کد خبر: 697329
تاریخ انتشار :

رای‌گیری در عراق برای انتخابات شوراهای استانی آغاز شد

حوزه‌های اخذ رای در انتخابات شوراهای استانی عراق به استثنای اقلیم کردستان، از اولین ساعات صبح امروز به روی واجدان شرایط رای دادن باز شد.

رای‌گیری در عراق برای انتخابات شوراهای استانی آغاز شد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،اخذ رای برای انتخابات شوراهای استانی در سراسر عراق به استثنای اقلیم کردستان امروز دوشنبه آغاز شد.

محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق، نوری المالکی نخست وزیر اسبق و رئیس ائتلاف دولت قانون، عادل عبدالمهدی نخست وزیر سابق و سید  عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی از جمله مقامات و سیاستمداران عراقی بودند که در اولین ساعت شروع انتخابات، رای خود را به صندوق انداختند.

روز شنبه هفته جاری، رأی‌گیری ویژه نیروهای امنیتی و نظامی عراق برگزار شد که بر اساس آمارهای اولیه کمیساریای عالی مستقل انتخابات نسبت مشارکت در آن 67 درصد بود.

بر  اساس گزارش میدل ایست نیوز، پیش از آن رئیس ستاد ارتش عراق بر آمادگی کامل نیروهای نظامی کشور برای حفظ امنیت انتخابات تأکید کرد.

در عراق که بیش از 43 میلیون نفر جمعیت دارد، شوراهای استانی، اختیارات مهمی دارند و مسئولیت رصد بودجه بخش های بهداشت، حمل و نقل و آموزش بر عهده آنها است.

براساس قانون اساسی عراق، این شوراها، اختیارات گسترده ای دارند و به مثابه قوه قانون گذار و ناظر در هر استان هستند به گونه ای که حق صدور قوانین محلی را دارند تا براساس اصل تمرکززدایی اداری، بتوانند امور استان را بدون اینکه در تعارض با قانون اساسی و قوانین دولت فدرال باشد، مدیریت کنند.

مردم عراق برای نخستین بار از سال 2013 تاکنون و سومین بار پس از سقوط رژیم بعث در 2003، برای شرکت در انتخابات شوراهای استانی، به پای صندوق رای خواهند رفت.

این انتخابات شامل 15 استان از 18 استان عراق می شود و 3 استان اقلیم کردستان عراق که تابع سیستم ایالتی اقلیم هستند، مشمول این انتخابات نمی شوند.

پیش از این انتخابات شوراهای استانی در سال 2009 در عراق برگزار شده بود، در سال 2018 و همزمان با انتخابات پارلمانی نیز قرار بود برگزار شود اما بارها به تعویق افتاد.

به گفته مقامات مسئول، بیش از 16 میلیون عراقی واجد شرکت در انتخابات شوراهای استانی هستند.

در حال تکمیل...

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها