کد خبر: 707700
تاریخ انتشار :

تجدیدنظر قطر در میانجی‌گری میان اسرائیل و فلسطین؟

صد آنلاین | نخست‌وزیر همین حالا هم نه تنها به حرف قطر بلکه به توصیه‌ها، پیشنهادها و حتی هشدارهای غرب اعم از آمریکا، انگلیس و آلمان توجه نمی‌کند.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش صد آنلاین ، علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل طی یادداشتی برای ایلنا به تشریح دلایل قطر برای تغییر نقش خود به عنوان میانجی میان اسرائیل و فلسطین پرداخت که به شرح زیر از نظر می‌گذرد:

چندین سال است که قطر به دنبال آن بوده تا در هر زمینه‌ای اقدام به کنشگری مثبت کند و به نوعی نمایش قدرت خود را بر اساس منافعش به رخ همسایگان و مابقی کشورها بکشد. از ورزش و جام جهانی گرفته تا تمرکز بر تکنولوژی‌های نوظهور و همچنین جذب سرمایه خارجی همگی به نوعی در وضعیتی است که نشان می‌دهد قطر در حال کنشگری مثبت و همه جانبه به نفع خود است. در این راستا در عرصه سیاسی هم دوحه وارد یک معادله پیچیده شده است. این کشور در این سال‌ها سعی کرده به هر ترتیب که شده خود را میانجی مذاکرات حماس و اسرائیل و همچنین بازیگر مهم منطقه‌ای در پرونده فلسطین جلوه دهد.

در این راستا تلاش‌های زیادی از سوی دوحه انجام شده اما حالا که وضعیت نتانیاهو در داخل اسرائیل بسیار نامناسب جلوه می‌کند، او سعی دارد که حتی قطر را از پرونده فلسطین و مذاکرات آتش‌بس غزه کنار بزند و به نظرم دوره کنشگری قطر، مصر و حتی عربستان در این پرونده به پایان رسیده است.

 

اخیراً مقامات قطر اعلام کردند که در مورد میانجی‌گری خود در پرونده فلسطین به دنبال تجدید نظر هستند اما باید متوجه بود که نتانیاهو همین حالا هم نه تنها به حرف قطر بلکه به توصیه‌ها، پیشنهادها و حتی هشدارهای غرب اعم از آمریکا، انگلیس و آلمان توجه نمی‌کند و حالا هم به دنبال آن است تا بتواند ارتش اسرائیل را وارد رفح کند.

این رفتار وی نشان‌دهنده آن است که کشورهای دیگر مانند دولت‌های مستقر در حاشیه خلیج‌فارس هم برای وی چندان اهمیت ندارند و معتقدند که اساساً نقش قطر و بسیاری از کشورهای عربی پس از پاسخ اخیر ایران به اسرائیل وارد حاشیه شده است. این در حالیست که نتانیاهو صراحتاً اعلام کرده که جنگ غزه از سوی اسرائیل تمام‌شده به حساب می‌آید اما در سوی دیگر شاهد آن هستیم که وی به دنبال یورش به سمت رفح است.

واقعیت این است که وضعیت منطقه در شرایط بسیار پیچیده‌ای قرار دارد و در این وضعیت بازیگران سیاسی هم تغییر خواهند کرد؛ به گونه‌ای که به نظر می‌رسد حالا نوبت حزب‌الله لبنان خواهد بود که به رویارویی جدی با اسرائیل بپردازد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها