خبرداغ امروز؛ خرید کالاهای اساسی یک ماه زودتر با کالابرگ| قیمت کالاهای اساسی در طرح کالابرگ نصف شد | اعطای کارت اعتباری خرید به مردم

کد خبر: 1191682

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: در طرح کالابرگ قیمت کالاهای اساسی نباید بیشتر از شهریور ۱۴۰۰ به مردم عرضه شود و دولت باید مابه‌التفاوت آن را به شکلی برای مردم جبران کند.

خبرداغ امروز؛ خرید کالاهای اساسی یک ماه زودتر با کالابرگ| قیمت کالاهای اساسی در طرح کالابرگ نصف شد | اعطای کارت اعتباری خرید به مردم

اگر در جریان اصلاح نظام یارانه‌ای، کالا برگ الکترونیک،‌ در دستور کار دولت قرار بگیرد، این‌گونه نیست که کارتی جداگانه و یا کوپن به مردم ارائه شود بلکه همان کارت بانکی، صرفا برای خرید کالاهای اساسی شارژ خواهد شد. بحث کالابرگ الکترونیک و یا کوپن در سال‌های اخیر بارها در جریان اصلاح یارانه‌های پنهان و یا حمایت از مردم جهت تامین کالاهای اساسی مطرح شده اما هیچ گاه به نتیجه نرسیده است.

مجلس برای سال جاری با توجه به مجوزی که برای اصلاح نرخ ارز ترجیحی به دولت داد، آن را موظف به ارائه کالابرگ الکترونیک برای تامین کالاهای اساسی کرد. اما اخیرا با ورود دولت به اجرای قانون بودجه در رابطه با تغییر رویه تامین ارز واردات و اصلاح نظام یارانه‌ای، موضوع نحوه حمایت‌ها مطرح است که اعلام مسئولان دولتی از این حکایت داشت که برای شروع این جریان، دو مرحله یارانه نقدی ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومانی به حساب خانوارهایی که توسط وزارت رفاه تعیین و دهک بندی شده‌اند، واریز خواهد کرد که این اتفاق افتاد و حساب یارانه بگیران شارژ شد.موضع دولت این بود که تا زمانی که بخواهد در مورد کالابرگ الکترونیک زیرساخت‌های لازم را مهیا و اجرایی کند، با توجه به زمانبر بودن آن فعلا پرداخت نقدی انجام داده است. آخرین اخبار درباره پرداخت کالابرگ را با هم در سایت فردا می خوانیم.

سید محسن دهنوی در واکنش به خبری مبنی بر اینکه قرار است دولت به منظور تقویت سلامت غذایی خانوارها این امکان را برای آن‌ها ایجاد کند که به اعتبار یارانه بتوانند یک ماه زودتر کالاهای اساسی را خریداری کنند و این اقدام در راستای اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی است، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، دولت را مکلف کرد که قیمت کالاهای اساسی نباید بیشتر از شهریور ۱۴۰۰ به مردم عرضه شود و دولت باید مابه‌التفاوت آن را به شکلی برای مردم جبران کند.

دهنوی

وی با اشاره به اینکه دولت برای اجرای این مصوبه یا باید به مردم یارانه نقدی یا کالابرگ دهد، متذکر شد: دولت در ماه‌های گذشته برای اجرای این مصوبه به صورت نقدی به مردم یارانه پرداخت کرد، اما اصرار مجلس از همان ابتدا، اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی بود.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: الان هم نظر مجلس شورای اسلامی بر این است که دولت می‌تواند در قالب کالابرگ یا اعتباری از مردم حمایت معیشتی کند و برای ما این موضوع محل اشکال نیست، بلکه مسئله مهم این است که درباره آن بخشی که سهم خریدار و مصرف کننده است و باید از جیب مصرف کننده پرداخت شود، حتماً باید قید مجلس مبنی بر توزیع کالاهای اساسی به نرخ شهریور ۱۴۰۰ رعایت شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید مجدد بر اینکه قیمت کالاهای اساسی باید به نرخ شهریور ۱۴۰۰ باشد و طبق مصوبه مجلس مابه‌التفاوت آن باید از حساب یارانه‌ای پرداخت شود، گفت: ما مخالف خبر جدیدی که از سوی مسئولان وزارت رفاه مطرح شده است نیستیم، مشروط به اینکه سهم مشتری در خرید کالاهای اساسی باید به نرخ شهریور ۱۴۰۰ باشد، مابه‌التفاوت آن هم باید از اعتبار یارانه فرد در کارت پرداخت شود و مصوبه مجلس باید به صورت دقیق اجرا شود.

دهنوی تاکید کرد: اگر طرح کالابرگ آن گونه که ما در قانون آوردیم اجرا نشود، با مصوبه مجلس شورای اسلامی در بودجه ۱۴۰۱ مغایرت دارد و حتماً مجلس ورود می‌کند چرا که نباید برخلاف قانون عمل شود./ مهر

نحوه برداشت موجودی کالابرگ برای یارانه بگیران

بر اساس اعلام اخیر مسئولان وزارت رفاه، دولت به‌منظور تقویت سلامت غذایی خانوارها این امکان را برای آن‌ها ایجاد می‌کند که به‌اعتبار یارانه بتوانند یک ماه زودتر کالاهای اساسی را خریداری کنند.

در این اعلامیه تاکید شده بود: «طرح کالابرگ الکترونیک در حال پیاده‌سازی مقدمات اجرا در استان هرمزگان است. این امکان برای تمام جامعه یارانه‌بگیر هرمزگان پس از اطلاع‌رسانی از سوی رسانه‌های کشوری و استانی فعال خواهد شد و نیاز به هیچ اقدامی نیست.  استفاده از اعتبار از طریق تمامی کارت‌های بانکی به نام سرپرست خانوار، امکان‌پذیر خواهد بود و در مورد کالاهای مشمول طرح نیز الزامی به خرید یک نشان تجاری مشخص نیست و افراد می‌توانند از گروه کالایی اعلام‌شده و از هر نشان تجاری دلخواه، خرید خود را انجام دهند. همچنین این طرح برای یارانه‌بگیران اختیاری است و هموطنان پس از اعلام رسمی می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.»

اما پیگیری های تازه تسنیم از وزارت رفاه نشان می دهد؛ هم اکنون طرح جدید کالابرگ الکترونیک "به صورت نسبی" در استان هرمزگان آغاز شده و در صورتی که نتایج ان موفقیت آمیز باشد به زودی در سراسر کشور پیاده سازی می شود. همچنین جزئیات مهم این طرح طی هفته جاری از سوی وزارت رفاه اطلاع رسانی خواهد شد.

طرح جدید دولت شامل چند نقطه عطف است که یکی از برجسته ترین آنها رونمایی از یک شبکه اعتباری سراسری است که در کنار شبکه شاپرک قرار خواهد گرفت. "شبکه اعتباری ایرانیان" موسوم به «شما»،  از یک سازوکار فنی منحصر به فرد استفاده می کند که می تواند امتیازات و تسهیلات مهمی برای خانوارهای ایرانی فراهم کند. موضوعی که در سنوات اخیر یکی از چالشهای نظام حکمرانی در بحث حمایت از اقشار آسیب پذیر بوده و حالا با رونمایی از این دستاورد جدید بخشی از عقب افتادگی های کشور در حوزه حمایت از اقشار محروم به صورت کلی بر طرف خواهد شد.

1-در طرح کالابرگ الکترونیکی بر خلاف طرح هوشمند سازی یارانه آرد هیچ گونه دستگاه پوز جدیدی به عرضه کنندگان کالاهای اساسی تعلق نخواهد گرفت و هیچ دستگاه پذیرنده ای نیز از شبکه شاپرک حذف نخواهد شد.

2-تعداد قلم کالاهای مشمول این طرح بایستی در مصوبه هییت دولت تعیین شود اما هیچ گونه محدودیتی در برندهای عرضه کننده اقلام تعیین شده وجود نخواهد شد. پیش بینی می شود بین 5 الی 17 قلم کالا در این طرح به صورت یارانه ای در اختیار خانوارمشمول قرار بگیرد.

3- اعتبار به صورت ماهیانه در حساب سرپرست خانوار- بر اساس کد ملی و نه صرفا کارت واریز یارانه نقدی، شارژ خواهد شد.

4- در صورت عدم مصرف بخشی از اعتبار مذکور امکان دریافت نقدی اعتبار مصرف نشده برای سرپرست خانوار وجود خواهد داشت. در واقع سیکل شارژ اعتبار به صورت ماهیانه است.

5- در طرح "شما" شاهد رونمایی از یک سوییچ کالایی هستیم- یعنی اگر کالای انتخاب شده جزو گروه اقلام مشول در سبد تعیین شده باشد، بعد از خرید معادل ما به التفاوت نرخ یارانه‌ای و ازاد از اعتبار سرپرست خانوار کسر صورت خواهد گرفت.

6- احتمالا باتوجه به ظرفیت بسیار گسترده ای که این شبکه اعتباری سراسری ایجاد خواهد کرد دامنه آن برای حمایت از اقشار محروم و دهکهای پایین جامعه به طرح کالابرگ الکترونیکی محدود نمانده و در آینده زمینه حمایت هدفمند با اصابت مستقیم کالایی به خانوار صورت خواهد گرفت.

برنامه دولت برای اعطای کارت اعتباری خرید به مردم

وزیر صمت با اشاره به اصلاح برخی از زیرساخت‌ها برای توسعه تولید، اظهار کرد: از جمله این اقدامات تأمین مالی زنجیره‌ای است که در نظر داریم آن را به کارت‌های اعتباری متصل کنیم و اصناف در به ثمر نشستن آن نقش ویژه خواهند داشت.

وزیر صمت با بیان اینکه قدرت خرید مردم پایین است، گفت: قدرت خرید تابعی از درآمدهای شغلی و غیر شغلی، یارانه، تسهیلات و کارت‌های اعتباری است؛ در زمینه تسهیلات و کارت‌های اعتباری پروژه‌ای را در مراحل آغازین کار داریم که بر اساس آن در نظر داریم تا به قشر وسیعی از مردم کارت اعتباری برای خرید بدهیم که جزئیات آن اطلاع رسانی خواهد شد.

وزیر صمت با اشاره به اصلاح برخی از زیرساخت‌ها برای توسعه تولید، اظهار کرد: از جمله این اقدامات تأمین مالی زنجیره‌ای است که در نظر داریم آن را به کارت‌های اعتباری متصل کنیم و اصناف در به ثمر نشستن آن نقش ویژه خواهند داشت.

وی به پایین بودن قدرت خرید مردم اشاره کرد و گفت: قدرت خرید تابعی از درآمدهای شغلی و غیر شغلی، یارانه، تسهیلات و کارت‌های اعتباری است. وزیر صمت ادامه داد: در زمینه تسهیلات و کارت‌های اعتباری پروژه‌ای را در مراحل آغازین کار داریم که بر اساس آن در نظر داریم تا به قشری وسیعی از مردم کارت اعتباری برای خرید بدهیم که جزئیات آن اطلاع رسانی خواهد شد./ اقتصاد آنلاین

در جلسه اخیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت «راه اندازی شبکه ملی اعتبار خرید» از سوی وزارت رفاه اجتماعی مطرح و مقرر شد بهره برداری از این شبکه به صورت تدریجی و آزمایشی آغاز شود. به گزارش خبرگزاری مهر در این زمینه، وزیر صمت با بیان این که قدرت خرید مردم پایین است، توضیح داد: قدرت خرید تابعی از درآمدهای شغلی و غیر شغلی، یارانه، تسهیلات و کارت‌های اعتباری است. در زمینه تسهیلات و کارت‌های اعتباری، پروژه‌ای را در مراحل آغازین کار داشته و بر اساس آن در نظر داریم تا به قشر وسیعی از مردم کارت اعتباری برای خرید بدهیم./ ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها