کد مطلب: 25152

یارانه|یارانه معیشتی| یارانه نان

اطلاعیه دولت درباره قیمت نان| یارانه نان در جیب مردم | برای دریافت یارانه نقدی خود کلیک کنید

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان گفت: ارائه نان با کیفیت، جلوگیری از عرضه خارج شبکه آرد و افزایش خدمت رسانی به مردم از اهداف اجرای طرح هدفمندی یارانه آرد و نان در کشور است.

اطلاعیه دولت درباره قیمت نان| یارانه نان در جیب مردم | برای دریافت یارانه نقدی خود کلیک کنید

چندیش پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نان یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نان منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نان تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا دی ماه خبری از تغییر یارانه نان وجود ندارد. یارانه نان دی ماه به حساب سرپرستان خانوار بزودی واریز خواهد شد. مشخص نیست چه زمانی مشکل یارانه نان حل خواهد شد.

خبر مهم از یارانه نان

یارانه نان

امید جهان نژادیان ظهر امروز یکشنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای با اشاره به اجرای مرحله سوم طرح ملی هدفمندسازی یارانه گندم، آرد و نان در استان خوزستان اظهار کرد: عرضه و خدمت رسانی به مردم، مبنای سهمیه آرد نانوایان در این طرح خواهد بود.

با بیان اینکه این طرح در ۲ مرحله اجرایی شده و اکنون اجرای سومین مرحله این طرح در خوزستان در دستور کار قرار دارد، افزود: یکی از اهداف مهم اجرای طرح هوشمند سازی یارانه آرد و نان تقویت اقتصاد نانوایان است و اجرای آن می‌تواند به حل مشکلات واحدهای نانوایی کمک بسیار خوبی کند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان عنوان کرد: سودآوری در این طرح بر اساس فروش نان صورت می‌گیرد و نانوایان براساس میزان تولید و عرضه نان می‌توانند درآمد بیشتری کسب کنند.

بیژن نورزی ‎مقدم، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران درباره گم شدن آرد در نانوایی‌ها به مهر گفت: ۲۲ دی امسال مسئول شرکت فناوران امید که صاحب دستگاه‌های پز در نانوایی‌های دولتی است عنوان کرد، هنوز برای نزدیک به ۳ هزار نانوایی دستگاه کارت خوان مورد نظر نصب نشده است. بنابراین از آمار ۸۱ تا ۸۳ هزار نانوایی فعال در سطح کشور بخشی هنوز دارای این دستگاه نیستند. اگر روزانه ۳۰۰ کیلو گرم آرد سهمیه هر نانوایی دولتی در کشور باشد با احتساب ۳ هزار نانوایی که دستگاه کارت خوان ندارند ۹۰۰ هزار کیلو گرم آرد پخت و تحویل مردم می‌شوند اما در اطلاعات این شبکه لحاظ نمی‌شود.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران به موضوع دیگر اشاره کرد و افزود: طبق آمار رسمی کشور در حال حاضر حدود ۶ میلیون افغانستانی در ایران سکونت دارند که آمار غیررسمی عدد بزرگ‌تری است. اگر اغراق نباشد سرانه مصرف آنها دو برابر ایرانیان است. به این ترتیب اگر هر ایرانی ۳۰۰ گرم نان مصرفی روزانه داشته باشد این عدد برای هر افغانی بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ گرم (بیشتر از ۲ نان بربری) می‌شود. با یک محاسبه ساده به ازای این ۶ میلیون نفر و سرانه مصرف روزانه ۶۰۰ گرم حدود ۳ هزار و ۶۰۰ تن نان می‌شود.

این مقام مسئول اظهار کرد: بسیاری از این افغانه دارای کارت بانکی نبوده و نقدی هزینه نان را می‌پردازند. همچنین برخی شهروندان نیز هنگام خرید کارت بانکی همراه نداشته یا به هر دلیلی کارت ندارند، نانوا نمی‌تواند از ارائه سرویس و خدمات به این آنها خودداری کند.

 

نوروزی مقدم با بیان اینکه مصرف نان صاحبان نانوایی‌ها و کارگران آنها را هم باید به آمار فروش خارج از شبکه هوشمند اضافه کرد، گفت: نانواها و کارگران آنها روزانه بدون کشیدن کارت مصرف روزانه خانواده را تأمین می‌کنند.

 

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی کشور در ادامه سخنان خود به کمبود اوزانی کیسه‌های آرد اشاره کرد و گفت: هنگام صدور حواله برای سهمیه هر نانوایی وزن کیسه ۴۰ کیلو گرم فاکتور می‌شود اما در ۹۰ درصد این کیسه‌ها وزن آرد کمتر است.

او توضیح داد: این کیسه‌ها بین نیم تا یک کیلو گرم کسری دارند زیرا گندم‌ها برای تبدیل شدن به آرد کمی رطوبت دارند که پس از تحویل آردها، خودش را نشان می‌دهد.

نوروزی مقدم ادامه داد: اگر سهمیه روزانه ۸۳ هزار نانوایی ۳۰۰ کیلو گرم باشد در واقع دو میلیون و ۴۰۰ هزار کیلو گرم معادل عبارتی ۲ هزار و ۴۰۰ تن آرد روزانه در نانوایی‌های کشور توزیع می‌شود. اگر این عدد تقسیم بر ۴۰ کیلو گرم (وزن هر کیسه) شود حدود ۶۰۰ هزار کیسه آرد روزانه در سراسر کشور توزیع شده که به طور میانگین نیم کیلو کسری آرد دارند. این عدد در واقع معادل ۳۰۰ تن می‌شود که عدد کوچکی نیست.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی کشور در پایان گفت: ۵ تن آرد گم شده‌ای که وزیر اقتصاد به آن اشاره کرده معادل ۱۲ میلیون بربری یا ۵۰ میلیون نان لواش می‌شود. اگر فردی بخواهد این مقدار آرد را از تهران برای مرزهای کشور قاچاق کند، شدنی نیست. در واقع موضوع قاچاق را باید از شهرهای مرزی پیگیری کرد نه استان‌های مرکزی که انتقال کیسه‌های آرد با وجود ایستگاه‌های پلیس نمی‌تواند واقعیت داشته باشد.

 

گفت و گو با برخی نانوایی‌ها نشان می‌دهد فروش خارج از شبکه هوشمند وجود دارد و همچنان بخشی از فروش نان‌ها خارج از مکانیزم هوشمند بوده زیرا افراد زیادی هستند که به دلیل نداشتن کارت بانکی بهای نان خریداری شده را نقدی (اسکناس) پرداخت می‌کنند.

شاطر نان سنگکی یکی از نانوایی‌های تهران اعلام کرد: این نانوایی حداقل روزانه یک میلیون تومان نان را بدون استفاده از دستگاه کارت خوان و نقدی تحویل مشتری می‌دهد.

او در پاسخ به چرایی این امر گفت: کارگران افاغنه زیادی در کشور زندگی می‌کنند که حساب و کارت بانکی ندارند؛ در نتیجه مبلغ نان خریداری شده خود را نقدی می‌پردازند.

وی با بیان اینکه این موضوع دربرگیری زیادی دارد، تصریح کرد: برخی شهروندان هم کارت بانکی همراه نداشته یا به هر دلیلی مبلغ نان را نقدی پرداخت می‌کنند. نانواها نمی‌توانند در این باره به شهروندان سخت بگیرند. بنابراین اگر در ادامه، تعداد نان‌های فروخته شده در شبکه هوشمند با وزن آردهای تحویل شده به نانوایی‌ها همخوانی نداشته باشد بخشی از آن به این دو موضوع برمی گردد. به این ترتیب ۱۵۰ تن و به عبارتی ۱۵۰ هزار کیلو آرد تبدیل به نان می‌شود اما در شبکه هوشمند اطلاعاتش ثبت نمی‌شود.

محمد جلال در مورد فاز دوم طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان اظهار کرد: در این طرح دولت به هیچ عنوان یارانه نان را کاهش نخواهد داد و حذف نخواهد کرد؛ پیش‌بینی یارانه نان در سال گذشته در بودجه حدود 70 هزار میلیارد تومان بوده و در سال آینده نیز حدود 105 هزار میلیارد تومان منابعی است که برای یارانه نان در نظر گرفته شده است که نشان‌دهنده افزایش 50 درصدی است.

وی افزود: اما نکته‌ای که در طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان به آن پرداخته می‌شود، کاهش هدر رفت مصارف آرد یارانه‌ای در کشور است. ما در واقع در مرحله نخست طرح، زیرساختی را برای تکمیل زنجیره داده‌ها در فرآیند آرد و نان در کشور برای نخستین بار به نقطه عملیات رساندیم و این زیرساخت محملی را فراهم کرد که ما بتوانیم وارد مرحله دوم هوشمندسازی و متناسب کردن دسترسی نانوایان به آرد یارانه‌ای مبتنی بر عملکرد آنها بشویم.

وی ادامه داد: بنابراین در مرحله نخست ساختار تخصیص آرد یارانه‌ای که در سال‌های گذشته به شکل کاملاً معین به نانوایان تعلق می‌گرفت و تا همین اواخر هم ادامه داشت، مبنای اصلی دسترسی نانوایان به آرد بود، اما در مرحله جدید، نانوایان با توجه به ثبت تراکنش‌های فروش نان در کارتخوان‌های هوشمند یعنی میزان فروش نان و پردازش داده‌ها، امکان دسترسی به آرد یارانه‌ای برای آنها رقم می‌خورد. مشاور وزیر اقتصاد ادامه داد: هدف اصلی در این فاز، حذف محدودیت دسترسی به یارانه آرد و نان برای نانوایان است؛ نانوایانی که نان باکیفیت عرضه می‌کنند و مشتریان بیشتری دارند، امکان فروش بیشتر داشته باشند و از طرفی در مرحله دوم هزینه‌های نانوایان در قالب یک کمک هزینه به دلیل عدم تغییر قیمت نان، افزایش خواهد داشت، در محله نخست حدوداً 15 درصد جبران افزایش هزینه‌ها رقم خورده است و در مرحله دوم حدودا 2 برابر خواهد شد.

جلال در خصوص بیش‌نمایی فروش متذکر شد: واژه هوشمندسازی که در این طرح استفاده شد؛ بهره‌برداری از آن در همین مرحله جدید خواهد بود و تعداد کمی از نانوایان که تراکنش‌های غیرواقعی بر روی کارتخوان‌های هوشمند را ثبت می‌کنند، سامانه مجهز به یک ساختار تحلیل داده است و در این ساختار استفاده مکرر از یک کارت بانکی، ثبت تراکنش‌های غیرواقعی، ثبت فروش غیرمتعارف و ... توسط سامانه تحلیل و شناسایی می‌شود و نانوایان با عدم رعایت سلامت تراکنش‌های خودشان، در واقع منافع آتی خودشان را به مخاطره می‌اندازند، یعنی دسترسی‌شان به کمک هزینه و یا احیاناً تأمین آرد دچار محدودیت می‌شود؛ البته تاکنون هیچگونه محدودیتی روی این موضوع اعمال نشده است، اما در مرحله جدید به دلیل اینکه قرار است نظام اختصاص آرد یارانه‌ای به عملکرد گره بخورد، حتماً پردازش‌های هوشمند روی تراکنش‌ها اتفاق می‌افتد و ثبت تراکنش‌های غیرواقعی برای نانوایان منفعتی نخواهد داشت و اعتبار نانوا را در این سامانه کاهش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: در صورت اینکه نانوا رفتار مناسبی داشته باشد و حرفه ای برخورد کند، قطعاً دسترسی‌ها و فرصت‌هایش برای فعالیت شغلی به شدت افزایش می‌یابد و خوشبختانه تحلیل‌های ما هم نشان می‌دهد درصد نانوایانی که احیاناً ثبت تراکنش‌های غیرواقعی داشته‌اند، درصد بالایی نبوده ولی در عین حال همان درصد پایین هم در مرحله دوم حذف خواهد شد.

مشاور وزیر اقتصاد تأکید کرد: اصولاً نظام تعیین نرخنامه در کشور، در موضوع نان توسط شوراهای آرد و نان استان‌ها اعمال می‌‌شود، نرخنامه به صورت مستند اعلام شده و در تمام کارخوان‌های هوشمند در کشور اعمال شده است، بنابراین این در اختیار استان‌هاست و قاعدتاً انواع نان که در سامانه بیش از 700 نوع نان و با 4 عنوان اصلی نان تافتون، سنگک، لواش و بربری ثبت شده است، به دلیل اینکه وزن چانه مختلف، افزودنی و شرایط مختلفی دارند؛ بنابراین این موضوع در اختیار مدیران استانی است که با هر روش و تدبیری نان‌های خودشان را در نرخنامه درج کرده باشند، به محض اعلام آنها، در سامانه اعمال می‌شود. جلال گفت: مرحله دوم، مرحله‌ای است که محدودیت تولید نان به دلیل محدودیت سهمیه برای نانوایان برداشته می‌شود، جبران کمک‌هزینه نانوایان افزایش تا دو برابری خواهد داشت، اقتصاد تولید نان به صورت مداوم دچار مزیت می‌شود و اقتصاد عدم تولید نان دچار محدودیت خواهد شد و این هدفی است که ما در مرحله دوم طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان در نظر گرفته ایم.

وی در خصوص دستاوردهای این طرح تاکنون بیان کرد: برآوردهای اولیه ما نشان می‌دهد که این هدررفتی که طی سالیان و دهه‌های گذشته به دلیل یارانه‌ای بودن نرخ نان در کشور اتفاق می‌افتاده، چیزی حدود 25 درصد بوده است و ما در هدف گذاری‌مان پس از اجرای مرحله دوم طرح؛ امیدواریم که این هدررفت به حداقل ممکن کاهش پیدا کند و اصولاً اقتصاد تولید نان، موضوع اصلی کار و تولید نانوایان باشد و اصولاٌ انحراف مصارف گندم و آرد اقتصاد غیرقابل دفاعی پیدا کند.

فاز دوم طرح هوشمندسازی تخصیص آرد

یارانه نان

وی درباره فاز دوم طرح هوشمندسازی تخصیص آرد عنوان کرد: چون مسأله دسترسی مردم و طبقات ضعیف به نان اهمیت داشت، دولت در این باره تدبیر متفاوتی نسبت به سایر کالاهای اساسی داشت. در فاز اول بیش از ۹۸ درصد نانوایی‌های کشور به مکانیسم رصد توزیع هوشمند آرد در کشور متصل شدند. اجرای فاز اول طرح نشان داد بخشی از آرد یارانه‌ای از شبکه کشور خارج می‌شده است. نکته مهم اینکه متأسفانه آسیب‌شناسیِ مشکلی که در گذشته وجود داشت، مورد جهت‌گیری رسانه‌ای قرار گرفت. این طرح این آسیب را شناسایی کرد و امیدواریم تا پایان سال مسأله فاز دوم اجرا شود.

نان گران می شود؟

سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: خبری از آزادسازی قیمت نان نیست و محدودیتی برای خرید نان وجود ندارد. هم‌چنین محدودیت نانواها در خرید آرد برداشته می‌شود و می‌توانند هرچه که بیشتر پخت کنند، بیشتر آرد بخرند و کمک‌هزینه دولت که هرشب پرداخت می‌شود هم افزایش خواهد یافت.

خاندوزی درباره رصد اخیر قیمت ارز گفت: بیش از ۸۰ درصد نیازهای ارزی کشور از طریق بازارهای اصلی صورت می‌گیرد. متاسفانه در کانال‌هایی که خرید و فروش کاغذی و قمار ارز می‌شود، بدون توجه به بازارهای رسمی کشور، شاهد افزایش قیمت ارز بودیم و امیدواریم دستگاه‌های مسئول وضعیت را مهار کنند.

وی افزود: مجددا تاکید می‌کنیم که نباید سهم بازارهای کاغذی و قمار را پررنگ جلوه دهیم و تأکید رییس‌جمهور این است بانک مرکزی اهتمام خود را در مسیر ثبات بازار ارز به‌کار بگیرد و رییس کل بانک مرکزی سفرها و مراوداتی داشته و دارند تا کم‌هزینه‌تر منابع ارزی واردات را تامین کنیم و راه‌اندازی بازار مبادله ارز در دستورکار است. این تمهیدات زمینه ساز بازگشت ثبات به بازار خواهد شد.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی