کد خبر: 633659
تاریخ انتشار :

سرور اختصاصی چیست و چه مزیت هایی دارد؟

سرور اختصاصی چیست و چه مزیت هایی دارد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سرور اختصاصی چیست و چه مزیت هایی دارد؟ امروزه هر کسب و کاری برای پیشرفت و رقابت در حوزه فروش، نیاز به یک وب سایت اینترنتی دارد. برای راه اندازی سایت، ۲ امر ضروری است. خرید هاست و خرید دامنه. اما منظور ما از هاست، فضایی برای میزبانی وب سایت شما است. نه نوع سرویسی که انتخاب می کنید. ممکن است بسته به نوع وب سایت، میزان بازدید روزانه و موارد دیگر، به منابع بیشتری نسبت به هاست اشتراکی نیاز داشته باشید که در این صورت بایستی نسبت به خرید سرور مجازی و یا خرید سرور اختصاصی اقدام کنید. اما سرور اختصاصی چیست؟

سرور چیست؟

ممکن است تعریف سرور و سرور اختصاصی را بدانید اما اجازه دهید به عنوان پیش زمینه ای از تعریف سرور اختصاصی، کمی عقب تر برویم در خصوص سرورها صحبت کنیم. فرض کنید شما یک سایت را در مرورگر کامپیوتر تان باز می کنید. خوب این سایت بر روی چه بستری قرار دارد؟

یا برای مثال در یک سایت تماشای فیلم و ویدئو به همراه دوستان خود مشغول تماشای فیلم هستید. این فیلم ها بر روی چه چیزی قرار دارد؟ بله درست است، اینترنت اما چگونه؟ به شکل کلی اینترنت به یک شبکه بزرگ گفته می شود که از سیستم های مختلف کامپیوتری تشکیل شده است. فرض را بر این بگیرید که مثل بیشتر مردم دنیا یک سیستم کامپیوتری عادی دارید که در این روز ها در بیشتر خانه ها وجود دارد.

 سیستمی که شما دارید با سیستم تمام همسایگان شما با سیم و کابل به هم متصل شده است. این سیستم ها همگی با یکدیگر در ارتباط هستند و از اطلاعات مختلفی که دارند استفاده می کنند. اینترنت همین طور است مجموعه ای از سیستم ها در سراسر جهان که با سیم و کابل به یکدیگر اتصال یافتند و از اطلاعات مختلف هم استفاده می نماید.

زمانی که به اینترنت وصل می شوید و یک سایت را در مرورگرتان باز می‌ کنید این بدان معنا است که به شبکه ای جهانی که همه سیستم‌های آن با یکدیگر در ارتباط هستند وصل شده اید. اما اگر در اینترنت تمامی سیستم ها از طریق شبکه به هم متصل هستند، این حجم از اطلاعات در کجا نگهداری می شود؟ اینجا است که مفهومی به معنای سرور مطرح می شود.

هر کامپیوتر بسته به نوع سخت افزار، توان ذخیره سازی مقدار مشخصی از اطلاعات را دارد. اما قطعا در مفهوم بزرگی همچون اینترنت، این حافظه ها برای نگهداری اطلاعات کافی نیست. بلکه برای ذخیره سازی این حجم از اطلاعات نیاز به ابرکامپیوترها یا همان سرور است. سرورها کامپیوتر های عظیم، با قدرت فوق العاده بالا و همیشه روشن هستند. این ابرکامپیوترها، وظیفه نگهداری، ذخیره و پایش اطلاعات را به عهده دارند.

به عبارت دیگر هر سایتی که در اینترنت مشاهده می کنید، اطلاعات خود را بر روی یک سرور قرار داده است. سرور را می توان به فضاهای مشخصی تقسیم کرد. با تقسیم فضای یک سرور به تعدادی فضای مجزا، هاست، یا هاست اشتراکی گفته می شود. اما اگر از تمام منابع یک سرور، نظیر رم، CPU و غیره برای یک سایت استفاده شود، به آن سرور، سرور اختصاصی می گویند.

سرور اختصاصی چیست؟

یک سرور اختصاصی به سروری گفته می شود که تمام منابع آن اختصاصا برای میزبانی یک وب سایت یا یک سازمان یا یک شخص استفاده شود. سازمان ها و شرکت های بزرگ که قصد این را دارند که سرعت، ترافیک و کنترل وسیع تر و مناسب تری بر روی فضایی که دارند داشته باشند، برای خرید سرور اختصاصی اقدام می کنند.

به معنای ساده سرور اختصاصی نوعی از کامپیوترهای ساخته شده با عمر بالا نسبت به سیستم های خانگی و شخصی هستند که قدرت پردازش و فراخوانی اطلاعات در آنها بیشتر خواهد بود. این سرورها امکان نگهداری اطلاعات سایت ها و سیستم های طراحی شده را داشته و با توجه به سیستم عامل نصب شده بر روی آن مانند Linux ،Windows و مجازی ساز، کارایی متفاوتی خواهند داشت. بنابراین گفته ها، سرور اختصاصی به سروری گفته می شود که فضا و منابع آن اشتراکی نیست. ذکر این نکته ضروری است که حتی اگر از هاست اشتراکی نیز استفاده کنید، امکان ارتقای سرویس و خرید سرور اختصاصی نیز فراهم است.

از مهم ترین ویژگی های سرور اختصاصی باید به قدرت بالا و عملکرد آن اشاره کرد. بالاترین سطح میزبانی وب در دنیا، سرور اختصاصی است. بنابراین کمبود منابع در این سرویس معنایی ندارد. حتی در صورت نیاز امکان ارتقای آن نیز وجود دارد. همچنین از دیگر مزیت های سرور اختصاصی باید به امکان ایجاد چند ماشین مجازی بر روی آن اشاره کرد. برخی کاربران ترجیح می‌دهند در یک محیط خصوصی با امنیت بالا وب سایت خود را میزبانی کنند. که سرور اختصاصی برای این دسته مناسب تر است.

تفاوت سرور اختصاصی و سرور مجازی چیست؟

819

در پاسخ به این سوال باید اشاره کنیم که این دو نوع سرور تفاوت های زیادی با هم دارند. اگر قصد خرید سرور اختصاصی سرورپارس را داشته باشید، بد نیست تا اطلاعات خود را در این خصوص تکمیل کنید. در ادامه برخی از مهم ترین این تفاوت ها را شرح می دهیم.

  • سرور مجازی قیمت و هزینه پایین تری نسبت به سرور اختصاصی دارد.
  • میزان منابع سرور اختصاصی نسبت به سرور مجازی بسیار بیشتر است.
  • سرور مجازی در برخی منابع مانند برق یا کارت شبکه با دیگر ماشین‌ ها مشترک است. اما سرور اختصاصی هیچ‌ گونه اشتراکی ندارد.
  • نصب سیستم عامل‌ ها بر روی سرور مجازی وابسته به Image هایی از آن‌ها است که در سرور میزبان قرار دارد.
  • در سرور اختصاصی امکان نصب تمامی نسخه‌های سیستم عامل‌ وجود دارد.
  • سرور اختصاصی را می‌ توان به ماشین‌ های مجازی کوچکتر تقسیم کرد و از هر ماشین برای یک عملکرد استفاده نمود.
  • در صورت نیاز و بروز هرگونه اختلال، انتقال به سرور دیگر در سرور مجازی خیلی سریع‌ت ر از سرور اختصاصی است.
  • قدرت سخت‌ افزاری در سرور اختصاصی به‌ دلیل عدم اشتراک و محدودیت منابعی هم‌چون پردازنده، حافظه اصلی و فضای ذخیره‌ سازی اطلاعات بیشتر است.
  • از مهمترین تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی پهنای باند است که پهنای باند اختصاصی و بیشتری در سرور اختصاصی ارائه می شود.

چه زمانی به سرور اختصاصی نیاز داریم؟

این که شخصی علی رغم میزان فضای مورد نیاز، تمایل داشته باشد از سرور اختصاصی استفاده کند، یک موضوع کاملا جدا است. اما اگر برای شما سوال است که چه زمانی نیاز دارید سرویس میزبانی وب خود را به سرور اختصاصی ارتقا دهید، موضوع تفاوت خواهد داشت. در پاسخ به این سوال باید اشاره کنیم که نیاز به سرور اختصاصی بستگی به میزان استفاده شما از حافظه رم، CPU و دیگر منابع یک هاست دارد.

اگر کسب و کار بزرگی دارید که نیاز به منابع سخت‌ افزاری بالایی دارید، از سرور اختصاصی استفاده کنید. اما اگر کسب و کارتان بزرگ نیست و سایت کوچکی را مدیریت می‌ کنید که منابع یک سرور اختصاصی مجازی برای آن کفایت می‌ کند، بهترین گزینه خرید سرور مجازی و یا استفاده از پلن های هاست حرفه ای است. همچنین سرور اختصاصی مجازی همه‌ی قابلیت‌ های سرور اختصاصی را به طور محدود و با قیمت پایین‌ تر در اختیار شما قرار می‌ دهد. برای خرید سرور اختصاصی ایران و خارج با قیمت مناسب می توانید با کارشناسان فروش ما در سرورپارس در تماس باشید.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها