کد خبر: 625375
تاریخ انتشار :

وام مسکن 1400 به 250 میلیون تومان می‌رسد؟ + مبلغ اقساط

وام خرید مسکن، پیش از تغییر وضعیت اقتصادی در سال اخیر، کمک بزرگی برای خرید خانه محسوب می‌شد.

وام مسکن 1400 به 250 میلیون تومان می‌رسد؟ + مبلغ اقساط
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش سایت خبری رستانیوزوام خرید مسکن را به طور تخصصی می‌توان از بانک مسکن دریافت کرد ولی بانک‌های دیگری هم اعتبار ارائه این تسهیلات را دارند. بانک مسکن این وام را به دو صورت پرداخت می‌کند: وام مسکن یکم و وام اوراق.
نوع اول یعنی وام مسکن یکم به کسانی تعلق می‌گیرد که برای نخستین بار از تسهیلات وام مسکن استفاده می‌کنند. شرایط وام خرید مسکن خانه اولی‌ها به این صورت است که متقاضیان، طبیعتاً پیش از هرچیز باید در بانک مسکن سپرده‌گذاری کنند.
نوع دوم تسهیلاتی که می‌توانید از بانک مسکن دریافت کنید، وام اوراق است. متقاضیان این وام معمولاً افرادی هستند که پس‌انداز کافی ندارند یا خودشان نمی‌توانند سپرده جدیدی را افتتاح کنند و ۱۲ ماه در صف انتظار بمانند.

شرایط دریافت وام مسکن

بخشی از شرایط دریافت وام مسکن مشابه باقی وام‌هاست. برای دریافت وام مسکن باید ۱۸ سال تمام داشت و مبلغ درآمد خالص شما در فیش حقوقی باید به اندازه‌ای باشد که بانک مطمئن شود شما توانایی بازپرداخت اقساط را دارید.

برخی از شرایط دریافت وام خرید مسکن به مرور زمان تغییراتی کرده است، از جمله اینکه در حال حاضر فقط افرادی می‌توانند برای دریافت تسهیلات وام مسکن با افتتاح سپرده اقدام کنند که قبلا به هر طریق این کار را نکرده باشند. در واقع سپرد، مختص وام‌اولی‌هاست و کسانی که می‌خواهند برای بار دوم یا چندم از این وام بهره ببرند حتما باید از طریق خرید اوراق برای دریافت وام خرید مسکن اقدام کنند.

از دیگر شرایط دریافت وام مسکن این است که باید از تاریخ جواز خانه‌ای که متقاضی برای خرید انتخاب کرده است کمتر از 15 سال گذشته باشد و ارزش ریالی ملک به اندازه هشتاد درصد از مبلغ وام باشد.ظ

 

مدارک لازم برای اخذ وام خرید مسکن

لیست مدارکی که برای دریافت تسهیلات وام مسکن به آن احتیاج دارید از این قرار است:

1- کارت حساب یا اوراق حق تقدم

2- اصل و کپی مبایعه‌نامه/ همراه با کد رهگیری

3- اصل و کپی صفحات سند (در اسناد دفترچه‌ای تهیه کپی از صفحه اول نقل و انتقالات در صورت خالی‌بودن هم الزامی است. ضمن اینکه سند شما نباید در رهن باشد)

4- اصل و کپی بنچاق (اگر ملک نوساز است، ارائه تقسیم‌نامه جایگزین بنچاق الزامی است)

5- اصل و کپی صورت‌مجلس تفکیکی (در صورتی که سند متعلق به آپارتمان باشد نیازی نیست)

6- اصل و کپی تمام پروانه‌های ساخت (اعم از تخریب و نوسازی، تغییر نقشه و … که همه آن‌ها را می‌توان از شهرداری دریافت کرد)

7- اصل و کپی ملک مورد خریداری/ دارای کدپستی

8- اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی خریدار/خریداران و فروشنده/فروشندگان

9- اصل و کپی وکالتنامه فروش به انضمام صفحات شناسنامه موکل و اصل و اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه وکیل (در صورتی که ملک توسط وکیل به فروش می‌رسد)

10- گواهی اشتغال متقاضی تسهیلات

11- افتتاح حساب قرض‌الحسنه به نام خریدار

نکته: مورد نهم، تبصره‌ای راجع به حضور وکیل داشت که بهتر است نکته‌ی قابل توجهی را راجع به آن بدانید. خریدار یا خریداران باید حتما جهت دریافت تسهیلات خودشان به دفترخانه مراجعه کنند و نمی‌توانند برای روز تشکیل پرونده وکیل اختیار کنند. در واقع حضور فروشنده و خریدار در ساعت تشکیل پرونده الزامی است.

اوراق مسکن؛ راهی برای دریافت سریع وام مسکن

اوراق وام مسکن به شما این امکان را می‌دهد که اگر شما فرصتی برای سپرده‌گذاری برای دریافت وام مسکن ندارید و نیاز به نقدینگی فوری برای خرید مسکن دارید، بتوانید وام مسکن را به صورت فوری دریافت کنید. اوراق حق تقدم کواهی خرید مسکن وام مسکن که به عنوان اوراق تسه هم شناخته می‌شوند، اوراقی هستند که با خرید آن‌ها در واقع شما حق تقدم دریافت تسهیلات مسکن را خریداری کرده و بدون نوبت می‌توانید وام خود را دریافت کنید.

ارزش هر برگ از این اوراق مسکن 500 هزار تومان است و قیمت هر برگ از آن‌ها به صورت روزانه تغییر می‌کند که معمولا بین 8 تا 10درصد ارزش آن است و می‌توانید قیمت آن را در صفحه قیمت تسه سایت رده مشاهده کنید.

 

افزایش سقف وام مسکن از محل اوراق | جدید

شورای پول و اعتبار مصوب کرد وام مسکنی که از محل خرید این اوراق قابل دریافت است، تا سقف 200 میلیون تومان برای زوجین در شهر تهران قابل افزایش است که جزئیات آن در صفحه اوراق مسکن بانک مسکن قابل رویت است. همچنین وام جعاله (تعمیرات مسکن) هم به رقم 40 میلیون تومان افزای یافت که اوراق آن هم قابل خریداری است.

رقم وام مسکن از محل اوراق در شهرهای مرکز استان و جمعیت بالای 200 هزار نفر، برای زوجین 160 میلیون تومان و در سایر شهرها 120 میلیون تومان است.

اوراق مسکن بانک مسکن در فرابورس منتشر می‌شوند و امکان خرید آن‌ها در کارگزاری‌های بورس و شعب بانک مسکن فراهم است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها