کد خبر: 627027
تاریخ انتشار :

معترضان به عدم دریافت یارانه معیشتی باید چه کنند؟

«زمان برای وارد کردن کد دستوری #۶۳۶۹* و ثبت اعتراض هست.» آنگونه که وزارت رفاه اعلام کرده بررسی برای پرداخت کمک معیشتی ادامه دار خواهد بود و هیچ‌کدام از شهروندان نباید نگران این موضوع باشند که به خاطر زمان فرصت دسترسی به اعتراض را از دست می‌دهند.

معترضان به عدم دریافت یارانه معیشتی باید چه کنند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در اطلاعیه‌ای که روز گذشته وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتشر کرد آمده است که تعداد زیادی از سرپرستان خانوار برای دریافت بسته حمایت معیشتی کد رهگیری دریافت کرده‌اند، آن دسته از افرادی که کد رهگیری دریافت نکرده‌اند، ظرف دو الی سه روز آینده این کد را دریافت خواهند کرد و در این مورد جای هیچ گونه نگرانی نیست. همچنین هموطنان می‌توانند تا تاریخ ۲۰ آذرسال‌جاری برای ثبت درخواست رسیدگی به سایت حمایت مراجعه کنند. با توجه به اینکه شماره‌گیری با کد دستوری #6369* نیز به حداقل رسیده است، درصورت نیاز و ایجاد تقاضا هفته آینده نیز فرصتی برای سرپرستان خانواری که ازاین کد دستوری استفاده نکرده‌اند، فراهم می‌شود. با تمدید زمان اعتراض، برای شهروندانی که در روزهای قبل کد دستوری وزارت رفاه را وارد کرده بودند و کد رهگیری داده شده این پیغام آمده است که برای رجوع به سامانه به علت حجم ترافیک لطفاً در روزهای آتی مراجعه فرمایید. از روزی که اصلاح قیمت بنزین اتفاق افتاد و قرار شد دولت به 60 میلیون نفر کمک معیشتی پرداخت کند، سؤال‌های مردمی از روزنامه ایران افزایش پیدا کرد. برخی‌ها می‌پرسیدند کمک معیشتی به چه کسانی پرداخت می‌شود؟ یکسری از مردم هم که کمک معیشتی به حسابشان واریز نشده بود، با وارد کردن کد دستوری #6369* هیچ جوابی نگرفتند و از عدم پاسخگویی ستاد طرح معیشتی خانوار گلایه داشتند. سؤال دیگر مردمی این بود آنهایی که در سامانه حمایت اعتراض خود را ثبت کردند چگونه باید از جواب مطلع شوند؟

سؤال‌ها بی‌پاسخ ماند

روزنامه ایران برای آنکه به سؤالات و ابهام‌های مردمی پاسخ دهد با سخنگوی ستاد طرح معیشتی خانوار تماس گرفت اما هیچ پاسخی داده نشد. اما طبق اطلاعات به دست آمده از بخش‌های مختلف وزارت رفاه به بخشی از گلایه‌ها پاسخ می‌دهیم.

آنهایی که کد رهگیری نگرفتند بخوانند

کسانیکه کد دستوری #6369* را وارد کردند و هنوز هیچ جوابی از وزارت رفاه دریافت نکردند می‌توانند وارد سایت https://hemayat.mcls.gov.ir شوند. در گام بعدی وارد کردن کد ملی سرپرست خانوار و مرحله بعد وارد کردن شماره حسابی است که یارانه 45 هزار تومانی در آن واریز می‌شود. بعد از عبور از این مرحله برای شما چنین پیغامی می‌آید «هموطن گرامی طبق مصوبه دولت در این مرحله 18 میلیون خانوار(7 دهک ابتدایی) مشمول کمک هزینه معیشتی هستند، با عنایت به بررسی‌های صورت گرفته خانوار شما مشمول نبوده است در صورت درخواست بررسی مجدد روی گزینه ادامه کلیک کنید.» وقتی روی ادامه کلیک کنید مرحله اول ثبت اعتراض آغاز می‌شود.

گام دیگر

 در این مرحله برای شما چنین هشداری می‌آید: «رضایتنامه دسترسی به اطلاعات بانکی» در اجرای ماده 6 تصویب نامه مورخ 19 تیرماه هیأت وزیران موضوع آیین نامه اجرایی تبصره 14 قانون بودجه سال 98 کل کشور اینجانب....دارای کد ملی به شماره... که متقاضی دریافت بسته حمایتی می‌باشم، به دولت اجازه می‌دهم کلیه اطلاعات بانکی و مالی اینجانب را بررسی نماید. فرم را با دقت مطالعه نمودم و با محتویات آن موافقم. (نکته: در تمام مراحل سرعت بسیار پایین است و آنهایی که نت ضعیفی دارند بسختی می‌توانند وارد مراحل بعدی شوند و بعضاً با قطعی سایت مواجه می‌شوند)

اگر دکمه ادامه را فشار دهید به معنای آن است که به دولت اجازه دادید تمام حساب‌های مالی شما را بررسی کند و بر اساس آزمون وسع پرداخت کمک معیشتی پیگیری شود.

آزمون وسع را با دقت مطالعه کنید

با عبور از این مرحله، وزارت رفاه به‌صورت مستقیم دلایل و شاخص‌هایی که باعث می‌شود به برخی از خانواده‌ها کمک معیشتی تعلق نگیرد را توضیح داده است. به‌عنوان مثال در مرحله دوم ثبت اعتراض در سایت حمایت برخی یادآوری و تذکرها آمده است: خانوارهایی که بیش از 3 سفر خارجی غیر زیارتی داشتند. دوم مالکان خودرو سواری به ارزش 3 میلیارد ریال یا خودرو عمومی به ارزش 4 میلیارد ریال سوم کارفرمایان با بیش از 3 بیمه‌پرداز. گیرندگان تسهیلات بانکی بیش از 3 میلیارد ریال و در ادامه هم به میزان درآمدها که باعث می‌شود به فرد کمک معیشتی پرداخت نشود، اشاره شده است. گام بعدی که سرپرست خانوار برای ثبت اعتراض خود باید از آن عبور کند، وارد کردن اطلاعات سکونت است.

حداقل 30 روز صبر کنید

وقتی این مرحله به پایان رسید، روی صفحه مانیتور شما این پیغام می‌آید که درخواست رسیدگی مجدد به وضعیت بسته معیشتی ثبت شد، لطفاً پس از 30 روز جهت مشاهده وضعیت رسیدگی به سامانه مراجعه کنید.

مزیت سایت

وارد کردن کد ملی و شماره حساب یارانه‌ای باعث شد افرادی که تلفن همراه ندارند یا به‌هر‌دلیلی توانایی گرفتن سیم‌کارت ندارند، اعتراض خود را ثبت کنند.

48 ساعت مهلت دهید

توضیح دیگری که درباره کمک معیشتی باید بدهیم این است که افرادی که کد دستوری وزارت رفاه را وارد کردند و اکنون برای‌شان پیامک آمده است می‌توانند با کد رهگیری در سایت حمایت وارد شوند اما باید دقت کنند که 48 ساعت بعد از دریافت پیامک وارد سایت شوند در غیر اینصورت با وارد کردن کد رهگیری امکان ورود به سایت یاد شده را نخواهند داشت.

آنهایی که یارانه نمی‌گیرند چه کار کنند؟

در این میان کسانیکه هیچ نوع یارانه‌ای (یارانه 45 هزار تومانی) نمی‌گیرند و تاکنون هیچ اقدامی برای دریافت یارانه انجام ندادند، می‌توانند به پلیس به اضافه 10 مراجعه و اطلاعات خود را ثبت کنند. این افراد بعد از ثبت و آزمون وسع وضعیت‌شان مشخص خواهد شد.

شما اعتراض نکنید!

خانوارهای که در دهک‌های بالای جامعه هستند و یارانه آنها سال گذشته و طی ماه‌های اخیر حذف شده است به هیچ عنوان در سامانه حمایت شکایت و اعتراض نکنند چرا که به آنها یارانه و کمک معیشتی تعلق نمی‌گیرد.

شاید تمدید دوباره شود

شنیده‌ها حکایت از آن دارد که 20آذر ماه زمان نهایی نیست و احتمال دارد که برای ثبت اعتراضات سایت باز شود.

قطعی مکرر سایت

از سویی سایت حمایت مشکلاتی را هم برای متقاضیان دریافت کمک معیشتی ایجاد کرده است چرا که مرتب سایت قطع است و انواع خطاها را می‌دهد. در برخی از موارد متقاضی در هنگام عبور از مراحل، یکباره از سایت بیرون انداخته می‌شود. برخی از سرپرست‌های خانوار برای ثبت اعتراض خود بارها به سایت مراجعه کردند اما با قطعی آن روبه‌رو شدند. روزنامه ایران چرایی قطع شدن سایت را پیگیری کرد و در نهایت مسئولان گفتند که به علت ترافیک بالا و متقاضیان زیاد سایت نمی‌تواند پشتیبانی کند و مرتب قطع می‌شود.

200 کلمه نیست

نکته دیگری که در سایت حمایت وجود ندارد، باکس برای چرایی تعلق گرفتن کمک معیشتی است. روزهای گذشته سخنگوی ستاد معیشت عنوان کرده بود کسانیکه نسبت به عدم دریافت کمک معیشتی اعتراض دارند در 200 کلمه باید توضیح دهند که چرا کمک معیشتی باید به آنها اختصاص پیدا کند. از این‌رو متقاضیان تنها با ثبت‌نام می‌توانند اعتراض خود را ثبت کنند و دیگر نیاز به توضیح 200 کلمه‌ای نیست. گفته شده دلیل این کار سرعت در بررسی و کاهش زمان ثبت اعتراض است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها