کد خبر: 704650
تاریخ انتشار :

حماس: السنوار نبرد میدانی را اداره می‌کند

صد آنلاین | جزئیات مذاکرات غزه درباره توافق تبادل اسرا و برقراری آتش‌بس در نوار غزه، همدستی آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تحت فشار گذاشتن مقاومت فلسطین را افشا می‌کند.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش صد آنلاین ، به نقل از ایسنا، یکی از رهبران ارشد جنبش حماس می‌گوید مقاومت در بیش از یک جبهه در حال جنگیدن است و نبرد در جبهه مذاکرات غیرمستقیم با رژیم اشغالگر آسان‌تر از نبرد در میدان نوار غزه نیست.

این رهبر حماس که نخواست نامش فاش شود، در مصاحبه با وبگاه «العربی الجدید»، با تاکید بر همدستی آشکار میان نماینده آمریکا و رژیم صهیونیستی در روند مذاکرات، گفت: «جزئیات آنچه از نشست پاریس۲ (در تاریخ ۲۳ فوریه) رخ داد، حاکی از اطلاعاتی است که می‌توان آن را همدستی دولت اشغالگر و دولت بایدن دانست».

 

این چهره حماس در ادامه تاکید کرد: «ویلیام برنز، مدیر آژانس اطلاعات آمریکا به یکی از طرف‌های میانجی گفت که حماس باید هرگونه درخواستی برای آزادی اسرای فلسطینی از چهره‌های برجسته مقاومت و اسرای دارای محکومیت‌های طولانی را کاملا کنار بگذارد و سقف خواسته‌های حماس و گروه‌های فلسطینی نباید از دستاوردهای مربوط به کمک‌های بشردوستانه بالاتر برود».

او افزود: «دولت آمریکا به نمایندگی از رژیم اشغالگر مذاکره می‌کند و به‌ویژه پس از شکست سران رژیم اشغالگر در دستیابی به هرگونه دستاورد واقعی به جز زورگویی به غیرنظامیان، آن هم با همدستی آشکار خود، نمی‌خواهد مقاومت با اجرای خواسته‌هایش جهت برقراری قرارداد تبادل اسرا، پیروز ظاهر شود».

این رهبر حماس تاکید کرد: «جنگ گرسنگی که دولت اشغالگر به ساکنان نوار غزه و به طور ویژه به ساکنان شمال آن اعمال کرده، با هماهنگی کامل میان دولت آمریکا و دولت اشغالگر است، به این شکل که آن‌ها در روند مذاکره غیرمستقیم به تبادل نقش می‌پردازند و شاهد هستیم آنچه برنز درباره‌اش هشدار می‌دهد، روز بعد توسط ارتش اشغالگر در نوار غزه اعمال می‌شود».

او در ادامه گفت: «کشتار رژیم اشغالگر در خیابان الرشید غزه هنگام توزیع کمک‌ها، با چراغ‌ سبز آمریکا و با هدف تحت فشار گذاشتن مقاومت انجام شد تا با دادن امتیازهایی در مذاکرات، مردم فلسطین و ساکنان غزه و مقاومت از دستاوردهایی که در هفتم اکتبر گذشته داشتند، محروم شوند، البته این اتفاق هرگز رخ نخواهد داد و در پیام‌های ارسال شده از غزه، از ما خواسته شده در مذاکرات ثبات داشته باشیم و هیچ گونه امتیازی ندهیم چرا که برای اهالی غزه بیشتر از آنچه در طول ماه‌های گذشته اتفاق افتاده، هرگز رخ نخواهد داد».

رژیم صهیونیستی در نخستین ساعات روز پنجشنبه و با حمله هوایی به تجمع مردمی که منتظر رسیدن کاروان کمک‌های بشردوستانه بودند، حداقل ۱۰۰ نفر را به شهادت رساند و ده‌ها نفر دیگر را مجروح کرد.

این چهره حماس فاش کرد: «جنبش در حال آماده‌سازی پاسخ نهایی خود و تحویل آن به میانجی‌ها درباره آن چیزی است که از نشست پاریس ۲ و مذاکرات در دوحه دریافت کرد».

او افزود: «تاکید مقاومت بر آزادی اسرای فلسطینی و سران مبارزات از زندان‌های رژیم اشغالگر درخواستی گروهی نبوده بلکه نشان‌دهنده این است که مقاومت نظر خود را به عنوان پیروز هفتم اکتبر گذشته اعمال کرد، چیزی که اسرائیل قصد دارد با کشتارها و دور کردن مذاکرات از اهدافش، آن را از بین ببرد».

این منبع در جنبش حماس در ادامه گفت: «پافشاری بر آزادسازی اسرا به بهای رنج کشیدن اهالی غزه نبوده بلکه به منزله نجات آن‌هاست و این هزینه هرگونه حماقتی از سوی اسرائیل را افزایش می‌دهد. مقاومت بر افزایش کمک‌هایی که وارد نوار غزه می‌شوند، بازسازی غزه، امدادرسانی به غیرنظامیان و برقراری آتش‌بس فراگیر اصرار دارد».

این مسؤول حماس ضمن تکذیب ادعاها درباره وضعیت جسمانی «یحیی السنوار» رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه، آن‌ها را «مغرضانه» خواند، توضیح داد: «یحیی السنوار، رهبر حماس در نوار غزه از وضعیت جسمانی خوبی برخوردار است، رهبر حماس هنوز نبرد میدانی را مدیریت می‌کند و از طریق کانال‌های به شدت امنیتی در ارتباط دائم با رهبران جنبش در خارج است».

این چهره حماس تاکید کرد: «هدف اصلی آنچه رسانه‌های اسرائیلی و آمریکایی منتشر می‌کنند، ایجاد شکافی است که از طریق آن بتوان به السنوار رسید».

او افزود: «شرایط گردان‌ها در میدان نبرد بسیار خوب است و مقاومت بش از ۲۰ درصد از امکانات مادی خود را از دست نداده، تلفات انسانی‌اش هم بسیار کمتر از آن چیزی است که ارتش رژیم اشغالگر اعلام می‌کند، قدرت اصلی گردان‌های القسام در شمال نوار غزه هنوز پابرجا و منسجم است و ساختارهای اداری جنبش در مناطق شمال نوار غزه در حد توان برای کاهش مشکلات شهروندان در آنجا تلاش می‌کنند».

این منبع در حماس درباره پرونده صهیونیست‌های بازداشت شده توسط نیروهای مقاومت نیز گفت: «مسؤولیت نجات زخمی‌ها و سالخوردگان آن‌ها تنها بر دوش کابینه رژیم اشغالگر بوده و البته دولت آمریکا نیز مسؤول است، این دولت کاملا در برابر خانواده‌های اسرا مسؤول حفظ جان آن‌هاست و این در حالی است که حماس و مقاومت تلاش‌های بسیاری برای حفظ جان آن‌ها انجام می‌دهد».

او در ادامه فاش کرد: «۲ نفر از ۶ اسیری که تابعیت آمریکایی دارند، به دلیل جراحت شدید در بمباران‌های اسرائیل و اینکه درمان لازم برای آن‌ها انجام نشده، در معرض خطر مرگ قرار داشته و وضعیت جسمانی آن‌ها در خطر است».

در مقابل، یک منبع مصری در گفت‌وگو با العربی الجدید از اختلاف‌نظر مصر، آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره طرح پیشنهادی این رژیم برای تخلیه رفح از غیرنظامیان پیش از آغاز عملیات نظامی گسترده علیه آن‌هایی که تل‌آویو «باقی مانده گردان‌های حماس» می‌خواند، خبر داد.

او فاش کرد: «تا الان تل‌آویو ایده قابل اجرایی را در مورد صدها هزار شخص موجود در رفح ارائه نکرده و این یعنی اجرای چنین عملیاتی در حال حاضر کاملا بعید است به ویژه که مصر مجموعه‌ای از تضمین‌هایی را تعیین کرد که باید برای آوارگان پیش از آغاز این عملیات فراهم شود، از جمله تضمین اینکه مرزهای مصر با موج‌های بزرگ آوارگان مواجه نشود، چراکه دستکم ۱۰۰ هزار آواره در نزدیکی نوار مرزی میان غزه و شبه‌جزیره سیناء حضور دارند».

«مختار الغباشی» معاون رئیس مرکز عربی پژوهش‌های سیاسی در این رابطه گفت: «در مذاکرات آتش‌بس، همدستی آشکاری میان آمریکا و اسرائیل وجود دارد؛ آمریکا آتش‌بس را نمی‌خواهد، اگر می‌خواست فشار جدی را بر اسرائیل می‌آورد تا به آن برسد اما این را نمی‌خواهد».

الغباشی افزود: «مقاومت، آمریکا و برخی کشورهای بزرگ جهان غرب و تعدادی از کشورهای عربی و کشورهای منطقه را اذیت کرد، چراکه انتظار نمی‌رفت به این شکل برای بیش از چهار ماه پایداری کرده و اسرائیل در این مدت نتواند بر نوار غزه کنترل نظامی یابد».

معاون رئیس مرکز عربی پژوهش‌های سیاسی در ادامه گفت: «اسرائیل می‌خواهد مذاکرات را تضعیف کرده و درخواست‌های بزرگ مقاومت را تنها به کمک‌ها تقلیل دهد. درخواست‌های مقاومت رسیدن به مرحله آزادسازی آخرین اسیر فلسطینی نزد اسرائیل است و اسرائیل این را نمی‌خواهد، یک بار از آزادی یک نفر مقابل سه نفر و بار دیگر از یک نفر مقابل ۱۰ نفر می‌گوید».

«عصام عبد الشافی» استاد علوم سیاسی و ورابط بین‌الملل نیز به العربی الجدید گفت: «آنچه میان آمریکا و اسرائیل در حال وقوع است، همدستی به معنای کامل کلمه نیست، چون همدستی مخفیانه است اما آمریکا حامی اول و جنایتکار اصلی این درگیری‌ها بوده و بزرگترین موتور ماشین نظامی اسرائیل است. آمریکا در تمامی اقداماتی که رژیم صهیونیستی انجام می‌دهد، مشارکتی کامل داشته و از آن حمایت سیاسی، رسانه‌ای، نظامی، امنیتی و لجستیک می‌کند، واشنگتن اگر می‌خواست جنگ امروز متوقف شود، تمامی پیش‌نویس‌های قطعنامه‌های ارائه شده به شورای امنیت را متوقف و لغو نمی‌کرد».‌

عبدالشاقی در پایان نیز گفت: «اسرائیل و آمریکا به دنبال این هستند که تمامی جنبش‌های مقاومت فلسطین را نابود کنند تا شرایط را برای بازسازی تشکیلات خودگردان در نوار غزه، کرانه باختری و قدس اشغالی کاملا آماده کرده و نوار غزه را به الگویی از تمام کسانی که به مخالفت با آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌اندیشند، تبدیل کند، در حالی که این ۲ به دنبال بازگرداندن اقتدار منطقه‌ای آسیب دیده خود در طوفان الاقصی هستند و همانگونه که در گذشته از پروژه گذرگاه هند و کانال بن‌گوریون گفتند، قصد دارند شرایط را برای پروژه‌های تجاری و عبور از اراضی فلسطین اشغالی فراهم کنند».

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها