کد خبر: 698134
تاریخ انتشار :

اسرائیل در جنگ اخیر غزه بیشتر از هر جنگ سابقش مردم را کشته است

صد آنلاین | بر اساس برآورد یک روزنامه آمریکایی، تعداد ساکنان نوار غزه که در جریان جنگ ۱۰ هفته‌ای اخیر رژیم صهیونیستی علیه این منطقه به شهادت رسیده‌اند از آمار کشته‌های هر جنگ عربی دیگر با این رژیم که در ۴۰ سال اخیر و احتمالا از زمان پایه‌گذاری این رژیم در سال ۱۹۴۸ تاکنون رخ داده، فراتر رفته است. به گزارش ایسنا، روزنامه نیویورک تایمز نوشت، تعداد شهدای نوار غزه در جنگ اخیرش با رژیم صهیونیستی که بعد از عملیات هفتم اکتبر طوفان الاقصی شروع شد تاکنون بیشتر از تعداد کشته‌های هر جنگ عربی دیگر با این رژیم در مدت بیش از ۴۰ سال گذشته و شاید از زمان پایه گذاری رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ تاکنون شده است.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزار ش صد آنلاین ، منابع بیمارستانی در غزه از جنایت فجیع رژیم صهیونیستی در این منطقه و اعدام ۱۳۷ غیرنظامی خبر دادند. به گزارش ایرنا به نقل از النشره، دفتر اطلاع رسانی دولتی در غزه از جنایات فجیع رژیم صهیونیستی در غزه پرده برداشت. دفتر اطلاع رسانی دولتی در غزه اعلام کرد: ارتش اشغالگر مرتکب جنایت اعدام صحرایی بیش از ۱۳۷ غیرنظامی فلسطینی در شهر غزه و شمال آن شده است. این دفتر گزارش داد: نظامیان اشغالگر اردوگاه‌های کار اجباری و در آن گودال بزرگی ایجاد کرده و دهها شهروند فلسطینی را زنده در داخل آن قرار داده و آنها را تیرباران کردند، صهیونیستها سپس با بولدوزر بر روی آنها خاک ریخته و دفنشان کردند.

دفتر اطلاع رسانی دولتی در غزه تاکید کرد: این جنایات در غزه و شمال آن از طریق اعدام دهها غیرنظامی دربرابر خویشاوندانشان تکرار شده است. این دفتر همچنین از اعدام زنان باردار در مسیر حرکت به سمت بیمارستان العوده در شمال غزه پرده برداشت؛ آنهم در حالی که این زنان پرچم سفید در دست داشتند، اما اشغالگران به سمت آنها از فاصله نزدیک آتش گشودند، آنها را به شهادت رسانده و سپس در همان محل خاک بر روی آنها ریختند. به گزارش شبکه الجزیره، وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که شمار قربانیان تجاوزات رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف نوار غزه از هفتم اکتبر تاکنون به ۲۰ هزار و ۴۲۴ نفر رسیده است. وزارت بهداشت غزه همچنین آخرین آمار مجروحان این تجاوزات را ۵۴ هزار و ۳۶ نفر اعلام کرد. دفتر اطلاع‌رسانی در غزه تاکید کرد، ارتش اشغالگر عمدا غیرنظامیان را فریب می‌دهد تا در جنایتی دوگانه تعداد تلفات را بیشتر کند.

دفتر اطلاع‌رسانی دولتی در غزه روز شنبه گزارش داد که رژیم اشغالگر ۱۷۲۰ کشتار علیه مردم فلسطین در نوار غزه انجام داده که جان بیش از ۲۰ هزار را گرفته، در حالیکه بیش از ۷۰۰۰ تن مفقود هستند و بیش از ۵۳ هراز تن مجروح شده‌اند. بر اساس داده‌های دفتر دولتی، بیش از ۸۲۰۰ کودک، بیش از ۶۲۰۰ زن، ۳۱۰ شهید از تیم‌های پزشکی، ۳۵ شهید از دفاع مدنی در میان شهدا بودند. دفتر اطلاع‌رسانی دولتی در غزه همچنین اعلام کرد که از زمان آغاز جنگ وحشیانه در نوار غزه، تعداد شهدای خبرنگار زن و مرد به ۱۰۱ خبرنگار رسیده‌است. 

روز شنبه نیز «اشرف القدره» سخنگوی وزارت بهداشت غزه گفت: اشغالگران هنوز از کمک‌های پزشکی به عنوان سلاحی برای گرفتن جان‌های بیشتری در نوار غزه استفاده می‌کنند و باید قبل از اینکه وارد یک فاجعه فراتر از انتظارها بشویم، دشمن را وادار به وارد کردن کمک‌ها به غزه کرد. وی اعلام کرد: آنچه وارد غزه می شود از ۷۰ کامیون در روز فراتر نمی‌رود و این در حالی است که نیازهای مردم مستلزم ورود هزار کامیون کمک است. از هفتم اکتبر تاکنون ۵۳ هزار مجروح در نوار غزه ثبت شده که از این تعداد تنها ۴۱۱ نفر برای مداوا از غزه خارج شده‌اند. سخنگوی وزارت بهداشت غزه تاکید کرد: بیمارستان‌های رفح کوچک هستند و تیم‌های پزشکی قادر به ارائه خدمات نجات به مجروحان نیستند. وی افزود: شهر رفح به یک منطقه فاجعه بهداشتی تبدیل شده و بیمارستان ابویوسف النجار به دلیل کشتارهای اشغالگران توان خود برای ارائه خدمات درمانی به صدها مجروح را از دست داده است.

در هفتاد و نهمین روز تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه تلفات سنگین ارتش اشغالگر در نبرد زمینی و حملات و بمباران شدید نقاط مختلف غزه توسط صهیونیست‌ها ادامه دارد. مقاومت نیز همچنان سرسختانه در شمال و جنوب غزه با اشغالگران مقابله می‌کند. به گزارش ایسنا، در ادامه حملات مقاومت به اشغالگران گردان‌های القسام، شاخه نظامی حماس اعلام کرد، دو دستگاه تانک مرکاوا متعلق به صهیونیست‌ها را با گلوله‌های راکت یاسین ۱۰۵ در ورودی منطقه جبالیا البلد و یک تانک دیگر را با همین سلاح در محله القصاصیب در اردوگاه جبالیا در شمال غزه هدف قرار داد.

گردان‌های القدس، شاخه نظامی جهاد اسلامی نیز گفت، تجمعات صهیونیست‌ها را در اطراف مسجد الظلال در شرق خان یونس هدف گلوله باران موشکی و خمپاره‌ای خود قرار داد. گردان‌های القدس همچنین اعلام کرد که یک تانک «مرکاوا» رژیم صهیونیستی را در خیابان النزهه در جبالیا البلد با گلوله تاندم هدف قرار داد. همچنین رسانه‌های عبری بار دیگر از به صدا درآمدن آژیرهای خطر در بئیری، علومیم و ناحل عوز در غلاف غزه خبر دادند. رسانه‌های فلسطینی نیز گزارش دادند که درگیری‌های شدیدی بین مقاومت فلسطین و نیروهای اشغالگر در جبالیا البلد در جریان است. این رسانه‌ها افزودند که بمباران و حملات اشغالگران به محله الشیخ رضوان در شهر غزه ادامه دارد.

همچنین وبگاه عرب ۴۸ گزارش داد، درگیری شدیدی بین مقاومت فلسطین و نیروهای اشغالگر در محورهای خان یونس رخ داد. سخنگوی جناح نظامی جبهه دموکراتیک نیز گفت: با تیراندازی به تجمع صهیونیست‌ها ده‌ها سرباز را کشته و زخمی کردیم. خبرنگار المیادین نیز اعلام کرد درگیری‌ها بین مقاومت و اشغالگران در بیت لاهیا و بیت حانون در جریان است. همچنین مقاومت با اشغالگران در جحر الدیک و المغراقه و جنوب شرق دیر البلح در مرکز غزه درگیر است. به گفته این خبرنگار، مقاومت از تاکتیک‌هایی استفاده می‌کند که آن را قادر می‌سازد نیروهای اشغالگر را در محور پیشروی متوقف کند.

این خبرنگار المیادین افزود مقاومت فلسطین در طول رویارویی خود با نیروهای اشغالگر در خطوط تهاجم، سلاح‌های تک تیرانداز را به‌طور گسترده وارد میدان کرد و با استفاده از تاکتیک‌هایی توانست نیروهای اشغالگر و سربازان را به خطوط تهاجم و انجام عملیات‌های خاص بکشاند. این خبرنگار ادامه داد ده‌ها شهید و زخمی در خیابان‌های جبالیا البلد هستند و بمباران‌ها مانع رسیدن تیم‌های امداد به آنها می‌شود. مقاومت فلسطین همچنین تلاش اشغالگران را برای نفوذ از گذرگاه کرم ابوسالم خنثی کرد. از سوی دیگر، ارتش رژیم صهیونیستی روز یکشنبه اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته به ۲۰۰ نقطه در نوار غزه حمله کرده‌است.

از سوی دیگر، روزنامه یدیعوت آحارونوت گزارش داد که در روزهای اخیر گزارش‌ها از محورهای مختلف رزمی در غزه در مورد استفاده از تک تیراندازها علیه سربازان ارتش اشغالگر افزایش یافته‌است. به نوشته این روزنامه، حماس صبر زیادی در میدان نشان می‌دهد و روش‌های جنگی خود را بهبود می‌بخشد که منجر به افزایش تعداد کشته‌ها و زخمی‌ها در صفوف ارتش اشغالگر شده‌است. آلون آویتار، کارشناس امور فلسطین در شبکه ۱۳ عبری گفت که باید اذعان کرد ارتش شوکه شده و با نبردهای سرسختانه حماس در جبهه جنوبی روبه‌رو شده‌است.

ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی دیروز یکشنبه اعلام کرد که یک سرباز دیگر در جریان نبرد زمینی با رزمندگان القسام در جنوب نوار غزه کشته شده‌است. به گزارش رسانه‌های عبری، این سرباز چهاردهمین سربازی است که طی ۲۴ ساعت گذشته در نوار غزه به هلاکت رسیده‌، همچنین پنجمین سربازی بوده که با موشک ضد تانک آرپی جی کشته شده‌است. ارتش اشغالگر اعلام کرد که این سرباز در نتیجه هدف قرار دادن یک نفربر زرهی NMR در حومه خان یونس کشته شد. ارتش رژیم صهیونیستی پیشتر طی دیروز به کشته شدن هشت افسر و سرباز خود در نبردهای جاری در نوار غزه اعتراف کرد و افزود از آغاز جنگ تاکنون ۴۸۶ سرباز و افسر کشته شده‌اند که ۱۵۹ نفر از آنها از آغاز عملیات زمینی در نوار غزه به هلاکت رسیده‌اند.

نیویورک تایمز: اسرائیل در جنگ اخیر غزه بیشتر از هر جنگ سابقش مردم را کشته است

بر اساس برآورد یک روزنامه آمریکایی، تعداد ساکنان نوار غزه که در جریان جنگ ۱۰ هفته‌ای اخیر رژیم صهیونیستی علیه این منطقه به شهادت رسیده‌اند از آمار کشته‌های هر جنگ عربی دیگر با این رژیم که در ۴۰ سال اخیر و احتمالا از زمان پایه‌گذاری این رژیم در سال ۱۹۴۸ تاکنون رخ داده، فراتر رفته است. به گزارش ایسنا، روزنامه نیویورک تایمز نوشت، تعداد شهدای نوار غزه در جنگ اخیرش با رژیم صهیونیستی که بعد از عملیات هفتم اکتبر طوفان الاقصی شروع شد تاکنون بیشتر از تعداد کشته‌های هر جنگ عربی دیگر با این رژیم در مدت بیش از ۴۰ سال گذشته و شاید از زمان پایه گذاری رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ تاکنون شده است.

نیویورک تایمز در این گزارش با اشاره به آماری که وزارت بهداشت نوار غزه روز پنجشنبه منتشر و شهدای جنگ اخیر این باریکه با رژیم صهیونیستی را برای نخستین بار بیش از ۲۰۰۰۰ نفر اعلام کرد، نوشت که آمار این شهدا حالا از تعداد شهدای ناشی از حمله سال ۱۹۸۲ صهیونیست‌ها به لبنان نیز بیشتر شده است. این نشریه آمریکایی ادامه داد: «مقام‌های نوار غزه اعلام کرده‌اند شمارش جان باختگان هر چه بیشتر چالش برانگیز شده و اکثر کارشناسان می‌گویند که رقم اعلام شده کمتر از میزان واقعی است و نسبت به رقم عظیم جان باختگان اظهار حیرت می‌کنند. برخی از کارشناسان نظامی گفتند در این جنگ در مقایسه با برخی از مرگبارترین مراحل جنگ‌های تحت رهبری آمریکا در عراق و افغانستان، مردمی بیشتر با سرعتی بالاتر کشته شده‌اند.

عزمی کیشاوی، تحلیلگر امور غزه در اندیشکده گروه بحران بین‌الملل اظهار کرد این جنگ را وحشتناک‌تر از هر جنگ دیگری که تا پیش از این تجربه کرده، یافته است. او اظهار داشت، که با خانواده‌اش از خانه‌اش در شمال نوار غزه فرار کرده و تا کنون شش بار جابجا شده است. آنها هم اکنون در چادری نزدیک به یک پناهگاه سازمان ملل در شهر رفح زندگی می‌کنند.» نیویورک تایمز نوشت: «آمار بالای تلفات در غزه نشان می‌دهد که اسرائیل با چه شدتی از هزاران حمله هوایی، بمب‌های سنگین و توپخانه برای حملاتش علیه این منطقه کوچک و با تراکم جمعیتی بالا که در آن غیرنظامیان قادر به فرار کردن نیستند استفاده کرده است. اسرائیل اعلام کرده است، حماس اقدام به ساخت یک شبکه وسیع از تونل‌های زیرزمینی برای محافظت از نیروها و تسلیحاتش استفاده کرده است. جنگ اخیر بین اسرائیل و حماس گمان برده می‌شود که تبدیل به مرگبارترین جنگ برای فلسطینی‌ها در مدت ۷۵ سالی که از زمان تشکیل اسرائیل گذشته، شده است. طبق اعلام دفتر مرکزی آمار فلسطین، در جریان جنگ بر سر تشکیل اسرائیل در سال ۱۹۴۸، ۱۵۰۰۰ فلسطینی کشته شدند.

کشته‌های جنگ فعلی علیه غزه در صورتی که ارقامش دقیق باشند در مقایسه از نقل شده‌ترین آمار مربوط به کشته‌های سه ماه اول حمله سال ۱۹۸۲ اسرائیل به لبنان نیز بیشتر شده است. اما برخی محققان می‌گویند تعداد کشته‌های واقعی جنگ مذکور در لبنان نیز به دلیل پدیده غبار جنگ و با وجود گذشت چهار دهه از آن زمان شاید هرگز مشخص نشود و این در مورد جنگ امروز در غزه نیز مصداق دارد. روزنامه النهار که در زمان حمله به لبنان به عنوان یکی از معتبرترین نشریات جهان عرب مطرح بود به تحلیل اسناد و مدارک بیمارستان‌ها و پلیس که جمع آوری کرد پرداخت و رقم تلفات حمله ۱۹۸۲ به لبنان را ۱۷۸۲۵ نفر ذکر کرد. اما این روزنامه اعلام کرد، که این آمار به احتمال زیاد رقم واقعی را نشان نمی‌دهد، در حالی که نیویورک تایمز در سال ۱۹۸۲ نوشت که ثبت دقیق آمار کشته‌ها در لبنان عملا غیرممکن است.

در جریان جنگ ۱۹۶۷ خاورمیانه طبق برآورد خبرگزاری آسوشیتدپرس حدود ۱۹۰۰۰ مصری، سوری و مردم دیگر در جنگ با اسرائیل کشته شدند و رقم مشابهی نیز عمدتا متشکل از سوری‌ها و مصری‌ها در جریان جنگ ۱۹۷۳ کشته شدند. همچون جنگ‌های غزه و لبنان، تعیین رقم دقیق تلفات برای این جنگها هم مشخص نیست اما گمان برده می‌شود که اکثر این کشته‌ها را نیروهای رزمنده تشکیل داده باشند. به عکس اما این بار وزارت بهداشت غزه متعلق به دولت تحت رهبری حماس در این باریکه اعلام داشته که تاکنون حدود ۷۰ درصد کشته شدگان جنگ اخیر را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. روز پنجشنبه این وزارتخانه اعلام داشت، تعداد آمار کشته شدگان به ۲۰۰۵۷ نفر رسیده اما مقام‌های غزه هرگز اینکه چه تعداد از این کشته‌ها را نیروهای رزمنده تشکیل داده‌اند، اعلام نکرده‌اند.»

نیویورک تایمز در ادامه این مطلب خود نوشت: «انتظار می‌رود زمانی که فلسطینی‌ها قادر به برداشتن آوار ویرانی‌های گسترده ناشی از جنگ بشوند، تعداد کشته شدگان به میزان چشمگیری بالاتر برود. یک سخنگوی دولت غزه روز چهارشنبه گفت، علاوه بر کشته شدگان، ۶۷۰۰ نفر هم مفقود هستند و گمان برده می‌شود بسیاری از آنها زیر آوارها باشند. عمر شاکر، مدیر بخش اسرائیل و فلسطین در سازمان دیده‌بان حقوق بشر گفت: این احتمال می‌رود که خیلی از کسانی که زیر آوارها پنهان هستند کشته شده باشند. او اضافه کرد، به همین دلیل انتظار می‌رود رقم تلفات حتی اگر هم که امروز بمباران متوقف شود افزایش یابد. تا کنون هیچ سازمان مستقلی نتوانسته آمار تلفات مردم غزه را به دلیل دشوار عملیات انجام دادن در این منطقه راستی آزمایی کند. و از سوی دیگر همچنان که این جنگ ادامه می‌یابد جمع آوری آمار و ارقام تلفات دشوارتر هم می‌شود.

مقام‌های غزه گفته‌اند، وزارت بهداشت غزه داده‌های مربوط به کشته شدگان را با استفاده از اسناد و مدارک بیمارستان‌ها و سردخانه‌ها حاصل می‌کند. اما در هفته‌های اخیر دفتر رسانه‌ای دولت غزه نیز بعد از بمباران تاسیسات وزارت بهداشت و بی استفاده شدن ۲۷ بیمارستان از مجموع ۳۶ بیمارستان غزه در اثر حملات هوایی برای جمع آوری آمار و ارقام قدم جلو گذاشت. اختلالات مکرر در مخابرات به دلیل حملات اسرائیلی‌ها به برج‌های مخابراتی، کنترل خطوط مخابراتی این باریکه توسط اسرائی و کمبود سوخت موجب شده که جمع آوری اطلاعات بسیار دشوار شود. محمود الفرا، سخنگوی دفتر رسانه‌ای دولت غزه گفت، کسانی که داده‌ها را جمع آوری می‌کنند باید از اکثر امکانات در دسترس در ضمن جنگ استفاده کنند. او اضافه کرد: شمارش آنها سخت است چون تعداد شهدا بالا است. گروه‌های بشردوستانه سازمان ملل و همچنین یک مطالعه انجام شده از سوی نشریه پزشکی لانست بریتانیا که در ماه جاری میلادی منتشر شد تایید کردند که آمارها و به روزرسانی‌هایی که وزارت بهداشت غزه در تمام طول جنگ منتشر کرده‌اند به طور کل قابل اعتماد هستند.»

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها