کد خبر: 641207
تاریخ انتشار :

چرا ایران خودرو همه محصولات تولیدی را نمی‌فروشد؟

خودرو سازان به احتکار خودرو محکوم شدند و بر اساس گزارشات ایران خودرو فقط یک سوم از تولیدات خود را به صورت فروش فوری به بازار عرضه کرده‌ است.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

ایران خودرو در دو سال گذشته فقط حدود یک سوم از تولیدات خود را به صورت فروش فوری به بازار عرضه کرده‌ است. موضوعی که موجب انتقاد بسیاری از مصرف‌‌کنندگان شده است. اما سایر خودروهای تولیدی چه شده‌اند؟

ایران خودرو کم فروشی می‌کند؟

ایران‌خودرو در دو سال گذشته فقط حدود ۳۱۲ هزار و ۷۵۰ خودرو به صورت فروش فوری عرضه کرده است. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که بر اساس آمار وزارت صمت ایران‌خودرو در سال ۹۹ با تولید ۵۰۵ هزار و ۱۳۸ دستگاه خودرو، عنوان بزرگترین خودروساز کشور را از آنِ خود کرد و اگر مجموع تولید این خودروساز را در دو سال گذشته حدود یک میلیون دستگاه خودرو در نظر بگیریم، در واقع ایران‌خودرو فقط حدود یک سوم از مجموع تولیدات خودرو را به صورت فروش فوری فروخته است.

اتفاقی که موجب گلایه بسیاری از خریداران خودرو شده و آنها را از حجم کم عرضه خودرو به صورت پیش‌فروش شاکی کرده است اما مابقی تولیدات خودروسازان چه شده است؟

امیرحسن کاکایی، تحلیلگر صنعت خودرو، در پاسخ به این پرسش می‌گوید که جواب این پرسش را باید از دخالت دستوری دولت در بازار خودرو جست‌وجو کرد.

او توضیح می‌دهد: دولت در سال ۹۷ به خودروسازان فشار آورد که برای کاهش قیمت خودرو، فروش فوری و پیش‌فروش خود را افزایش دهند. این موضوع در حالی رخ داد که خودروسازان هنوز از عهده تعهدات قبلی خود برنیامده بودند و این فشار دولت برای عرضه موجب شد که نه تنها میزان خودروهای معوقه خودروسازان افزایش داشته باشد که آنها بابت تاخیر در تحویل خودرو جریمه بپردازند.

کاکایی ادامه می‌دهد: در عین حال قیمت‌گذاری دستوری موجب زیان سنگین خودروسازان شده است. درحال‌حاضر حداقل هزینه مواد اولیه خودروسازان حدود ۳۰ درصد افزایش داشته اما دولت فقط با ۱۸ درصد افزایش قیمت موافقت کرده است و خودروساز ناچار است با زیان بفروشد.

این تحلیلگر صنعت خودرو ادامه می‌‎دهد: نتیجه دخالت دولت در بازار خودرو چه شده است؟ اینکه خودروسازان درحال‌حاضر حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی بالا بیاورند که فقط حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان آن مربوط به قطعه‌سازان است.

کاکایی تاکید می‌کند: زمانی که خودروسازان پول قطعه‌سازان را ندهند نتیجه آن می‌شود که بیشتر از ۱۵۰ هزار خودرو ناقص کف کارخانه‌ها بماند.

چرا خودروسازان محکوم شدند؟

چندی پیش سازمان بازرسی خودروسازان را به احتکار خودرو محکوم کرد و دلیل نقصان خودرو به دلیل کمبود قطعه را نپذیرفت و خودروسازان را موظف کرد که هرچه زودتر خودروهای خود را تکمیل کنند و برای جلوگیری از التهاب بازار، عرضه کنند.

ادعایی که کاکایی آن را چندان مستند نمی‌داند و می‌گوید که دولت برای خودرو بازار آشفته‌ای درست کرده است و حالا متولیان به جای آنکه قصور دخالت و قیمت‌گذاری دستوری در این بازار را بپذیرند، به دنبال مقصر کردن و محکوم کردن یکدیگر هستند.

محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن قطعه‌سازان همگن ایران هم با تایید رقم حدود ۵۰ هزار میلیارد تومانی خودروسازان به قطعه‌سازان می‌گوید که قیمت‌گذاری دستوری خودروسازان را زمین‌گیر کرده است و آنها درحال‌حاضر شرایط وخیمی را پشت سر می‌گذرانند.

او تاکید می‌کند که اگر دولت به جای ورود به بازار خودرو اجازه داده بود ایران‌خودرو در مالکیت خصوصی بماند، خودروسازی ایران درحال‌حاضر توانسته بود به جایگاه فعلی خودروسازی کره‌جنوبی برسد اما سلب مالکیت خصوصی خودروسازی و دخالت دولت در بازار، این وضعیت وخیم را برای صنعت خودروسازی ایران رقم زده و مصرف‌کنندگان را هم ناراضی کرده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها