کد خبر: 643579
تاریخ انتشار :

سفر به اقتصاد ایران

تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.

سفر به اقتصاد ایران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

 

با اجرای سیاست‌های درست در بخش خودرو، می‌توانیم هم نیاز بازار داخلی و هم نیاز بازار منطقه را تامین کنیم.

مهندس اسحاق جهانگیری، وزیر صنایع و معادن در مراسم افتتاح خط تولید خودروی «موسو» افزود: در 10 ماه سال جاری 420 هزار دستگاه خودرو تولید شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال این مقدار به 500 هزار دستگاه خودرو افزایش یابد.

وی شفاف کردن سیاست‌های صنعت خودرو را از دیگر برنامه‌های وزارت صنایع و معادن در سال‌های اخیر ذکر کرد و گفت: با اعلام سطوح کیفیتی خودروهای ساخت داخل، متقاضیان می‌توانند با توجه به کیفیت و قیمت خودروی موردنظر خود را تهیه کنند.

وزیر صنایع و معادن فعال کردن بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو ایران را از دیگر سیاست‌های وزارتخانه برشمرد و گفت: در حال حاضر خودروسازان معتبر کشور در حال مذاکره برای شریک شدن با شرکت‌های خودروساز معروف جهان هستند.

 

مهندس الماسی، مدیرعامل شرکت صنعتی و تولیدی «مرتب» گفت: این شرکت در چارچوب سیاست‌های دولت و با حفظ محیط رقابت سالم در بخش خودروسازی کشور در بهمن‌ماه سال گذشته قرارداد تولید خودروی موسو را با شرکت سانگ یانگ کره جنوبی امضا کرد.

وی با اشاره به مشارکت شرکت دایملر کرایسلر با شرکت سانگ یانگ کره جنوبی اظهار کرد: کلیه خودروهای این شرکت ازجمله موسو تحت لیسانس شرکت دایملر کرایسلر تولید می‌شود.

الماسی ظرفیت تولید خودروی موسو را 5 هزار دستگاه در سال و میزان سرمایه‌گذاری را 2.2 میلیون دلار و 30 میلیارد ریال ذکر کرد.ایران خواستار ارائه ضمانت‌نامه برای دوره ساخت ماهواره زهره توسط دولت روسیه شد.

عضو هیات مدیره شرکت مخابرات ایران افزود: درخصوص ماهواره زهره، آخرین دیدار ما با روس‌ها به دو هفته گذشته بازمی‌گردد که میزبان معاون آژانس هوا، فضای روسیه بودیم و طبق آخرین عملکرد به لحاظ اینکه مقیدیم، مصالح و منافع کشور حفظ شود، از آژانس هوا و فضا به عنوان متولی دولتی در بخش هوا و فضای روسیه خواسته شده در موضوع ضمانتنامه و ارائه تضمین برای دوره ساخت ماهواره، ضمانت‌های لازم را ارائه دهند.

مسعود مقدس گفت: در این باب چند نکته وجود دارد که به عنوان مشکلات ما و شرکت سازنده مطرح است. اینکه تاکنون آنها به لحاظ محدودیت‌هایی که در باب تضمین‌های دولتی دارا هستند نتوانسته‌اند این تضمین‌ها را از دولت روسیه به ایران ارائه دهند.

 

میزان درآمد دولت از محل واگذاری سهام شرکت‌های دولتی طی 10 ماه اول سال‌جاری اعلام شد. آخرین آمار ارائه‌شده ازسوی وزارت امور اقتصادی و دارایی حاکی از آن است که طی این دوره زمانی به 165 میلیارد و 535 میلیون و 300 هزار تومان رسیده است.براساس بررسی‌های آماری، درآمد مذکور به واسطه فروش 259 میلیون و 359 هزار و 701 سهم از سهام واحدهای دولتی حاصل شده است.

واگذاری سهام واحدهای دولتی تنها ازسوی سه شرکت مادر تخصصی «سازمان خصوصی‌سازی»، «سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران» و «شرکت شهرک‌های صنعتی ایران» صورت گرفته است.

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها