کد خبر: 655691
تاریخ انتشار :

دوربین تشخیص حرکت (PIR) چگونه کار می‌کند؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

همگام با پیشرفت صنعت و فناوری، دوربین مدار بسته نیز تکامل یافته است و درحال حاضر با توسعه هوش مصنوعی و حسگر‌های پیشرفته می‌تواند بسیاری از رویدادها را به طور خودکار و دقیق تشخیص داده و تحلیل کند. امروزه برخی از مدل‌های دوربین مداربسته به موبایل‌ها اعلان می‌فرستند، افراد و موجودات را شناسایی می‌کنند و اینها بخشی از کارکرد دوربین تشخیص حرکت (PIR) موجود در بازار است.

01

دوربین مدار بسته تشخیص حرکت از فناوری تشخیص حرارت و حسگر حرارتی بهره می‌برند تا بتوانند در لحظه شکار سوژه ماشه را درست و به‌جا فشار دهند و عملکرد بهتری در شناسایی داشته باشند.

در واقع بیشتر دوربین‌های فاقد این قابلیت به محض فعال‌شدن حسگر، همه چیز را از گربه گرفته تا درخت و ماشین و آدم‌ها ضبط می‌کنند و اگر به پیامگیر یا ایمیل شما هم وصل باشند با انبوه هشدارهای بی‌مورد مواجه خواهید شد. اما وقتی از دوربین مداربسته PIR (دوربین مادون قرمز غیرفعال) استفاده می‌کنید روش تشخیص حرکت متفاوت می‌شود.

تشخیص حرکت مبتنی بر حسگر حرارتی pir طوری طراحی شده است که محرک‌های کاذب را خیلی کمتر ثبت می‌کند و هشدارهای قابل اعتماد‌تری ارسال می‌کند. کار اصلی این دوربین‌ها شناسایی سوژه‌هایی است که از خودشان گرما ساطع می‌کنند، مثل حیوانات و انسان‌ها. بنابراین صرفا به خاطر خودروی درحال حرکت یا درختی که باد تکانش می‌دهد فعال نمی‌شود.

 

دوربین مدار بسته تشخیص حرکت چه کاربردهایی دارد؟

به غیر از مواردی که پیشتر در مورد دقیق‌تر شدن ضبط محرک‌ها گفته شد، دوربین‌های تشخیص حرکت زمانی که واقعاً ضروری باشد به شما اعلان یا هشدار لازم را ارسال می‌کند.

02

 
   

پیشرفت فناوری در چنین مواردی خیلی عالی است. چون در وقت و انرژی ما صرفه‌جویی می شود. قبل از این سازمان‌ها یا شرکت‌هایی متوسط تا بزرگ مجبور بودند برای رصد و شناسایی سوژه‌ها در پشت مانیتورها چندین نیروی نگهبان و امنیتی استخدام کنند که دقت چندانی هم در کار نبود.

ولی با گسترش سنسورهای حرکتی PIR، اعلان‌ها دقیقتر و بیشتر به دستتان می‌رسد و می‌توانید بررسی و وقت خودتان را فقط روی هشدارهای واقعی بگذارید.

بعضی دوربین های مدار بسته تنها وقتی حرکتی را در محیط تشخیص دهند شروع به ضبط تصویر می‌کنند. ضبط تصویر تنها زمانی که شخصی در محیط نصب دوربین مداربسته وجود دارد، باعث صرفه‌جویی فراوان در فضای ذخیره‌سازی و انرژی می‌شود.

طبیعتاً برای شما یا خانه و کسب و کارتان بهتر و ایمن‌تر این است که دوربین های تشخیص حرکتی زمانی که شخصی به محل شما نزدیک می‌شود یا حیوانات خانگی‌تان فرار می‌کنند به شما هشدار دهند.

 

عملکرد دوربین های حرکتی چگونه است؟

توجه داشته باشید که برد متوسط دوربین های pir حدود 10 متر است و هدف اصلی شناسایی بدن‌های گرم واقع در منطقه تحت بوشش دوربین است. هرگاه دوربین  مداربسته حرکتی را تشخیص داد شروع به ضبط می‌کند. این دوربین‌ها تشعشعات مادون قرمز ساطع شده از خون گرم حیوانات و انسان‌ها را اندازه‌گیری می‌کنند. بنابراین این دوربین‌ها مخصوص تشخیص حرارت نیستند بلکه یک دوربین حرارتی و حسگر حرکتی هستند. پس انتظار نداشته باشید حیوانات کوچکتر ماننده گربه یا پرندگان را هم به سرعت تشخیص دهند. ولی تشخیص سگ‌ها یا انسان‌ها به راحتی حسگر دوربین را فعال می‌کند.

03

 
   

یکی از مدل‌های پیشرفته از دوربین‌های PIR، تولید برند هایک ویژن است که تحت عنوان دوربین‌های اکیوسنس (Acusense) شناخته می‌شوند. این دوربین‌ها با آخرین تکنولوژی‌های تشخیص حرکت و سیستم اعلام هشدار و زنگ خطر و صدای دوطرفه مجهز هستند که حتی قابلیت تعیین محدوده باغ، فنس‌ها، خیابان، اشیاء، حیوانات و ... را دارند.

هایک ویژن بزرگترین تولید کننده سیستم های نظارتی و امنیتی است. این کمپانی چینی برند اول دنیا در زمینه طراحی و تولید دوربین مداربسته و دستگاه ویدئو رکورد است.

ضبط تشخیص حرکت مبتنی بر PIR

نکته جذاب دیگری که فناوری PIR به همراه دارد این است که با تشخیص حرکت دقیق‌تر و ضبط‌های ضروری‌تر، صرفه‌جویی زیادی در زمان پخش و فضای ذخیره‌سازی HDD و هاردها صورت می‌گیرد.

تفاوت دوربین های تشخیص حرکت پی آی آر با دوربین های تشخیص حرکت پیکسلی

در دوربین‌های مبتنی بر حرکت پیکسل به معض جابه‌جایی پیکسل‌ها در تصویر دوربین گمان می‌کرد سوژه موردنظر را پیدا کرده و شروع به ضبط می‌کرد. ولی در دوربین های مبتنی بر پی آی آر، این قابلیت با حسگر‌های حرارتی ادغام شد تا قابلیت اطمینان بیشتری در ضبط و هشدار فراهم کند.

 

تفاوت دوربین های حرارتی (Heat) با گرمایی و ترمال (Thermal)

در واقع دوربین های حرارتی PIR‌ گرما را تشخیص یا اندازه‌گیری نمی‌کنند. آنها فقط تشعشعات مادون قرمزی که منعکس می‌شوند را تشخیص می‌دهند. می‌توان انتظار داشت که دوربین‌های حسگر حرکتی و حرارتی pir، تشعشعات حرارتی سوژه‌های اندازه انسان  و بزرگ‌تر را در محدوده دمایی انسان تشیخص دهد.

04

 

 
   

به‌طور کلی دوربینهای تشخیص حرکت یا اصطلاحاً PIR، مخصوصاُ برای محافظت از فضای بیرونی خانه یا محل کار شما مفید هستند. این مدل دوربین‌ها احساس امنیت بیشتری را به شما می‌دهند و تشخیص‌ها و اعلان‌های دقیق‌تری را فراهم می‌کنند. برتری آنها نسبت به سایر دوربینهای تشخیص حرکت این است که مدل‌های قبلی نمی‌توانند تفاوت بین گیاه و انسان را تشخیص دهند.

بنابراین سرمایه‌گذاری روی دوربین های مداربسته PIR عالی است و شما را از آنچه در اطراف‌تان می‌گذرد به خوبی آگاه می‌کند.

اگر قابلیت‌های دوربین تشخیص حرکت (PIR) برای شما هم جالب بود و این مقاله را دوست داشتید، آن را با دوستانتان هم به اشتراک بگذارید. همچنین می‌توانید از قسمت نظرات، سؤالات یا تجربیات خود را در ارتباط با این مدل از دوربین های مداربسته با ما درمیان بگذارید.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها