کد خبر: 699773
تاریخ انتشار :

منافع سیاسی بایدن و نتانیاهو در تضاد قرار گرفته است

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی رهیافت آمریکا، با تحلیل چالش‌های رژیم صهیونیستی در حمله به حزب الله نوشت:

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

با ورود به چهارمین ماه جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه فلسطین، دولت نتانیاهو نه تنها به اهداف خود در غزه دست نیافته است بلکه با چالش دیگری در شمال سرزمین های اشغالی روبه رو است. ورود حزب الله لبنان به درگیری با رژیم صهیونیستی از روز دوم آغاز جنگ موجب تخلیه شهرک های شمالی شده است و چشم اندازی برای بازگشت ساکنان آن وجود ندارد. به همین دلیل، وزیر خارجه آمریکا در چهارمین دور از سفر خود به غرب آسیا پس از طوفان الاقصی، افزون بر پیگیری طرح سیاسی برای آینده غزه به دنبال رایزنی با لبنان برای پذیرش راه حل دیپلماتیک درباره وضعیت مرزی با رژیم صهیونیستی است تا زمینه آتش بس و بازگشت شهرک نشینان به مناطق شمالی فراهم شود.

رژیم صهیونیستی تهدید کرده است که در صورت شکست این مذاکرات چاره ای جز حمله نظامی گسترده به حزب الله را نخواهد داشت. البته این اولین تهدید دولت نتانیاهو علیه حزب الله نیست و از آغاز جنگ غزه تاکنون چندین بار این مسئله مطرح شده است که هر بار با مخالفت آمریکا رو به رو شده است. ارزیابی اطلاعاتی پنتاگون نشان می دهد رژیم صهیونیستی توان مدیریت جنگ در دو جبهه به صورت همزمان را ندارد و امکان موفقیت آن در جنگ علیه حزب الله دشوار است. با این حال، این نگرانی در آمریکا وجود دارد که نتانیاهو به دلیل فشارهای داخلی و نگرانی از بقای سیاسی در دوره پسا جنگ چنین ریسکی را بپذیرد.

مسئله اساسی آن که رژیم صهیونیستی بدون حمایت تسلیحاتی و پدافندی آمریکا قادر به آغاز نبرد علیه حزب الله نیست. به همین دلیل، رژیم به دنبال آن است که دولت بایدن را برای شروع این نبرد متقاعد سازد یا آن را در عمل انجام شده قرار بدهد.

نکته جالب آن است که برخلاف نتانیاهو که تصور می کند ورود به درگیری با حزب الله به بقای سیاسی آن منجر خواهد شد، بایدن می داند که آغاز جنگ گسترده با حزب الله به معنای ورود آمریکا به یک بحران جدی در غرب آسیا و احتمالا به خطر افتادن بقای سیاسی آن و تک دوره ای شدن دولتش می شود. به عبارت دیگر، منافع سیاسی بایدن و نتانیاهو در تضاد قرار گرفته است. اگرچه تاکنون آمریکا با مدیریت دیگر جبهه ها توانسته است از بحرانی شدن وضعیت جلوگیری کند ولی آغاز جنگ در لبنان دولت بایدن را در معرض تصمیمات دشوار قرار می دهد.

در چنین شرایطی، آمریکا با یک وضعیت پارادوکسیکال مواجه است. از یک سو، برای جلوگیری از ورود به بحران در پی ممانعت از گسترش جنگ است. از سوی دیگر، حمایت نظامی بدون قید و شرط، انگیزه کافی را به رژیم برای گسترش جنگ می دهد.

آمریکا شاید تسلط کاملی بر رژیم صهیونیستی نداشته باشد ولی با اهرم کاهش یا توقف حمایت نظامی می تواند حدود رفتار رژیم را کنترل کند. فشار محور مقاومت علیه آمریکا باید در نهایت بایدن را به این نتیجه برساند که اگر رفتار رژیم را کنترل نکند تهدید ورود به درگیری گسترده نه فقط در لبنان بلکه در سراسر منطقه جدی است.

در این شرایط، ریسک گریزی در برابر آمریکا و انفعال در مقابل آن خطر جنگ را بیشتر می کند. احیای بازدارندگی در برابر آمریکا و رژیم صهیونیستی بستگی به میزان توانایی محور مقاومت در ایجاد هراس معتبر و هزینه جبران ناپذیر دارد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها