کد خبر: 279961
تاریخ انتشار :

نامه نیوز بررسی می‌کند؛

عزاداری حسینی در کشورهای مختلف+تصاویر

عزاداری حسینی در کشورهای مختلف+تصاویر
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه خواندنی های نامه نیوز - ایام عزاداری برای سید الشهدا نه فقط در کشور ما بلکه در سراسر جهان موجی از اندوه و تاسر را به عمراه دارد. میلیون ها نفر از مسلمنان در کشورهای مختلف هم زمان با عاشورا و تاسوعای حسینی با هزار و یک رسم زیبا به استقبال مولای عشق و ایثار می روند. نامه نیوز در این گزارش نگاهی دارد به برگزاری مراسم محرم در برخی کشورهای جهان اسلام. *سیاه پوشان حسینی در ترکیه همه ساله در ترکیه به مناسبت سالگرد شهادت امام حسين (ع) مراسمي از سوي شيعيان جعفري این کشور برگزار مي گردد. در ساعات اوليه صبح هزاران نفر از شیعيان گردهم مي‌آيند و به عزاداري و زنجير زني مي‌پردازند و سپس نمايش تمثيلي حادثه كربلا را به صورت تئاتر اجرا مي‌كنند و طي مراسمي كه در ديگر اديان معمول نيست ياد و خاطره‌ي شهادت امام حسين( ع) را در اذهان زنده مي‌كنند.
عزداری حسینی در کشورهای مختلف
در این کشور شیعیان از اول تا دهم محرم لباس سياه بر تن نموده و در هیات های عزاداری با لباس‌هاي سياه مقابل همديگر مي‌ايستند و شروع به سينه‌زني و زنجيرزني مي‌كنند. همچنین در برخی مناطق این کشور بسياري از شيعيان پيراهن سفيدي به روي لباس مشكي خود مي‌پوشند كه به معني كفن است و نيز نوارهاي پارچه‌اي سبز و قرمز رنگي بر پيشاني مي‌بندند.همچنین شیعیان ترکیه در این ایام غذایی به نام «افشون» درست، و بین مردم تقسیم می‌کنند. در عزاداری شهر استانبول، گروه‌هایی از اهل سنت، به ویژه رجال دولتی برای هم دردی با شیعیان شرکت می‌کنند. *نذری در مالزی تاریخ حضور شیعه در مالزی به نخستین برخوردهای مردم بومی مالائی با اقوام مهاجر مسلمان در قرن پنجم هجری به بعد بر می گردد و در آن زمان دین اصلی مردم این سرزمین هندوئی و بودائی و زبان آنان سانسکریت بوده است.
عزداری حسینی در کشورهای مختلف
مالزی، یکی از کشورهای اسلامی است که نذر کردن و نذری دادن در ایام محرم به خصوص در روزهای تاسوعا و عاشورا، رواج زیادی دارد. یکی از مهم ترین نذری های ماه محرم در مالزی، شیربرنج مغزدار است. مردم این کشور در روز عاشورا، شیربرنج را با برنج، شیر و شکر تهیه می کنند و آن را با حجم بالایی از بادام، گردو، مویز، فندق، بادام زمینی و مقداری دانه انار، پودر نارگیل، دارچین و پودر پسته تزئین می کنند و به مصرف می رسانند. *عزاداری در هند محرم یک تعطیلی رسمی در هند و شروع سال نوی اسلامی است. این روز برای بسیاری از کارمندان روز تعطیل است. مراسم روز عاشورا و شام غریبان در شهرها و روستاهای مختلف هند، به ویژه در چند شهر اصلی دهلی ، بمبئی ، حیدرآباد، لکنهو، احمدآباد، بنگلور، میسور، اورنگ آباد، علیگر و پونا از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
عزداری حسینی در کشورهای مختلف
ویژگی دیگر عزاداری حسینی حضور گسترده و با معنویت خاص ، اهل تسنن همراه با شیعیان و یا به صورت مجزا در مراسم مختلفی است که در جای جای کشور پهناور هند به اجرا در می‌آید. *تاسوعا و عاشورا در عراق اهالی عراق و کربلا مراسم خاصی در ایام محرم در کربلای معلی اجرا می نمایند که خاصه همین سرزمین است و در هیچ جای دیگری یافت نمی شود که از جمله آنها مراسم شب اول محرم و تعویض پرچم ، مراسم ورود کاروان کربلا در روز دوم محرم و ... است. دسته جات عزاداری از قسمت های مختلف عراق وارد شهر کربلا شده و به عزاداری پرداختند ، اما مهمترین مراسم این روز مراسم تعزیه و برنامه ورود نمادین کاروان عمر سعد به شهر کربلای معلی بود.
عزداری حسینی در کشورهای مختلف
قیمه نجفی از معروف ترین نذری های شیعیان عراق است که البته ربط و شباهت چندانی به قیمه سیب زمینی ما ایرانی‌ها ندارد. عراقی‌ها برای تهیه قیمه نجفی، گوشت گوسفند را با نخود، پیاز، رب گوجه فرنگی، هل، دارچین، نمک، زردچوبه، گرد لیمو و زعفران می پزند و سپس همه مواد را با یکدیگر می‌کوبند. این غذا با نان و دوغ محلی سرو می شود. *شور حسینی در افغانستان مردم مسلمان افغانستان در سراسر کشور اعم از اهل تسنن و تشیع، همه ساله در ماه محرم در مساجد، تکیه خانه و زیارت گاه ها حضور پیدا کرده و مجالس سخنرانی، روضه خوانی و قرآن خوانی برگزار می کنند. این ماه، برای مسلمانان افغانستان اهمیت خاصی دارد و در این ماه پیروان مذاهب اسلامی، از جانبازی های نواسه پیامبر برای بقای ارزش های اسلامی تجلیل می کنند.
عزداری حسینی در کشورهای مختلف
هزاران تن در افغانستان با حضور در مساجد، تکیه خانه ها ومدارس دینی و مذهبی، با انجام مراسم عزاداری سالگرد شهادت امام حسین، نواسه پیامبر اسلام را گرامی می دارند. شماری از عزاداران می گویند که شکوه و عظمت مراسم سوگواری در هر سال از سال قبل بیشتر می شود و نشان می دهد که روحیه اخوت و برادری میان مسلمانان افغانستان روز به روز در حال گسترش است و تفاوتی میان پیروان مذاهب مختلف در مراسم محرم وجود ندارد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها