. مذاکراتی که در حال انجام است به دنبال این است که آتش بس موقت شکل پایدار به خود بگیرد.

وی افزود: رژیم صهیونیستی در نقض مقررات بین المللی هیچ محدودیتی برای خودش قائل نیست و نشان داد همه حقوق مصرح را نسبت به ملت غزه را نقض کرده است. ما خواستار پایان بخشیدن به تجاوزات هستیم. به نظر می رسد رژیم صهیونیستی با توجه به اینکه هیچ پیروزی نداشته مایل است با تداوم جنایت به دنبال پیروزی ملموس برای خود باشد. بر اساس اطلاعات دولت قطر در این زمینه تلاش های جدی را انجام داده و امیدواریم اتش بس کنونی جنبه پایدار به خود بگیرد.

در حال تکمیل...

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها