کد خبر: 640607
تاریخ انتشار :

ازبکستان اولین کارخانه تبدیل گاز به مایع را راه‌اندازی کرد

ازبکستان اولین کارخانه تبدیل گاز به مایع GTL را راه اندازی کرد که پروژه‌ای ۳.۶ میلیارد دلاری برای کاهش وابستگی به نفت وارداتی است.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 کارخانه جی‌تی‌ال ازبکستان UzGTL در استان قشقادریا Qashqadaryo در جنوب شرقی ازبکستان سالانه ۱.۵ میلیون تن سوختهای مایع از قبیل کروسین، دیزل، نفت گاز مایع و نفتا از گاز طبیعی تولید خواهد کرد.

شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان در مراسم گشایش این کارخانه گفت، این تاسیسات از سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ میلادی گاز به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار را با فراوری به محصولاتی به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار تبدیل خواهد کرد. این کارخانه تا پایان سال آینده به ظرفیت کامل خواهد رسید.

میرضیایف با بیان اینکه ازبکستان هم اکنون محصولات نفت وگازی به ارزش یک میلیارد دلار وارد می‌کند، گفت این فناوری نوآورانه به ما امکان می‌دهد که تولید کروسین یا دیزل را بنا بر قیمت آنها در بازار افزایش دهیم.

این کارخانه سالانه ۳.۶ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از میدان گازی "شورتان" در نزدیکی محل این کارخانه مصرف خواهد کرد. مقامات ازبکستان روز شنبه همچنین پروژه‌ای را برای افزایش سه برابری تولید گاز از میدان یاد شده راه اندازی کردند.

مدیر فنی کارخانه جی‌تی‌ال ازبکستان خاطرنشان کرد که شرکت "ساسول" آفریقای جنوبی در کنار "شورون" آمریکا شریک فناوری این کارخانه ازبکستان بوده است. ساسول پیش از این در احداث اولین کارخانه تبدیل گاز به مایع در کشور قطر مشارکت داشته است . 

 

 


 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها