کد خبر: 695105
تاریخ انتشار :

فقر روزافزون در در سایه تورم بالا و اقتصاد ضعیف در کمین شهروندان مجارستانی

تورم روزافزون و اقتصاد ضعیف در مجارستان شرایط دشواری برای شهروندان این کشور ایجاد کرده و آن ها را در معرض خطر فقر روزافزون قرار داده است.

فقر روزافزون در در سایه تورم بالا و اقتصاد ضعیف در کمین شهروندان مجارستانی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، مجارها دوباره در معرض خطر فقیر شدن قرار گرفته اند چون تورم در این کشور بالاست و اقتصاد ضعیف است.

حتی مجارهای ثروتمند نیز به طور ناگهانی مجبور به پس‌اندازی می‌شوند که قبلاً هرگز در زندگی‌شان نبوده است. به عنوان مثال، یک زن بوداپستی که در واقع حقوق بازنشستگی بالایی دارد در این باره به اس ار اف سوئیس گفت که در دوران کمونیسم حتی مجبور نبود به پول نگاه کند، اما امروز این کار را می کند.

به گفته وی مردم کوپن‌های تخفیف جمع‌آوری می‌کنند و از فروشگاهی به فروشگاه دیگر می‌روند که در آن ارزان‌ترین است. آنها وعده های غذایی خود را بر اساس پیشنهادات ویژه برنامه ریزی می کنند، از میوه های گران قیمت و لباس های نو اجتناب می کنند. یک آمار نیز قابل توجه است: بسیاری از افراد مسن در این کشور دوباره مشغول به کار هستند زیرا مستمری آنها کافی نیست.

اما در اینجا این پرسش مطرح است که دلایل بی پولی بسیاری از مجارها چیست؟ تورم در مجارستان بالاتر از هر جای دیگر اتحادیه اروپا است. علاوه بر این، اقتصاد این کشور در رکود فنی به سر می برد، یعنی به جای رشد دو فصل متوالی (در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته) منقبض شده است.

پشت این ساختار نامطلوب اقتصاد مجارستان این حقیقت نهفته است که این کشور (هنوز) موفق به ایجاد اقتصادی با ارزش افزوده بالا در کشور خود نشده است. اقتصاد مجارستان هنوز هم تا حد زیادی تامین کننده شرکت های خارجی به ویژه صنعت خودروسازی آلمان است. اگر اوضاع آنجا خوب پیش نرود، مجارستان مشکل دارد.

دولت مجارستان البته قیمت برخی از مواد غذایی اصلی را محدود کرده است، اما به نظر نمی رسد که این کار نتیجه مطلوبی در بهبود اوضاع داشته است. دولت فضای زیادی برای مانور ندارد و در واقع بخشی از مشکل این است که دولت قبل از انتخابات سال گذشته پول زیادی خرج کرد، مجبور شد مالیات ها را افزایش دهد و به سختی توانست از نظر سیاست مالی به تورم پاسخ دهد و این به تورم دامن زد. دولت به رهبری نخست وزیر ویکتور اوربان می گوید تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه مقصر این بدبختی است.

در اینجا این پرسش مطرح است که آیا وضعیت مجارستان پیامدهای سیاسی برای دولت دارد؟ واقعاً نه، ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان به ندرت محبوبیت خود را از دست داده است. این به این دلیل است که مجارستان‌های مسن‌تر به‌خصوص به یاد دارند که اوضاع در دولت قبلی بسیار بدتر بود: وقتی سوسیالیست‌ها حکومت می‌کردند، مجارستان در آستانه فروپاشی اقتصادی بود و کمک‌کنندگان بین‌المللی باید وارد عمل می‌شدند. حزب سوسیالیست هنوز هم امروز اپوزیسیون مجارستان را رهبری می‌کند و تقریباً هیچ کس خواهان بازگشت آن نیست.تبلیغات ضد اروپایی اوربان نیز کارگشا است و بسیاری از مجارستانی ها در واقع معتقدند که اتحادیه اروپا مقصر بدبختی آنهاست.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها