کد خبر: 696900
تاریخ انتشار :

پارلمان انگلیس لایحه ضد مهاجرتی سو ناک را تصویب کرد

پارلمان انگلیس با وجود رای مخالف دادگاه عالی این کشور لایحه بحث برانگیز ضد مهاجرتی ریشی سو ناک، نخست وزیر انگلیس برای اخراج پناهندگان به رواندا را تصویب کرد.

پارلمان انگلیس لایحه ضد مهاجرتی سو ناک را تصویب کرد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از نشریه "دی سایت"، پارلمان بریتانیا لایحه بحث برانگیز اخراج مهاجران به رواندا در شرق آفریقا را تصویب کرد. این پیش نویس با 313 رای موافق و 269 رای مخالف به تصویب رسید. این لایحه ضد مهاجرتی همچنین در درون حزب حاکم محافظه‌کار بسیار بحث‌برانگیز بود و رد آن به‌عنوان شکستی برای ریشی سوناک، نخست وزیر این کشور تلقی می‌شد.

ریشی سوناک بعد از این رای گیری در ایکس نوشت: مردم بریتانیا باید تصمیم بگیرند که چه کسی می تواند به این کشور بیاید - نه باندهای جنایتکار یا دادگاه های خارجی. این همان چیزی است که این لایحه ارائه می دهد. وی افزود: ما اکنون آن را قانونی خواهیم کرد تا بتوانیم پروازهای رواندا را شروع کنیم و قایق ها را متوقف کنیم.

بر اساس این قانون به منظور جلوگیری از هجوم مهاجران، دولت انگلیس می‌خواهد افرادی را که به‌طور نامنظم وارد رواندا شده‌اند، بدون بررسی درخواست پناهندگی‌شان و بدون توجه به منشأشان، به رواندا بفرستد. در عوض، آنها باید در آنجا به دنبال حفاظت باشند و هیچ برنامه‌ای برای بازگشت آن ها به انگلیس وجود ندارد. با این حال، دادگاه عالی بریتانیا در اواسط نوامبر به دلیل نگرانی در مورد روند پناهندگی رواندا، توافق مربوطه با این کشور آفریقای شرقی را غیرقانونی اعلام کرد.

اکنون دولت بریتانیا می خواهد رواندا را یک کشور ثالث امن بر اساس قانون اعلام کند و در عین حال با استناد به حقوق بشر، مراجعات قانونی را در انگلیس منتفی کند. منتقدان این طرح از جمله از حزب محافظه کار حاکم، نخست وزیر سوناک را به نادیده گرفتن اصول حاکمیت قانون متهم کردند.

اندکی قبل از رای گیری، چندین گروه از جناح راست محافظه کار اعلام کردند که رای ممتنع خواهند داد. با این حال، آنها تهدید کردند که در صورت عدم تحقق خواسته هایشان، اجازه خواهند داد این لایحه در سومین قرائت آن در سال جدید شکست بخورد.

سوناک تمرکز اصلی دولت خود را برای پایان دادن به ورود غیرقانونی مهاجران با قایق های کوچک در سراسر کانال انگلیسی مانش قرار داده است . تنها در سال 2022، حدود 45000 نفر از این طریق به بریتانیا آمدند. امسال این رقم البته به طور قابل توجهی کمتر شده است.

برای محافظه‌کاران، مسئله مهاجرت از دیرباز یکی از مهم‌ترین موضوعات در مبارزات انتخاباتی آینده بوده است. پارلمان جدید باید تا ژانویه 2025 انتخاب شود، و مفسران انتظار دارند حداکثر در پاییز 2024 انتخابات پارلمانی برگزار شود. در نظرسنجی ها، محافظه کاران سوناک بسیار عقب تر از حزب سوسیال دموکرات کارگر هستند. محافظه‌کاران، اقدام سخت علیه مهاجران غیرقانونی را فرصتی برای حفظ رأی‌دهندگان خود در آستانه انتخابات می‌دانند.

دولت فعلی انگلیس آشکارا اعتراف کرده که برای پیشبرد برنامه‌های ضد مهاجرتی خود می‌خواهد قواعد حقوق بشری را به حال تعلیق در آورد و در جریان بالا گرفتن این بحث‌ها وزیر مهاجرت انگلیس هم چندی پیش کناره گیری کرد.

دولت بریتانیا اعلام کرده است که نمی خواهد اجازه دهد حقوق بشر برنامه های جنجالی اش برای اخراج پناهجویان به رواندا را متوقف کند.

بهر حال در آستانه انتخابات در انگلیس محافظه کاران که به شدت در بین مردم نامحبوب شده‌اند حالا تلاش می‌کنند با عمل به وعده‌های ضد مهاجرتی خود محبوبیت خود را افزایش دهند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها