حقوق کارگران | افزایش حقوق کارمندان | افزایش حقوق کارمندان ۱۴۰۱

نرخ حداقل حقوق کارمندان در سال 1401 اعلام شد | جزئیات

کد خبر: 1105218

به گفته رئیس کمیسیون عمران حقوق کارمندان دولت باید متناسب با تورم افزایش یابد، با کاهش نرخ تورم و پیش‌بینی تورم ۴۰ درصدی در پایان امسال، احتمالا حداقل حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۱ به پنج میلیون تومان برسد.

نرخ حداقل حقوق کارمندان در سال 1401 اعلام شد | جزئیات

میزان تورمی که مردم تحمل می‌کنند یکی از اصلی‌ترین معیارها برای تعیین میزان افزایش حقوق کارمندان و کارگران برای سال آینده است.

ملاک افزایش حقوق چیست؟

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به این موضوع عنوان کرده که باید حقوق کارمندان براساس نرخ تورم تعیین شود.

محمدرضا پورابراهیمی در این خصوص گفته است: تمامی تلاش دولت و مجلس بر آن است که در بودجه سال آینده رابطه منطقی بین حقوق و تورم تعریف و پیاده‌سازی شود.

این نماینده مجلس به ایسنا گفته که طبق قانون باید رابطه منطقی بین حقوق با تورم وجود داشته باشد.

تورم تا پایان سال چقدر می‌شود؟

مرکز آمار ایران در گزارش مهر خود از کاهش نرخ تورم خبر داده اما این کاهش بسیار ناچیز است. تورم سالانه در پایان شهریور ۴۵٫۸ درصد بوده اما در مهر به ۴۵٫۴ درصد رسیده است.

صندوق بین‌المللی پول نیز پیش‌بینی کرده که نرخ تورم ایران در سال ۲۰۲۲ میلادی (دی ۱۴۰۰ تا دی ۱۴۰۱) با ۱۱/۸ درصد کاهش به ۲۷/۵ درصد می‌رسد. با این حال نباید تا پایان سال ۱۴۰۰ انتظار داشت که تورم کاهش محسوسی داشته باشد.

با فرض این که روند نزولی تورم ادامه داشته باشد و ماهانه یک پله کاهش یابد، احتمالا نرخ تورم سالانه به ۴۰ درصد برسد.

کارمندان در سال آینده حداقل چقدر حقوق می‌گیرند؟

دولت برای سال ۹۹ اعلام کرد که حقوق هیچ یک از کارمندانش نباید کمتر از دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان باشد. برای امسال نیز حقوق کارمندان دولت ۲۵ درصد افزایش یافت. بنابراین در حال حاضر حداقل حقوق یک کارمند دولت سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

اگر قرار باشد حقوق کارمندان دولت هم‌پای تورم افزایش یابد، با فرض تورم ۴۰ درصدی برای پایان سال احتمالا حداقل حقوق یک کارمند حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش یابد.

یعنی یک کارمند با حداقل حقوق سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان با افزایش ۴۰ درصدی ( معادل سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان) برای سال ۱۴۰۱ حدود پنج میلیون تومان حقوق می‌گیرد.

البته در سال‌های گذشته معمولا میزان افزایش حقوق کمتر از نرخ تورم بوده است.

همچنین اگر این میزان افزایش حقوق برای کارگران نیز درنظر گرفته شود، حداقل حقوق کارگران نیز به میزان حقوق کارمندان باشد./تجارت نیوز

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها