کد خبر: 637154
تاریخ انتشار :

وزارت نفت به تحویل حواله قیر به دستگاه‌ها تا یک هفته آینده مکلف شد

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از تکلیف نمایندگان به وزارت نفت برای تحویل حواله قیر به دستگاه‌های اجرایی تا یک هفته آینده خبر داد.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

عبدالجلال ایری در توضیح نشست روز سه شنبه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از حضور وزرای نفت و راه و شهرسازی در این کمیسیون خبر داد و به خبرنگاران گفت: دستور کار ابتدایی، طرح سوالات نمایندگان مجلس شورای اسلامی از وزیر راه و شهرسازی بود که وی پس از استماع سوالات توضیحاتی ارائه کرد.

ایری افزود: عمده سوالات مطرح شده در خصوص تاخیر در اجرای پروژه های عمرانی در حوزه انتخابیه نمایندگان بود که وزیر راه نیز قول هایی برای رسیدگی به آنها داد. همچنین برخی از نمایندگان سوالاتی پیرامون وضعیت نامناسب حمل و نقل ریلی، هوایی و افزایش سرسام آور و بدون ضابطه بلیط هواپیما ارائه کردند.

وی با بیان اینکه وزیر راه و شهرسازی وضعیت ناوگان ریلی کشور را نامناسب ارزیابی کرد، گفت: طبق گفته وی خطوط ریلی کشور بیش از ۱۴ هزار کیلومتر بوده در حالی که تنها ۵۰۰ لوکوموتیو فعال با میانگین سنی حدود ۳۹ سال  وجود دارد،  از طرفی عمر لوکوموتیو ها نیز ۴۰ سال بوده و در طول سال نیز حداکثر ۲۴ لوکوموتیو تولید می‌شود.

ایری ادامه داد: وضعیت نامناسبی در حوزه ناوگان ریلی کشور حاکم بوده که نیازمند توجه و برنامه ریزی بیشتری دارد. همچنین نمایندگان انتقاداتی در خصوص وضعیت گرانی بلیط هواپیما داشتند که وزیر راه علت آن را در کمبود هواپیما ارزیابی و تاکید کرد که برای قیمت بلیط هواپیما در جلسه هفته آینده شورای عالی هواپیمایی تصمیم گیری خواهد شد.

نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز، گمیشان در مجلس تاکید کرد: دستور کار دوم کمیسیون بررسی وضعیت توزیع قیر رایگان به دستگاه‌های اجرایی با حضور وزرای نفت و راه بود.

وی تاکید کرد: بر اساس قانون سهم وزارت راه و شهرسازی ۴۸ درصد، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ۲۰ درصد، وزارت کشور یا سازمان شهرداری ها و دهیاری‌ها ۱۷ درصد، بسیج سازندگی ۶ درصد، آموزش و پرورش یا سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ۶ درصد و وزارت جهاد کشاورزی یا سازمان جنگل‌ها ۳ درصد از محل قیر رایگان است.

سخنگوی کمیسیون عمران اضافه کرد: وزارت نفت در خصوص وضعیت تولید قیر و محل تامین منابع از پالایشگاه‌های آبادان، امام خمینی(ره)، اصفهان و بندر عباس و تبریز و شیراز توضیحاتی ارائه کرد.

جلسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی حدود سه ساعت به طول انجامید و در نهایت قیمت ثابتی برای  هر تن قیر در نظر گرفته شود.

ایری افزود: قیمت پیشنهادی وزارت نفت برای هر تن قیر، ۸ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان بود که با افزایش ۲۰ درصدی هزینه عملیات پالایشگاه‌ها به ۱۰ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان می‌رسید اما اعضای کمیسیون عمران زیر بار افزایش قیمت قیر نرفته و این نرخ را نامناسب می‌دانستند. چرا که قیمت قیر از ابتدای سال قیمت سرسام آوری را تجربه کرده است از این رو با پافشاری کمیسیون قیمت پایه ۷ میلیون ۵۰۰ هزار تومان، به تصویب رسید که با افزایش ۲۰ درصدی به حدود ۹ میلیون تومان می‌رسد.

نماینده مردم کردکوی عنوان کرد: در نهایت مصوب شد که قیمت قیر حدود ۹ میلیون تومان در نظر گرفته شد و این نرخ تا پایان سال ثابت بماند. از طرفی وزارت نفت نیز مکلف شد ظرف یک هفته کلیه حواله قیر را به دستگاه‌های اجرایی موضوع قانون تحویل دهد و همچنین دستگاه‌ها نیز مکلف شدند تا پایان سال تمام حواله خود را تحویل بگیرند.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: دستور کار دیگر کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، برگزاری انتخابات تعیین اعضای هیات تحقیق و تفحص از سازمان بنادر و دریانوردی کشور بود در همین راستا، کمال علی پورخنکداری نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه، جویبار سیمرغ و سوادکوه شمالی در مجلس به عنوان رئیس، اقبال شاکری نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس وسیدغنی نظری خانقاه نمایندم مردم خلخال و کوثر  به عنوان نواب رئیس و بنده نیز به عنوان دبیر انتخاب شدند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها