کد خبر: 223188
تاریخ انتشار :

تاریخچه بزرگترین نمایشگاه فناورانه جهان

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه خواندنی های نامه نیوز - آلمان به‌عنوان قطب صنعتی جهان شناخته می‌شود و در این میان شهر هانوفر یکی از مهم‌ترین شهرهای نمایشگاهی جهان است که هر سال حدود ۱۰۰ نمایشگاه بین‌المللی و منطقه‌ای در آن برگزار می‌شود.

یکی از مهم‌ترین و ممتازترین نمایشگاه‌های هانوفر، سبیت است. این نمایشگاه تخصصی کامپیوتر در ابتدا برای سال‌ها به‌عنوان بخشی از نمایشگاه صنعت تجهیزات اداری برگزار می‌شد تا اینکه در سال ۱۹۸۶م به عنوان نمایشگاهی مستقل در زمینه تخصصی صنعت رایانه و آی‌تی برگزار شد. در اهمیت این نمایشگاه همین بس که سال ۲۰۰۵م به‌عنوان بزرگترین و پربیننده‌ترین نمایشگاه تمام تاریخ در تمام کشورها شناخته می‌شود. در این نمایشگاه بیش از ۶ هزار غرفه‌دار از تمامی جهان مجموعه‌ای به مساحت ۳۰۰ هزار مترمربع را در اختیار گرفته و آخرین دستاوردهای خود را در معرض دید علاقه‌مندان می‌گذارند. «سبیت» مخففی برای عبارت مرکز اتوماسیون اداری، فناوری اطلاعات و ارتباطات از راه دور است.

۳ دوره نخست با نقاط ضعف بسیار سبیت نخستین بار همزمان با افتتاحیه سالن جدید در محل نمایشگاه هانوفر در ۱۹۷۰م کلید خورد. آن زمان این فستیوال استقلال برگزاری نداشت و در ذیل نمایشگاه‌های دیگر تعریف می‌شد. این فرآیند حدود ۱۰ سال و حتی به‌صورت غیرمنسجم سپری شد. درواقع در سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۵م در برخی از ادوار نمایشگاه سبیت برگزار نشد و تنها از ۳ دوره آن مدارک مستند وجود دارد. نخستین افتتاحیه رسمی این نمایشگاه در دهه ۱۹۸۶ م و به عنوان یک نمایشگاه مستقل کلید خورد. استقبال شگفت‌انگیز از این نمایشگاه به حدی بود که مسئولان تصمیم گرفتند برای برگزاری دوره‌های بعدی آن از هیچ کوششی دریغ نورزند. این نمایشگاه به حدی شناخته شد که در همین سال یکی از مهم‌ترین دستاوردهای بشر در آن رونمایی شد. لپ‌تاپ توشیبا که تحولی شگرفت در صنعت رایانه‌های خانگی به‌شمار می‌آید، به عنوان مهمان ویژه سبیت معرفی شد و این شروعی بود برای قدرتنمایی یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های تاریخ.

دوره سوم تا دهم و تاثیر مثبت بر پدیده‌های فناورانه روال دو سالانه برگزار شدن نمایشگاه در بین سال‌های ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۳م پایه‌گذاری شد. بدین ترتیب ۴ دوره متوالی نمایشگاه سبیت آلمان به‌صورت یک‌سال در میان کلید خورد. مدتی بعد مسئولان به این نتیجه رسیدند که بهتر است نمایشگاه را به حالت سالانه تغییر بدهند. بنابراین از سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۹م نمایشگاه سبیت حالت سالانه به خودش گرفت. سال ۱۹۹۹ بود که سبیت با حدود ۱۴ سال قدمت تبدیل به محفلی جهانی شد. بدین معنا که ۴ شعبه کشوری دیگر برای آن تعریف شد و غیر از آلمان، در کشورهای چین، استرالیا، ترکیه و امریکا نمایشگاه‌هایی با همین موضوع و محور و البته زیرنظر مسئولان ارشد این نمایشگاه در هانوفر برگزار شدند. این شعب البته تا امروز نیز فعال بوده‌اند. در این سال‌ها فناوری‌های مهمی نظیر نسل نخست لپ‌تاپ‌های ژاپنی و فنلاندی ظهور کردند و رایانه‌های خانگی نیز امپراتوری خود را بر دنیای فناوری گسترش دادند. نکته مهمی که در سبیت اتفاق افتاد، برگزاری چرخشی آن در کشورهای مختلف بود. بدین معنا که هر سال یکی از کشورهای دارای شعبه سبیت برای برگزاری دوره اصلی آن داوطلب شده و به نوبت آن را برگزار می‌کردند.

سال ۲۰۰۰م و اضافه شدن کنفرانس‌های جهانی از ابتدای قرن ۲۱ تغییرات بسیاری در این نمایشگاه ایجاد شد. کنفرانس‌های جهانی سبیت (CGC) که در دوره ۵ روزه در هانوفر آلمان برگزار می‌شوند، با نمایشگاه سبیت مصادف شده و اهمیت این نمایشگاه را چند برابر کردند. در این کنفرانس‌ها سعی می‌شود مباحث فناورانه در چارچوب‌های آموزشی مورد نقد و بررسی قرار گیرد. در این سال برای نخستین بار از سبیت به عنوان مهم‌ترین نمایشگاه فناوری در جهان نام برده شد که بیشترین تاثیر را در زمینه توسعه فناوری‌های مختلف دارد.

۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ سال صعودی پیشرفت در این دو دوره تمرکز اساسی روی فناوری‌های ارتباطی و شبکه‌های اینترنت بود. آن سال‌ها برای کمپانی‌های جوان و فناوری‌های خلاقانه هم جایگاه ویژه‌ای در نظر گرفته شده بود تا ایده‌پردازان و مخترعان جوان بتوانند نوآوری‌های خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. حضور ۵۰ استارت‌آپ در کنار شرکت‌های برجسته دنیای فناوری، فرصتی کم‌نظیر برای همکاری‌های سازنده برای ارتقای دنیای دیجیتال فراهم کرد.

سبیت ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ در این سال‌ها ۴ بخش اصلی و متفاوت به نمایشگاه اضافه شد. بخش پژوهشی، حرفه‌ای، زندگی و دولتی. این تقسیم‌بندی‌ها به پیشنهاد ستاد اصلی طرح‌ریزی و در تمام شعبه‌های آن اجرا شدند.

تا امروز در بیش از ۱۵ کشور نمایشگاه‌های مختلف سبیت برگزار و هر بار بعد از برپایی نمایشگاه‌ها در کشورهای مختلف بر شهرت آن افزوده شد. نکته دیگری که بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸م مورد توجه قرار گرفت ارائه پروژه‌های مختلف و ایده‌های آماده به‌کار از طرف بزرگان این عرصه بود. در این سال‌ها بیش از ۱۴ سخنران بلندپایه از شرکت‌های برجسته دنیا و تصمیم‌سازان صنعت آی‌تی‌سی در این نمایشگاه حضور یافتند. مجموع سخنرانی‌ها و برنامه‌های جانبی این نمایشگاه در هر دوره بیش از ۷۵ ساعت بوده است.

سبیت ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ با ظهور شگفتی‌ها سبیت سال ۲۰۰۹م، از ۳ تا ۸ مارس برگزار شد. تعداد نمایش‌دهندگان حدود ۴۵۰۰ مشارکت‌کننده بوده است. در این نمایشگاه ۶۹ نماینده حضور داشتند. تعداد بازدیدکنندگان بیش از ۴۰۰ هزار نفر بود. البته این تعداد نسبت به سال پیش حدود ۲۰ درصد کاهش یافته بود. کشور میزبان این نمایشگاه در این سال امریکا(کالیفرنیا) بود. در سال ۲۰۱۰م این نمایشگاه با شعار دنیای به هم متصل برگزار شد. به دلیل بحران شدید مالی، نمایش‌دهندگان کمتری در این نمایشگاه حضور یافتند. در این دوره اسپانیا میزبان بازدیدکنندگان بود و تمرکز اصلی نمایشگاه روی فناوری ۳ بعدی، پروژکتور فشرده، گرین آی‌تی، تکامل بلندمدت و اسمارت‌فون‌ها بوده است. شایان ذکر است که در این دوره ترکیه مسئولیت برگزاری نمایشگاه را در اختیار گرفت.

سال ۲۰۱۱ میلادی و امپراتوری سبیت در جهان تم اصلی سبیت ۲۰۱۱م کار روی فناوری‌های ابری بود. بیش از ۳۹۰ هزار نفر از ۹۰ کشور از این نمایشگاه دیدن کردند. تعداد بازدیدکنندگان در این سال نسبت به سال پیش ۵ هزار نفر بیشتر بود. تنها سبیت سال ۱۹۸۶م بود که ۳۳۴ هزار بازدیدکننده داشت. در همین سال، ایالت کالیفرنیا شریک رسمی انجمن صنعت آی‌تی و ارتباطات از راه دور و سبیت آلمان به‌نام (BITKOM) شد که در زمینه فناوری‌های سازگار با محیط‌زیست دوستانه فعالیت می‌کرد.

سبیت ۲۰۱۲ با حمایت مالی صدراعظم آلمان بعد از تمرکز نمایشگاه سبیت روی فناوری ابری در سال ۲۰۱۱ م و توجه به مدیریت اعتماد در سال ۲۰۱۲م، موضوع محوری این نمایشگاه اقتصاد مبتنی‌بر به اشتراک‌گذاری داده‌ها در جهان مجازی بود، مفهومی که اصطلاح انگلیسی Shareconomy را برای توصیف آن انتخاب کرده‌اند. به باور برگزارکنندگان این دور از نمایشگاه «شراکونومی» از روندهای بزرگ فناوری در دنیای امروز است و در آینده تغییراتی اساسی در جهان پدید خواهد آورد و همین موضوع بر نگرش کاربران و شرکت‌ها تاثیرات عمیقی بر جای گذاشته است. سبیتی‌ها معتقدند زمان پرداختن به ایده‌های نوین فرارسیده است.

بازدیدکنندگان می‌توانستند در طول برگزاری نمایشگاه با چالش‌ها و فرصت‌هایی که شراکونومی در برابر شرکت‌های فناوریک قرار داده بود، آشنا شوند. نکته جالب در این دوره حضور صدر اعظم آلمان، آنگلا مرکل با پوشش وسیع خبری بود که البته حمایت وی را از این نمایشگاه به دنبال داشت.

دوره شگفتی‌ها در سال ۲۰۱۳ پرینترهای سه‌بعدی با قابلیت تولید اجسام پلاستیکی و سیستم مرور سه‌بعدی کتاب‌های قدیمی، ازجمله پدیده‌هایی بودند که بیش از دیگر نوآوری‌های فناوریک توجه بازدیدکنندگان نمایشگاه سبیت ۲۰۱۳ را به خود جلب کردند. چاپ اجسام سه‌بعدی، رویایی است که هنوز هم بسیاری نمی‌توانند محقق شدن آن را باور کنند. در این نمایشگاه یک شرکت آلمانی به نام fabbster برای نخستین‌بار اقدام به نمایش پرینترهای سه بعدی کرد که توانایی ذوب پلاستیک را به لایه‌های فوق‌نازک ۸۸ میکرونی داشت و با چینش آنها در کنار هم می‌توانست اجسام جامد را با جزییاتی خیره‌کننده چاپ کند.

این پرینترها حداکثر اجسامی پلاستیکی با طول و عرض ۵/۲۲ و ارتفاع ۲۱ سانتی‌متر را چاپ می‌کند. مدت‌زمان چاپ هر جسم، بسته به ابعاد آن متفاوت است اما چاپ یک بطری پلاستیکی توسط این دستگاه نزدیک به یک ساعت زمان می‌برد. بهای این پرینترها درحال‌حاضر در حدود ۱۵۰۰ یورو است. سازندگان آن می‌گویند با تکامل و توسعه این سیستم به‌طبع قیمت آن ارزان‌تر خواهد شد.

و اما سال ۲۰۱۴ میلادی اسمارت فون‌ها محور اصلی این نمایشگاه بودند. در دوره ۲۰۱۴م و آخرین سال برگزاری سبیت تا به امروز، اتفاقات بسیاری رخ داد که البته همه متخصصان آن را ضعیف‌تر از دیگر نمایشگاه‌ها ارزیابی کردند. در کنار آخرین نوآوری‌های فنی جهان، لوازم یدکی و جانبی ابزارهای الکترونیکی نیز دیده می‌شدند. اینها نمونه‌هایی از جلد تلفن‌های همراهی بودند که در نمایشگاه ارائه شدند. البته بیشتر این جلدها برای تلفن‌های زنانه در نظر گرفته شده بود.

در ضمن آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز، بر قول خود مبنی‌بر حمایت از این نمایشگاه وفا کرد و با بالگرد به محل نمایشگاه آمد. صدراعظم آلمان را گروهی از عکاسان و خبرنگاران محاصره کرده بودند. او در نمایشگاه سبیت با چند دستاورد نمونه در فناوری جهان آشنا شد و همچنان نیز بر حمایت خود تاکید کرد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها