کد خبر: 699848
تاریخ انتشار :

اسرائیل قادر به شکست دادن حزب الله نیست

صد آنلاین | طبق ارزیابی محرمانه آژانس اطلاعات دفاعی (DIA) در واشنگتن نیرو های اسرائیلی در جنگ در دو جبهه حماس و حزب الله شکست خواهند خورد.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش صد آنلاین ، ارزیابی محرمانه آژانس اطلاعات دفاعی (DIA) در واشنگتن نشان می‌دهد که نیرو‌های اسرائیلی در جنگ در دو جبهه یکی علیه حماس در غزه و دیگری علیه حزب الله در لبنان با «مشکل» مواجه خواهند شد و بی شک شکست خواهند خورد.

ارتش اسرائیل (IDF) از زمان آغاز جنگ با حماس در ۷ اکتبر، درگیر تبادل آتش با حزب الله در مرز‌های شمالی نیز بوده اند. حمله موشکی حزب‌الله به پایگاه اطلاعاتی اسرائیل در روز شنبه در واکنش به ترور صالح العاروری یکی از رهبران ارشد حماس در بیروت چند روز قبل از سوی حزب‌الله، آغاز تشدید درگیری‌ها بود.

 

 

واشنگتن پست گزارش داد، در حالی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی وعده داده است که «تغییر اساسی» در وضعیت امنیتی در امتداد مرز لبنان ایجاد کند، مقامات آمریکایی به طور خصوصی به او نسبت به گشودن جبهه دوم هشدار داده اند.

ارزیابی سری جدید از آژانس اطلاعات دفاعی (DIA) در واشنگتن نشان داد «اگر قرار به انجام این کار شود موفقیت ارتش اسرائیل (IDF) دشوار خواهد بود، زیرا دارایی‌ها و منابع نظامی این رژیم با توجه به درگیری با حماس در غزه بسیار ناچیز خواهد بود.» 

ارتش اسرائیل در زمان صلح نسبتاً کوچک است و برای افزایش صفوف خود در زمان درگیری به نیرو‌های ذخیره متکی است. زمانی که جنگ با حماس آغاز شد، ارتش اسرائیل حدود ۳۶۰۰۰۰ نیروی ذخیره را فراخواند، اگرچه یک مقام ارشد اسرائیلی هفته گذشته به رویترز گفت که تعداد نامعلومی به زودی از خدمت خارج خواهند شد.

در میان این عقب نشینی، حزب الله درباره نقش خود در درگیری آشکارا صحبت کرده است. حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در ماه نوامبر اعلام کرد که نیروهایش حدود یک سوم از نظامیان اسرائیلی را در امتداد مرز اسرائیل و لبنان محاصره کرده و از استقرار آن‌ها در غزه جلوگیری کرده اند. به گفته سید حسن ادامه درگیری‌های حزب‌الله با ارتش اسرائیل باعث ایجاد حالتی از اضطراب، انتظار، وحشت و ترس در سران اسرائیلی شده است.

چندین مقام آمریکایی به واشنگتن پست گفتند که از حمله نتانیاهو به حزب الله برای نجات موقعیت سیاسی خود بیم دارند. نخست وزیر اسرائیل قبل از شروع جنگ با اعتراضات گسترده‌ای مواجه بود و پس از آن به دلیل عدم موفقیت در جلوگیری از حمله حماس در ۷ اکتبر که گفته می‌شود حدود ۱۲۰۰ اسرائیلی کشته شدند، مورد انتقاد قرار گرفت.

این روزنامه به هشدار برخی مقامات آمریکایی اشاره کرد و نوشت حزب الله می‌تواند از طریق زرادخانه سلاح‌های دوربرد و دقیق‌تر خود در درگیری تمام‌عیار بین اسرائیل و لبنان با حمله موشکی به کارخانه‌های پتروشیمی و راکتور‌های هسته‌ای اسرائیل پیشی گیرد. 

به گفته منابع این روزنامه، واشنگتن همچنین از این بیم دارد که چنین درگیری ممکن است کشور‌های مختلف خاورمیانه را درگیر کند و در نهایت به ورود آمریکا به این کارزار‌ها منجر شود.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه پیش از سفر به اراضی اشغالی، کرانه باختری، قطر، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و مصر وارد اردن شد. او پیش از دیدار با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن و ایمن صفدی، وزیر امور خارجه،گفت: «ما تمرکز شدیدی بر جلوگیری از گسترش این درگیری داریم.»

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها