کد خبر: 696519
تاریخ انتشار :

دیدار رئیسی و پوتین؛‌ حساسیت‌ها و کنش‌ها به یک ملاقات

همپوشانی و اشتراک نظر در موضوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی بین ایران و روسیه موضوعی است که می‌تواند توسعه و تعمیق هر چه بیشتر روابط را به همراه داشته باشد؛ موضوعی که از چشم واشنگتن و تل آویو نیز دور نمانده و باعث نگرانی و انتقاد آنها شده است.

دیدار رئیسی و پوتین؛‌ حساسیت‌ها و کنش‌ها به یک ملاقات
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور کشورمان روز جمعه در خصوص سفر سید ابراهیم رئیسی به روسیه و دیدارش با ولادیمیر پوتین، همتای روس در صفحه مجازی خود نوشت: در ملاقات خصوصی 3 ساعته آقایان رئیسی و پوتین روسای جمهور ایران و روسیه، مذاکرات مفصل و بسیار مفیدی درباره همکاریهای دوجانبه و منطقه ای با محوریت غزه انجام شد. دکتر رئیسی با یادآوری تجربه موفق همکاری در منطقه، ابتکاراتی را مطرح کرد. قرار شد دو طرف در اهداف و اقدام، هماهنگ عمل کنند.

ابتکارات ایران برای همکاری منطقه ای

رئیسی در دیدار با پوتین با اشاره به روابط رو به توسعه دو کشور و همچنین همکاری های دو طرف در منطقه گفته بود: همکاری خوبی در حوزه انرژی، کشاورزی و کار دانش‌بنیان با روسیه داریم و در همه حوزه‌ها می‌توانیم گام‌های بهتری در جهت منافع دو کشور برداریم. همچنین آنچه امروز بشریت را رنج می‌دهد، یکجانبه‌گرایی و نظام ناعادلانه جهانی است که جلوه‌ این نیز را می‌توان در غزه و فلسطین مشاهده کرد. آنچه در فلسطین رخ می‌دهد یک نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت است. از مسائلی که با آقای پوتین مذاکره خواهیم داشت، نسبت به فلسطین و مردم مظلوم و مقتدر فلسطین است. در غزه در 10 دقیقه یک کودک کشته می‌شود و ضرورت دارد هرچه سریع‌تر جلوی بمباران‌ها گرفته شده شود. این مسئله فقط دغدغه منطقه‌ ما نیست بلکه دغدغه بشریت است و باید راه‌حل سریع و فوری برای آن دنبال شود.

پوتین: روابط با ایران را فعالانه در همه عرصه ها پیش می بریم

پوتین نیز در این دیدار گفت: چند پروژه بزرگ زیرساختی در زمینه حمل و نقل و راه‌آهن داریم که در حال اجراست. روابط دو کشور در زمینه توسعه انرژی توسعه می‌یابد و در زمینه آموزش و موضوعات تحصیلی نیز روابط خوبی داریم. فعالانه در تمامی عرصه‌ها کارمان را پیش می‌بریم و مهم می‌دانیم که امروز درباره مسائل منطقه‌ای تبادل نظر کنیم. برنامه امضای موافقتنامه ایجاد تجارت آزاد با ایران با هیئت اقتصادی اوراسیا در برنامه روسیه است.

این دیدار که در راستای توسعه روابط دولت سیزدهم با همسایگان انجام گرفته، واکنش هایی را نیز به همراه داشته که از جمله آنها رژیم صهیونیستی است.

نگرانی نتانیاهو از روابط تهران-مسکو

این دیدار از همان ابتدا حساسیت هایی را از سوی برخی از طرف‌ها برانگیخت و آنها را وادار به اتخاذ کنش های دیپلماتیک کرد. در همین چارچوب، دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با اشاره به تماس تلفنی او با پوتین، اعلام کرده که نتانیاهو در گفتگوی 50 دقیقه ای خود با رئیس جمهور روسیه از رابطه ایران و روسیه انتقاد کرده و این روابط را خطرناک خوانده است.

وی همچنین از اظهارات ضد اسرائیلی نماینده روسیه در سازمان ملل انتقاد کرده است.

البته از ابتدای درگیری‌ها میان رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین، روسیه  از جمله کشورهایی بود که اقدامات و ابتکاراتی در موضوع جنگ غزه در سطح منطقه ای و بین المللی انجام داده که عبارتند از نقش آفرینی در ماجرای آزادی اسرای اسرائیلی و فلسطینی با همکاری قطر و همچنین تهیه پیش نویس پایان جنگ و حملات رژیم صهیونیستی به غزه و ارائه آن به شورای امنیت که از سوی آمریکا وتو شد.

دیپلماسی اولویت همسایگان و تعمیق روابط با روسیه

همزمان با توسعه روابط ایران و روسیه طی چند سال گذشته که ناشی از سیاست خارجی دولت در اولویت دهی به همسایگان بوده و نیز فشارهای غرب به روسیه در ماجرای جنگ اوکراین که باعث نزدیکی هر چه بیشتر مسکو به تهران شده است، شاهد اقدامات و سیاست های مشترک دو کشور در موضوعات و پرونده های مهم منطقه ای و بین المللی هستیم.

این همکاری به مذاق برخی کشورها از جمله آمریکا و همینطور رژیم صهیونیستی خوش نیامده و بارها عصبانیت و نگرانی خود را از این روابط و همکاری ها در سطح منطقه ای و بین المللی اعلام کرده اند.

همکاری تهران-مسکو برای غزه

یکی از جلوه های این همکاری را می توان تلاش اولیه و پیگیرانه برای شکل گیری آتش‌بس در غزه و جلوگیری از حملات رژیم صهیونیستی به مردم بی دفاع فلسطین دانست. بطوری که پوتین نیز در سفرها و دیدارهای خود با همتایان منطقه ای و بین المللی بر این موضوع تاکید داشته است.

در همین چارچوب، پوتین در گفتگو با عبدالفتاح سیسی رئیس جمهور مصر که نقش مهمی در بحران غزه ایفا می کند، درباره تلاش برای ارائه بیشتر کمک‎‌های بشردوستانه مورد نیاز برای حمایت از ساکنان غزه به این بخش مذاکره کرده است. طرفین همچنین بر «تداوم دستیابی جدی به آتش بس در این بخش و همچنین اطمینان از اینکه جامعه بین المللی مسئولیت رسیدن به این هدف را به عهده می گیرد، توافق کردند».

توقف فوری جنگ و رسیدن کمک های انسانی به مردم غزه، دو هدف مهم ایران نیز بوده و در همه دیدارهای مقامات کشورمان با همتایان منطقه ای و بین المللی پیگیری می شود.

همپوشانی و اشتراک نظر در موضوعات مهم منطقه ای و بین المللی بین ایران و روسیه موضوعی است که می تواند توسعه و تعمیق هر چه بیشتر روابط را به همراه داشته باشد؛ موضوعی که از چشم واشنگتن و تل آویو نیز دور نمانده و باعث نگرانی و انتقاد آنها شده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها