کد خبر: 698183
تاریخ انتشار :

موافقتنامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اورآسیا امضا می‌شود

موافقتنامه تجارت آزاد ایران با اتحادیه اقتصادی اورآسیا امروز با حضور وزیر صمت و معاون وزیر امور خارجه در امور اقتصادی در سن‌پترزبورگ به امضا می‌رسد.

موافقتنامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اورآسیا امضا می‌شود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، موافقتنامه تجارت آزاد ایران با اتحادیه اقتصادی اورآسیا در سن‌پترزبورگ امضا شد. این موافقتنامه در حاشیه نشست روسای جمهور پنج کشور عضو اتحادیه ، از جمله روسیه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان، عصر امروز دوشنبه به امضاء می‌رسد. 

مهدی صفری، معاون وزیرامورخارجه در امور اقتصادی، مهدی ضیغمی، معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت و کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، وزیر صمت را در مراسم امضاء این موافقتنامه همراهی می‌کردند.

متن موافقتنامه تجارت آزاد بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا پس ازمذاکرات فشرده، به تائید ایران و پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا رسید. بر اساس این موافقت نامه بیش از 87 درصد کالاهای تجاری بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه از عوارض گمرکی معاف و تحولی عظیم در تجارت ایران با کشورهای اتحادیه اوراسیا رخ خواهد داد. 

سال 1401 حجم مبادلات تجاری بین ایران و اتحادیه اوراسیا حدود پنج و نیم میلیارد دلار بود و پیش بینی می‌شود که اجرای موافقتنامه تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا، حجم تجارت ایران با کشورهای عضو اتحادیه را به سرعت افزایش دهد و برخی نیز معتقدند که این موافقتنامه حجم تجارت ایران و اعضای اتحادیه را به 40 میلیارد دلار در سال افزایش خواهد داد. 

اتحادیه اقتصادی اوراسیا متشکل از پنج کشور روسیه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان در سال 2015 میلادی تشکیل شد.

پس از پیوستن ایران به پیمان شانگهای و گروه بریکس، حالا اتحادیه اقتصادی اوراسیا، ظرفیت جدیدی در مسیر توسعه صادرات کالا به کشورهای حوزه اوراسیا ایجاد کرده است. تکمیل کذرگاه ریلی شمال-جنوب ، با مشارکت روس‌ها، که شمال اروپا را به شبه‌قاره هند متصل و درآمدهای سرشاری از محل مبادلات ریلی و ترانزیت نصیب کشورهای مسیر، از جمله ایران و روسیه می‌کند، زیرساختی حیاتی در این زمینه به‌شمار می‌رود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها