کد خبر: 634054
تاریخ انتشار :

چگونه بک لایت تلویزیون را تعمیر کنیم؟

برای نمایش تصاویر در چهار گوشه تلویزیون قطعاتی کنار هم قرار گرفته است که اگر هر یک از این قطعات کار خود را به درستی انجام ندهد، تصاویر با کیفیت سابق پخش نخواهد شد و نمایش تصویر دچار مشکل می شود.

چگونه بک لایت تلویزیون را تعمیر کنیم؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

  یکی از این قطعات اصلی که نمایش تصویر را برعهده دارد بک لایت نام دارد. تنظیم شدت نور بک لایت بر اساس میزان نور محیط پیرامونی انجام می شود. هرچه نور محل نصب و نگهداری تلویزیون بیشتر باشد باید میزان نور بک لایت بیشتر باشد تا کیفیت و کنتراست تصویر حفظ شود و همین قرار گرفتن تلوزیون در جایی با شدت نور بالا ممکن است باعث آسیب بک لایت شود.

برای تعمیر تلویزیون ال جی کلیک کنید : تعمیر تلویزیون ال جی

بک لایت چیست؟

در صفحات نمایشگر LCD تصویر ایجاد شده بر روی پنل دستگاه به تنهایی دارای منبع نور نمی باشد و برای آنکه تصویر ایجاد شده قابل نمایش باشد به یک نور پس زمینه نیاز است که به آن بک لایت می گویند. در نمایشگر های اولیه LCD از لامپ های فلوروسنت برای این کار استفاده می کردند که با گذشت زمان و  ورود لامپ های ال ای دی به بازار این نوع از منابع نور دهی جایگزین آنها شد و تلویزیون های ال ای دی روانه بازار شدند. امروزه بک لایت های LED به دو شکل عمده در تلویزیون ها استفاده می شوند.

- به شکل مستقیم:

در این شکل از نور دهی به پنل تلویزیون به این صورت عمل می کنند که آراییه ای از لامپ های ال ای دی در فاصله های مشخص دقیقا در پشت پنل قرار داده می شود و پنل به صورت مستقیم در معرض تابش منبع نور قرار می گیرد.

-  به شکل غیر مستقیم با قرار گرفتن در لبه و حاشیه پنل

به دلیل آنکه صفحه نمایش تلویزیون های ال ای دی تقریبا از ضخامت کمی برخوردار می باشد. لامپ های ال ای دی به شکل ردیفی و به هم فشرده در کنار هم چسبانده می شوند. این ردیف های لامپ ال ای دی در لبه پنل قرارداده شده و از طریق شکست نور، پنل از نور پس زمینه برای نمایش تصویر برخوردار می شود.

970

چگونه می توان از خرابی بک لایت تلوزیون مطلع شد؟

برای تشخیص ایراد در بک لایت تلوزیون با بررسی  نور پس زمینه می توان به نتیجه رسید. وقتی که منبع نور یا بک لایت پنل دچار مشکل شده باشد قسمتی از صفحه نمایش تیره یا سیاه می شود. و اگر ایراد گسترده باشد و کل لایت پنل را از کار انداخته باشد صفحه نمایش سیاه و ظاهرا خاموش است و تصویری بر روی صفحه نمایش نمایان نمی شود ولی صدای تلویزیون به گوش می رسد و تلویزیون صدا دارد. در این حالت اگر به وسیله چراغ قوه، صفحه نمایش از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد. مشخص می شود که تصویر وجود دارد و در حال پخش است و فقط نور پس زمینه  بک لایت ها وجود ندارد که صفحه تلوزیون تاریک است.

980

چگونه بک لایت تلویزیون را می توان تعمیر کرد؟

برای تعمیر بک لایت تلویزیون باید آنها را به تعمیرگاه ها های مجاز یا نمایندگی های انواع شرکت های صوتی و تصویری انتقال داد تا نسبت به برطرف کردن ایراد یا تعویض بک لایت های تلویزیون اقدام کنند. منتهی باید به این نکته توجه شود که تعویض کلی بک لایت های نمایشگر ممکن است هزینه زیادی داشته باشد و در صورت عمر بالای تلویزیون این کار مقرون به صرفه نباشد.

برای تعمیر بک لایت تلویزیون سامسونگ کلیک کنید : تعمیر تلویزیون سامسونگ

 در عین حال اگر نمایشگر خیلی قدیمی و کارکرده نباشد تعویض بک لایت آن به طور کامل می تواند باعث بالا رفتن کیفیت تصویر گردد چون این کار باعث تابش نور یکنواخت می شود، همچنین در کوتاه مدت  بک لایت دچار مشکل نمی شود. معمولا شرکت های مختلف برای نصب بک لایت های جدید یک دوره زمان بندی ضمانت دارند که تا زمان سر رسید آن می توان با اطمینان خاطر از تلویزیون استفاده کرد.

 در زمان تعمیر بک لایت نمایشگر ها باید به این مسئله توجه شود که شاید قسمتی از لامپ های ال ای دی بک لایت آسیب دیده باشند و تکنسین و یا تعمیر کار متذکر شود که می توان همان قسمت مشکل دار را به قیمت پایین تر تعویض نمود. این کار شاید از نظر فنی مانعی نداشته باشد ولی باید به چند نکته توجه شود که این کار در آینده مشکل ساز نشود.

- اولا لامپ های ال ای دی بک لایت، قطعات نیمه هادی با طول عمر مشخص می باشند. از این لحاظ اگر شاخه یا قسمتی آسیب دیده باشد و تعویض شود ممکن است قسمت های دیگر هم بطور متناوب خراب شده و از رده خارج شوند و اگر بیش از یک ال ای دی خراب شده باشد یا عمر نمایشگر بالا باشد مشکل مضاعف شده و ممکن است بقیه ال ای دی ها هم در یک فاصله زمانی کوتاه دچار همین مشکل شده و این کار بی فایده باشد.

- همچنین اگر کسی قصد تعویض قسمت آسیب دیده بک لایت را بکند باید به این نکته توجه داشته باشد که ممکن است روشنایی ال ای دی جدید از نظر طیف نوری با بقیه بک لایت های قدیمی همخوانی نداشته باشد و باعث عدم هماهنگی شده و این ناهماهنگی در صفحه نمایش قابل مشاهده بود و کیفیت صفحه نمایشگر را پایین بیاورد.

961

در زمان تعمیر بک لایت تلویزیون به چه نکاتی باید توجه کرد؟

برای تعمیر و درست کردن بک لایت آسیب دیده صفحات نمایشگر باید به نمایندگی ها و مراکز معتبر مراجعه شود چون تعمیر غیر اصولی بک لایت می تواند مشکل ساز شود. مثلا تعمیر کاران غیر مجاز می توانند به صورت غیر اصولی از بک لایت های قدیمی و استفاده شده برای تعمیر استفاده کنند و یا بجای تعویض یک شاخه فقط یک ال ای دی را تعویض کنند که با انجام این کار ها در زمانی کوتاه دوباره دستگاه دچار مشکل می شود.

برای تعمیر تلویزیون سونی کلیک کنید : تعمیر تلویزیون سونی

همچنین بعضی از تعمیر کاران غیر مجاز اقدام به دستکاری برد تغذیه کرده و زمان برگشت ایراد را به تاخیر می اندازند که این کار هم می تواند باعث آسیب رسیدن به دستگاه شود. در صورت آسیب دیدن بک لایت تلویزیون بهترین راه آن است که اگر تلویزیون عمر طولانی ندارد نسبت به تعویض کامل بک لایت آن اقدام شود. به دلیل هزینه بالای اینکار اگر تلویزیون کهنه است تعویض کامل بک لایت آن بطور کامل از دستور کار خارج شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها