کد خبر: 695895
تاریخ انتشار :

اتحادیه اروپا طرح تعیین سقف قیمت نفت علیه روسیه را تشدید می‌کند

اتحادیه اروپا می‌خواهد با انجام اصلاحاتی طرح تعیین سقف قیمت نفت علیه روسیه را تشدید کرده و امکان دور زدن این تحریم علیه روسیه را از بین ببرد.

اتحادیه اروپا طرح تعیین سقف قیمت نفت علیه روسیه را تشدید می‌کند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از نشریه "فوکوس"، حدود یک سال پیش اتحادیه اروپا و شرکایش از جمله ایالات متحده با تعیین محدودیت قیمتی برای صادرات نفت روسیه به کشورهای ثالث، به شدت در بازار جهانی مداخله کردند. با این حال، این ابزار آشکارا دارای نقاط ضعفی است و بعد از یک سال، اکنون اتحادیه اروپا می خواهد آن را برنده تر کرده و اصلاح کند.

به این ترتیب حدود یک سال پس از معرفی سقف قیمتی غرب برای صادرات نفت روسیه به کشورهای ثالث، کار برای تشدید بیشتر الزامات مرتبط در حال انجام است.

بر اساس اطلاعات خبرگزاری آلمان در بروکسل، از آنجایی که ابزار تحریم‌ها اخیراً دیگر طبق برنامه عمل نکرده است، اقدامات نظارتی و الزامات مستندسازی باید تشدید شود. به این ترتیب در آینده، برای شرکت‌های کشتیرانی دور زدن تحریم‌های روسیه بدون مجازات ممکن است دشوارتر شود.

در حالت ایده آل، تشدید ابزار سقف قیمت نفت باید تا پایان سال به عنوان بخشی از دوازدهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا به دلیل جنگ روسیه علیه اوکراین تصمیم گیری شود. این همچنین شامل پیشنهادی برای محدود کردن تجارت الماس از روسیه است.

طرح سقف قیمت حدود یک سال پیش همراه با ممنوعیت گسترده واردات نفت روسیه به اتحادیه اروپا اجرایی شد. در واقع این طرح قصد دارد روسیه را مجبور کند تا نفت را به خریداران کشورهای دیگر به قیمت حداکثر 60 دلار آمریکا بفروشد.

به منظور اعمال سقف قیمت برای صادرات به کشورهای غیر اتحادیه اروپا، تصمیم گرفته شد که خدمات حمل و نقل دریایی ضروری برای صادرات نفت روسیه بدون در نظر گرفتن مجازات تنها در صورتی مجاز باشد که قیمت نفت صادراتی از سقف قیمتی بیشتر نشود. بر این اساس شرکت های کشتیرانی غربی می توانند به استفاده از کشتی های خود برای انتقال نفت روسیه به کشورهایی مانند هند، چین یا مصر ادامه دهند. این مقررات در مورد سایر خدمات مهم مانند بیمه، کمک فنی و تامین مالی و خدمات کارگزاری نیز اعمال می شود.

امید این است که سقف قیمت منجر به آرامش در بازارهای انرژی در دراز مدت شود و همچنین فشار بر کشورهای ثالث را کاهش دهد. علاوه بر این، باید اطمینان حاصل شود که روسیه دیگر نمی تواند از افزایش قیمت نفت منتفع شود و در نتیجه صندوق های جنگ خود را پر کند.

با این حال، به گفته محققان دانشکده اقتصاد کیف، داده‌های اخیر اکنون نشان می‌دهد که بیش از 99 درصد نفت خام روسیه که از طریق دریا در ماه اکتبر صادر شده است، به قیمت بیش از 60 دلار (55 یورو) در هر بشکه فروخته شده است. این احتمالاً ممکن است زیرا گواهی های قیمت جعلی ارائه می شود.. علاوه بر این، روسیه می‌تواند به طور فزاینده‌ای به یک «ناوگان سایه» تکیه کند، یعنی کشتی‌هایی که متعلق به شرکت‌های کشتیرانی غربی نیستند یا توسط شرکت‌های بیمه غربی بیمه نشده‌اند.

غربی ها در حالی طرح سقف قیمت نفت را حدود یک سال پیش در دستور کار قرار دادند که به اذعان بسیاری از مقامات غربی این طرح شکست خورده است.

«جنت یلن»، وزیر خزانه‌داری آمریکا چندی پیش با اشاره به افزایش قیمت نفت روسیه اعلام کرد که تعیین سقف قیمت برای فروش نفت روسیه که از طرف کشورهای گروه هفت اعمال شد، آن‌گونه که غرب انتظار داشت، موفق نبوده است.

وی دراین‌باره افزود: این وضعیت ناکارآمدی تعیین سقف قیمت (برای نفت روسیه) را نشان می‌دهد.

پیش از این «کلاوس ارنست»، نماینده پارلمان آلمان و رییس کمیسیون انرژی هم در گفت‌وگو با خبرگزاری «تاس» اعلام کرد تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه موجب افزایش قیمت نفت می‌شود و این اقدام نتیجه مفیدی نخواهد داشت.

وی دراین‌باره گفت: تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه، نتیجه‌ای نخواهد داشت، چون موجب افزایش قیمت نفت می‌شود. به همین دلیل فکر می‌کنم این اقدام بی‌معنی و خودتخریبی است.

این در حالی است که مقامات روسیه بارها نسبت به اجرای تعیین سقف قیمت برای نفت این کشور هشدار داده و تاکید کرده اند از پمپاژ نفت به کشورهایی که برای نفت روسیه سقف قیمت تعیین کنند خودداری خواهد کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها