کد خبر: 674453
تاریخ انتشار :

مقایسه مینی کامپیوتر و کامپیوتر معمولی

مقایسه مینی کامپیوتر و کامپیوتر معمولی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

امروزه کامپیوترها به لوازمی کاربردی و ضروری برای زندگی روزمره همه افراد تبدیل شده‌اند و به عبارتی برای بسیاری از مشاغل و ادارات به عنوان عضوی جداناشدنی به حساب می‌آیند. به همین دلیل هر مجموعه یا کاربر به هر میزان که از کامپیوتر یا سیستم کاربردی‌تر و بهتری برخوردار باشد، به همان اندازه در انجام امور و پردازش‌های خود موفق‌تر و راحت‌تر خواهد بود. از طرفی با استفاده از دستگاهی کم مصرف و کم هزینه می‌‌توانند تا میزان چشمگیری در هزینه‌های کاربری شخصی و مجموعه‌ای صرفه‌جویی کنند. در نتیجه انتخاب بهترین مدل انتخابی دشوار می‌باشد که با عرضه انواع کامپیوتر معمولی و کامپیوتر کوچک سخت‌تر هم شده است. هر شخصی که قصد خرید بهترین و پرکاربردترین نمونه را داشته باشد، باید از میان مدل‌های معمولی و مینی مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کند و این کار نیازمند آگاهی نسبت به ویژگی‌ها و تفاوت‌های آن‌ها است. به همین دلیل در این مطلب به مقایسه مینی کامپیوتر و کامپیوتر معمولی خواهیم پرداخت تا بتوانید اطلاعات کافی را در این زمینه کسب کنید.

کامپیوتر معمولی

کامپیوتر معمولی که با نام کامپیوتر شخصی یا پی سی (PC) هم شناخته می‌شود، مدل‌های رایج و متداولی می‌باشد که از گذشته تاکنون انواع مختلف آن مورد استفاده قرار گرفته است. به طور معمول این دستگاه‌ها با کیس‌های بزرگ و سنگین شناخته می‌شوند و فضای زیادی را اشغال می‌کنند. البته از آنجایی که از اولین نمونه‌های کامپیوتر به حساب می‌آیند، استفاده از این سیستم‌ها در گذشته رواج بیشتری داشته است و به این ترتیب بسیاری از برندهای معروف و سرشناس انواعی از آن را تولید کرده‌اند. پس می‌توان گفت در کنار لپ‌تاپ‌ها، کامپیوترهای معمولی بیشترین تنوع را شامل می‌شوند و به همین دلیل برای هر کاربرد و نیازی می‌توان نمونه مورد نظر را از میان تنوع آن پیدا کرد. با این حال امروزه تعدادی مشکل و دردسر در خصوص کامپیوترهای معمولی موجب جایگزین شدن آن‌ها با دستگاه‌های جدیدتر و پیشرفته‌تر شده است.

مینی کامپیوتر

مینی کامپیوتر

مینی کامپیوتر، مینی پی سی یا کامپیوتر کوچک، نوعی کامپیوتر است که نسبت به مدل‌های معمولی دارای اندازه کوچکتری می‌باشد و به‌طبع آن از ویژگی‌های خاصی بهره می‌برد. این کامپیوترها مصارف و کاربردهای بسیاری دارند و از آنجایی که تفاوت اصلی آن‌ها با کامپیوترهای معمولی در اندازه است و در کارایی تفاوت چندانی ندارند، تقریباً می‌توانند برای تمامی مصارفی که کامپیوترهای معمولی دارند، مورد استفاده قرار گیرند. در نتیجه با انتخاب صحیح مشخصات دستگاه امکان به‌کارگیری مینی کامپیوتر در زمینه پردازش‌ها و مصارف بسیاری وجود دارد و از این رو به آسانی می‌توان از مزایا و امکانات آن بهره‌مند شد.

مقایسه کامل مینی کامپیوتر و کامپیوتر معمولی

موارد بسیار مهمی منجر به تفاوت‌های مینی کامپیوتر و کامپیوتر معمولی شده‌اند که همه افراد بر اساس این فاکتورها به تصمیم‌گیری از میان این دستگاه‌ها می‌پردازند. ابعاد، عملکرد، قیمت، مصرف انرژی و قابلیت حمل و نقل مهمترین این موارد هستند که باید پیش از انتخاب به آن‌ها دقت کرد.

ابعاد

ابعاد یا اندازه مهمترین و اصلی‌ترین تفاوت مینی کامپیوتر و کامپیوتر معمولی است که توجه افراد را به خود جلب می‌کند و به ایجاد سایر تفاوت‌ها و ویژگی‌ها هم منتهی می‌شود. در مجموع همان‌طور که مشخص است، کامپیوترهای کوچک نسبت به مدل‌های معمولی کوچکتر هستند و جای بسیار کمتری را اشغال می‌کنند. در نتیجه افرادی که با کمبود فضا مواجه هستند یا استفاده از محصولی کوچک را نسبت به مدل‌های بزرگ و سنگین ترجیح می‌دهند، باید مدل‌های مینی را انتخاب کنند که حتی به آسانی بر روی میز یا پشت مانیتور نصب خواهند شد.

عملکرد

مورد دیگری که بسیاری از کاربران پیش از انتخاب مینی کامپیوتر و کامپیوتر معمولی نگران آن هستند، عملکرد یا توانایی پردازشی و قدرت دستگاه است. در مجموع نوع عملکرد و پردازش هر دو دستگاه به مدل و مشخصات اصلی آن از جمله نوع پردازنده، رم و هارد سیستم بستگی دارد و به این ترتیب می‌توان مدل دلخواه را از میان مدل‌های گوناگون برای کاربرد خود انتخاب کرد. برای مثال با انتخاب مدل صحیح می‌توان از هر دو دستگاه به ویژه کامپیوترهای کوچک هر استفاده‌ای داشت و حتی بسیاری از نمونه‌های آن با عنوان مینی پی سی گیمینگ برای گیمینگ حرفه‌ای و پردازش‌های سنگین طراحی شده‌اند. از این رو می‌توان تنها با انتخاب مدلی مطلوب با خصوصیات سخت‌افزاری متناسب با نیازهای خود بهترین کاربری را به راحتی تجربه کرد.

قیمت

کامپیوتر معمولی

قیمت از اساسی‌ترین تفاوت‌های مینی کامپیوتر و کامپیوتر معمولی است که در بسیاری از موارد موجب می‌شود تا کاربران مدل‌های مینی را نسبت به معمولی ترجیح دهند. در واقع قیمت کامپیوتر کوچک مناسب‌تر و به صرفه‌تر است و مدل‌های حرفه‌ای و تخصصی آن را می‌توان با قیمتی نسبتاً کمتر تهیه کرد. از طرفی سایر ویژگی‌های مهم این دستگاه نظیر خرابی و نیاز به تعمیر کمتر باعث شده است تا در مجموع هزینه‌های محدودی برای هر کاربر یا مجموعه داشته باشد. همین موضوع باعث شده است تا برترین برندهای جهانی روی به ساخت مینی کامپیوتر بیاورند. در خبرگزاری آنا می‌توانید با بهترین برندهای مینی کامپیوتر آشنا شوید.

مصرف انرژی

میزان مصرف انرژی اهمیت زیادی در انتخاب صحیح دستگاه مورد نیاز دارد و می‌تواند تا حدود زیادی به صرفه‌جویی در مصرف و کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند. به طور کلی مینی کامپیوتر یا مینی پی سی حدود ۸۰ درصد کمتر از کامپیوتر معمولی انرژی مصرف می‌کند و این مسئله را مدیون ویژگی‌های مهمی نظیر طراحی خاص، استفاده از قطعات سخت‌افزاری کمتر و ابعاد کوچکتر است. به این ترتیب به‌کارگیری آن برای اغلب ادارات، سازمان‌ها، آژانس‌ها، مراکز درمانی، مراکز آموزشی و حتی نیازهای شخصی و غیره به صرفه‌تر خواهد بود.

قابلیت حمل و نقل

امکان جابه‌جایی و حمل و نقل دستگاه یا سیستم برای بسیاری از افراد به خصوص کاربران دور کار دارای اهمیت بالایی است و در کامپیوترهای معمولی و قدیمی به دلیل وزن بالا و سنگینی این امکان فراهم نشده است. در حالی که در مینی کامپیوتر به دلیل اندازه بسیار کوچک و کاربردی قابلیت حمل و نقل آسان وجود دارد و به آسانی می‌توان آن را در یک کیف قرار داد و با خود حمل کرد.

در مجموع این موارد به طور کامل مقایسه مینی کامپیوتر و کامپیوتر معمولی را شامل می‌شوند و بر این اساس می‌توان گزینه مناسب را انتخاب کرد. ضمناً در نهایت در صورت انتخاب هر یک برای برطرف کردن نیازهای کامپیوتری خود باید در هنگام خرید به مشخصات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دستگاه دقت کافی داشت.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها