کد خبر: 633287
تاریخ انتشار :

پیش بینی آینده بازار مسکن با استفاده از اطلاعات کیلیدی؛

دیتا و تکنولوژی، دو اهرم توسعه بازار مسکن؛

فعالیت در بازار مسکن به دلیل نقدشوندگی سخت و وقفه نسبتا طولانی بین ساخت تا عرضه، تفاوت زیادی با سایر بازارهای موازی خود دارد. تفاوت‌هایی که باعث افزایش زمان رکود یا رونق این بخش شده و فعالان این بخش را مجبور به اتخاذ برنامه‌ریزی و سیاستگذاری‌های متفاوتی کرده است.

دیتا و تکنولوژی، دو اهرم توسعه بازار مسکن؛
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

ساماندهی بازار مسکن از مسیر اقتصاد پایدار می‌گذرد؛

تحلیل بازار مسکن و سیاستگذاری در این بخش، به خصوص در کشور ما کمی دشوارتر از سایر کشورهاست. چراکه اتفاق‌های متعددی در بازه های زمانی کوتاه در اقتصاد کشور روی می‌دهد و این باعث برهم ریختگی برنامه ریزی‌های فعالان این بخش می‌شود. به طور مثال تا سازندگان شرایط خود را با افزایش قیمت مصالح و تجهیزات ساختمانی تطبیق دهند، اتخاذ مالیات در دستور کار قرار می‌گیرد و برنامه آنها را تغییر می‌دهد.

 البته دریافت مالیات را می‌توان یکی از بهترین راهکارهای ساماندهی بخش‌های کلان اقتصادی عنوان کرد که در شرایط ثبات و رونق اقتصادی بسیار کارساز است. اما در این اقتصاد آشفته که سالها بازار مسکن را در عمق رکود فرو برده، این نوع قانون‌گذاری بیشتر به ضرر تولیدکنندگان خرد و انبوه مسکن خواهد بود.

 

کنترل تورم، نخستین نیاز توسعه بازار مسکن؛

حال با این شرایط که اقتصاد کشور سالهاست در شرایط تورمی قرار گرفته، راهکار توسعه بازارمسکن را باید در تحرک بخش‌خصوصی و کنترل تورم یافت. چراکه تا تورم کاهش نیافته و به ثبات نرسد، برنامه‌ریزی برای مدیریت ساخت پروژه امکان‌پذیر نخواهد بود. از طرفی ایجاد ابزارهای نوین تامین مالی نیز منوط به کنترل تورم امکان پذیر است. ابزارها و روشهایی که ایجاد آنها امری واجب برای توسعه بازار مسکن و تسهیل در خانه کردن مردم است. در صورت کنترل تورم میتوان به ایجاد شیب لایمی در کاهش قیمت و افزایش تعداد معاملات امیدوار بود، اما در غیر این صورت بنا به گفته کارشناسان، قیمت مسکن تا سال آینده کمی افول و بعد از آن مجدد صعود خواهد کرد.

گفتنی است ایجاد این ابزارها و استفاده از روش‌های نوین نیز به مولفه‌هایی نیاز دارد که یکی از مهم‌ترین آنها اطلاعات جامع است. قیمت، تعداد و نوسانات آنها دیتاهایی است که لازمه ایجاد این ابزارها است. دولت نیز سالهاست با ایجاد سامانه املاک و اسکان کشور و سامانه اطلاعات بازار املاک«سابا» سعی در جمع آوری این اطلاعات کرده است.

سامانه‌ای که نیاز امروز بازار مسکن را در گذشته دید؛

اما خوشبختانه سامانه‌ای هوشمند توانسته این اطلاعات را استخراج، پردازش و به صورت اطلاعات کاربردی ارائه دهد. وجه تمایز کیلید نسبت به این سامانه‌ها، دقت و سرعت بروزشدن اطلاعاتش است که به واسطه بهره‌گیری از هوش‌مصنوعی در تمام بخش‌ها، روی داده و این دو عامل مهم یعنی سرعت و کیفیت، در بهترین سطح قرارگرفته است.

گفتنی است کیلید این ابزارها و اطلاعات را برای افزایش شفافیت و تسریع در انجام معاملات ملکی ایجاد کرده تا علاوه بر مردم، مشاورین املاک نیز بتوانند با استفاده از این ابزارها فعالیت خود توسعه داده و در این بازار رکودی، رونق را به کسب و کار خود بازگردانند.

اطلاعات جامعی که در بخش اطلاعات بازار مسکن کیلید وجود دارد، می تواند دیدکافی به سرمایه­گذاران بخش مسکن ارائه دهد تا نوسانات قیمت و درصد تغییرات نرخ املاک منطقه­ای که قصد ورود به آن را دارند، یا مالکانی که قصد آپارتمان فروشی دارند نیز تصمیم هوشمندانه­تری بگیرند.

827

 

سیاستگذاری هدفمند، دستاورد ورود هوش مصنوعی به بازار املاک؛

 همچنین می­توان با رصد این اطلاعات، تولید مسکن را نیز هدفمند کرده و متناسب با نیاز هر منطقه اقدام به ساخت­وساز کرد. به طوری که با افزایش تقاضای خرید آپارتمان در فرمانیه، اقدام به افزایش صدور مجوز ساخت در این منطقه کرده و علاوه بر ایجاد رونق در تعداد خرید و فروش املاک این منطقه، مانع افزایش افسارگسیخته قیمت خرید آپارتمان در فرمانیه شد.

از سوی دیگر پیدا کردن خانه رویایی متقاضیان و عرضه آپارتمان فروشی در تهران،‌ با سرعت و کیفیت دوچندانی صورت گرفته است. به طوری که کاربر می تواند با مشخص کردن محدوده مورد نظر خود، متراژ، بازه قیمتی، سال ساخت بنا و سایر مولفه‌ها که به جزئی‌ترین بخش ساختمان یعنی نما نیز می‌رسد، تمام واحدهای مطابق با سلایقش را مشاهده ­کند. به زبان ساده متقاضی خرید آپارتمان 70 متری در تهران، با مشخص کردن متراژ و سایر شاخصه‌های مورد نظر خود، تمام فایل‌های 70 متری و موارد نزدیک به آن را که با بودجه و سلایق کاربر نزدیک باشد را نیز مشاهده می‌کند. به این صورت پس از افزایش آگاهی نسبت به مشخصه‌های محله، به انتخاب واحد مورد نظرش پرداخته و با مالک و مشاور املاکی که عرضه آن فایل را برعهده دارد، وارد مذاکره می­شود.

سیاستگذاری بر مبنای اطلاعات و استفاده از ابزارهای هوشمند‌، کیلید توسعه بازار مسکن؛

شایان ذکراست این ارزش افزوده­های ورود هوش مصنوعی به بخش مشاورین املاک است که سالهاست در سامانه کیلید، با هدف توسعه فعالیت تمام فعالان این بخش به کار گرفته شده است. حال نحوه بهره‌برداری و  استفاده صحیح از این ابزارها مطرح می­شود، که این مهم نیز با مطالعه بخش­های مختلف کیلیدمگ و استفاده از ابزارهای سامانه کیلید، به راحتی امکان پذیر است.

در مجموع خروج از رکود بلندمدت بخش مسکن و اتخاذ تصمیم‌های کارشناسانه، با اطلاعات و توسعه تکنولوژی امکان پذیر است. به طوری که با رصد نوسانات معاملات بتوان تصمیم هوشمندانه‌ای برای ایجاد آینده‌ای درخشان در این بخش گرفت و با بکارگیری تکنولوژی روزدنیا، با استفاده از این اطلاعات ابزارهای نوین ایجاد کرد. از سوی دیگر ارزش افزوده‌هایی همچون افزایش سرعت و دقت معاملات ملکی را نیز به بخش مسکن افزود که تاثیر بسزایی در قیمت و رضایت متقاضیان ملکی خواهد داشت.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها