کد خبر: 706626
تاریخ انتشار :

مسکو:آمریکا مانع تدوین سند درباره استقرار سلاح در فضا می‌شود

در حالی که پنتاگون ار تماس‌های سطح بالا با مسکو در خصوص عدم استقرار تسلیحات نظامی و هسته‌ای در فضا خبر داده، سفارت روسیه در واشنگتن گفت: آمریکا و متحدانش از تدوین سندی برای ممنوعیت استقرار سلاح در فضا جلوگیری می‌کنند.

مسکو:آمریکا مانع تدوین سند درباره استقرار سلاح در فضا می‌شود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، سفارت روسیه در ایالات متحده اعلام کرد که آمریکا و متحدانش از تدوین سندی جلوگیری می‌کنند که استقرار تسلیحات نظامی در فضا را ممنوع خواهد کرد.

در بیانیه منتشره بامداد امروز در کانال تلگرامی سفارت اشاره شده: «این واشنگتن است که با حمایت متحدانش سال‌هاست که مانع از تدوین یک سند بین‌المللی الزام‌آور قانونی در زمینه ممنوعیت استقرار سلاح در فضای خارج از جو کره زمین شده است.در حالی که روسیه و چین سال‌هاست که رهبری تلاش‌های جهانی برای تهیه تدابیر جامعی که برای جلوگیری از تبدیل فضا به عرصه رویارویی مسلحانه طراحی شده و شامل ممنوعیت قرار دادن هر نوع تسلیحات در فضای بیرونی است، را  برعهده دارند.»

سفارت روسیه افزود که چنین اقدامات تخریبی توسط پنتاگون به عنوان تلاش آمریکا برای استفاده از "شعارهای روس هراسانه" برای توجیه برنامه های خود در زمینه اکتشاف نظامی در فضا تلقی می شود.

ادعای پنتاگون درباره تماس با روسیه در مورد سلاح‌های فضایی 

جان پلام، مشاور وزیر دفاع آمریکا در امور سیاست فضایی روز شنبه اعلام کرد که ایالات متحده در سطح بالایی با مقامات مسکو در خصوص اخبار مربوط به توسعه تسلیحات فضایی در روسیه در تماس است. به گفته وی، واشنگتن با متحدان، شرکای خود و طرف روسی کار می‌کند تا همه طرف‌ها را متقاعد کند که استقرار چنین تسلیحاتی در فضا "گامی مسئولانه" نیست.

پلام در این باره به خبرنگاران گفت: «من می توانم بگویم که نه شخص من، ولی با روسیه نیز تماس ‌هایی در سطح بسیار بالاتری گرفته شده است. بله، این تبادل نظرات همچنان ادامه دارد.»

پیش از این، جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید، گفت که هفته آینده ایالات متحده پیش نویس قطعنامه‌ای در خصوص لزوم  عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را برای رای گیری به شورای امنیت سازمان ملل ارائه خواهد کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در واکنش به این خبر یادآور شد که مسکو باید از قبل با محتوای این سند آشنا شود تا مواضع خود را در مورد آن اعلام کند.

پیش از این، لیندا توماس گرینفیلد، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل، گفته بود که این کشور می‌خواهد «هم‌اکنون و بدون پیش‌شرط» در مورد کنترل تسلیحات با روسیه و چین گفتگوهای دوجانبه انجام دهد و از آماده‌سازی قطعنامه‌ای در این زمینه  نیز خبر داده بود.

بعد از آن، دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، تاکید کرد که چنین گفتگویی، تنها در صورتی امکان پذیر است که غرب در خط مشی سیاسی و خصمانه خود در رابطه با این کشور تجدید نظر کند.

در این رابطه در اوایل ماه مارس، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در یک نشست عملیاتی با اعضای شورای امنیت این کشور تاکید کرد که روسیه برنامه‌ای برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در فضا ندارد. پوتین همچنین به اعضای این شورا پیشنهاد داد که در مورد خنثی سازی تهدیدات احتمالی علیه روسیه در عرصه فضایی گفتگو شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها