کد خبر: 628428
تاریخ انتشار :

شوک سمند ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی !

قیمتگذای خودرو سمند با ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان شوکه کننده به نظر می رسد، اما واقعیت دارد.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سمند یک خودروی سواری است که از سال ۱۳۸۰ توسط ایران خودرو تولید می‌شود. سمند علاوه بر فروش در ایران، به کشورهای دیگر نیز صادر شده‌ است. سمند براساس پلتفرم پژو ۴۰۵ ساخته‌شده‌است. سمند در ابتدا قرار بود جایگزین پیکان شود که با توجه به هزینه طراحی و قیمت نهایی آن، این امر محقق نشد.سمند در ادبیات فارسی به اسبی گفته می‌شود که رنگی متمایل به زرد دارد.

 خودرو سرهم بندی شده و جعلی سمند که با نام خودروی ایرانی به بازار عرضه شد در واقع بر روی پلتفورم پژو 405 مدل نام آشنای بنجل ساز فرانسوی یعنی پژو سوار شده است که گفته می شود 1000 میلیارد تومان یا به عبارت بهتر؛ به قیمت وقت، 1 میلیارد دلار برای ان هزینه شد.

شاید به همین دلیل هم قیمتگذاری این مثلا خودروی ملی در دولت دوم محمد خاتمی به شکلی نجومی انجام شد و هر دستگاه سمند در سال 1381 با قیمت تقریبی 10 میلیون تومان به بازار عرضه گردید.

در سال 1381 قیمت متوسط سکه تمام تقریبا 66 هزار تومان بود که نشان می دهد برای خرید هر دستگاه سمند می بایست 151 سکه طلا هزینه می شد که معادل روز آن بیش از 1 میلیارد و 600 میلیون تومان است.

به همین دلیل خودرو سمند تا سالها خودروی طبقه متوسط نبود و به طیقه اشراف و ثروتمندان تعلق داشت. هزینه 1 میلیاد دلاری برای طراحی این معضل ملی که نام خودروی ملی را بر خود یدک می کشد باعث شده است برای جبران شدن هزینه انجام شده؛ هم قیمتگذاری نجومی انجام شود و هم به مدت دهه های متمادی به بازار عرضه شود تا هزینه متوسط بلندمدت آن اقتصادی شود.

بدون آزادسازی واردات و برچیدن کامل انحصار، هرگونه تلاشی برای اصلاح وضعیت اسفناک بازار خودرو ایران راه به جایی نمی برد و به ادامه سیاست قربانی کردن 85 میلیون ایرانی به پای انحصاگران می انجامد.

منبع: رکنا

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها