کد خبر: 677430
تاریخ انتشار :

پرداخت دومین یارانه بهاری سال 1402 با پنیر دوبل

جزئیات پرداخت یارانه نقدی جدید دولت رئیسی اعلام شد.

پرداخت دومین یارانه بهاری سال 1402 با پنیر دوبل
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نشان: یارانه راهکاری برای کمک به اقشار ضعیف است. یارانه را باید سریع خرج کرد وگرنه تورم پدر هرچی یارانه است را در می آورد. یارانه باید در کوتاه مدت هزینه شکم شود چون ارزش دیگری ندارد.

یارانه نقدی معمولاً برای کمک به افرادی که در سطح درآمد پایین قرار دارند، ارائه می‌شود. یارانه نقدی را می‌توان به صورت دائمی یا موقت ارائه داد. در برخی کشورها، یارانه نقدی به عنوان یک راه حل برای کاهش فقر و تقویت امنیت مالی افراد به کار گرفته می‌شود.بسته به شرایط موردنظر، یارانه نقدی می‌تواند از طریق مکانیزم‌های مختلفی مانند پرداخت به صورت نقدی، کارت بانکی، کد QR و … صورت پذیرد. یکی از مزایای این نوع پرداخت، ایجاد تعادل در درآمد افراد و کاهش نابرابری درآمدی است. همچنین، با ارائه یارانه نقدی، خرید کالاهای ضروری مانند غذا، پوشاک و دارو برای افراد نیازمند، آسانتر می‌شود. به علاوه، یکی دیگر از مزایای یارانه نقدی، کاهش بار بیکاری و افزایش تولید در کشور است. با این حال، برخی افراد معتقدند که این نوع پرداخت‌ها ممکن است باعث توقف فرد در جستجوی شغل، بهبود مهارت‌ها و آموزش شغلی شود.

حبیب‌الله آسوده در نشستی خبری از تفاهم نامه‌ای میان مدیرعامل فولاد هرمزگان برای حمایت از ۲۰ هزار یتیم استان با سرانه ماهی ۵۰ هزارتومان طی یکسال خبر داد و گفت: امید است شرکت‌های بخش دولتی و خصوصی در استان‌ها بتوانند در کنار مسئولیت‌های اجتماعی در زمینه محرومیت زدایی به ویژه در حوزه ایتام و تامین مسکن و اشتغال کمک کنند.

آسوده با اشاره به برنامه‌های این نهاد در ماه رمضان و کمک‌های صورت گرفته، درباره طرح اکرام و ایتام گفت: در بحث اکرام و ایتام و جذب حامی ۹۱ درصد رشد داشتیم.

وی افزود: پیش بینی ما جذب ۱۵۰ هزار حامی بود درحالیکه ۲۰۴ هزار حامی در طرح اکرام ایتام ثبت نام کردند.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد با اشاره به اطعام مهدوی گفت: در این زمینه یک موضوع اطعام بود اما موضوع مهم ترویج سنت حسنه اطعام با نام مبارک حضرت مهدی (عج) است.

به گفته وی، بیش از ۱۰ هزار آشپزخانه مردمی با محوریت مراکز نیکوکاری، مساجد، بسیج و گروه‌های جهادی و مردمی فعالیت خود را در طرح اطعام انجام دادند.

وی با اشاره به کمکهای انجام شده در اطعام مهدوی اعلام کرد که بیش از ۹۰ در صد رشد نسبت به سال گذشته وجود داشته است و در مجموع حدود ۴۶ میلیون اطعام و افطاری ساده و بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بسته معیشتی بین نیازمندان توزیع شد.

وی معتقد است که کمیته امداد در زمینه طرح اطعام وظیفه راهبردی خود را انجام داد و وظیفه اجرایی و عمل خیر را مردم انجام دادند و به هیچ وجه از اعتبارات دولتی در اطعام هزینه‌ای نشد. همچنین استانها و شهرستانها به تناسب شرایط خود پویش‌های محلی و بومی را راه اندازی کردند و نتیجه آن منجر شد شرایط قابل قبولی را در بحث اطعام داشته باشیم.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد با اشاره به طرح اکرام و ایتام یادآور شد: ارسال عدد یک به ۳۰۰۰۳۳۳۳ برای اکرام ایتام و محسنین است که پس از آن همکاران با آنها تماس خواهند گرفت.

به گفته آسوده، حدود ۱۲۸ هزار عدد “یک” در ماه رمضان به این سرشماره ارسال شد که این تعداد ۳۷ درصد به عنوان حامی اعلام آمادگی و ثبت نام کردند که رقمی حدود ۴۸ هزار است. ۱۳ درصد پیامک را تکراری ارسال کرده بودند، ۱۲ درصد درخواست راهنمایی داشتند، ۱۶ درصد اعلام کردند پیامک اشتباه شده است و ۲۲ درصد پاسخگو نبودند اما در عین حال تاکید شده که دوباره با آنها تماس گرفته شود.

بنابر اظهارات وی هفت استان فارس، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، تهران، همدان و خوزستان شرایط خوبی در جذب حامی داشتند.

آسوده با بیان اینکه ۵۴ درصد حامیان ثبت نام شده از زنان بودند، گفت: ۳۰ درصد از کسانی که در این طرح ثبت نام کردند شغل خود را “آزاد” ثبت کردند. ۲۲ درصد خانمها شغل “خانه دار” اعلام کردند. ۱۲ درصد اساتید و معلمان و ۱۰ درصد کارمندان و مابقی در سایر مشاغل بودند.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد با بیان اینکه اولین پرداختی هر حامی به طور متوسط ۸۰ هزار تومان بوده است، افزود: مردم می‌توانند با پویش هر خانواده ایرانی یک حامی با ۱۰ هزار تومان حامی یک فرزند باشد. همچنان مردم می‌توانند در این پویش «هر خانواده ایرانی یک حامی» عدد یک را به سرشماره ۳۰۰۰۳۳۳۳ ارسال کنند و همکاران با آنها تماس می‌گیرند یا از طریق سایت اکرام وارد شوند و ثبت نام کنند و پس از ثبت نام، شماره حساب مجازی به آنها داده می‌شود و فرزند خود را انتخاب می‌کنند و مستقیم مبلغ به حساب فرزند واریز خواهد شد.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد همچنین درباره سقف سرانه کمک به ایتام گفت: امسال سقف سرانه برای خانواده یتیمی که بیمار ندارند یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و خانواده دارای بیمار را یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در نظر گرفتیم.

آسوده با اشاره به فطریه و کفارات نیز به ارائه آماری پرداخت و یادآور شد: مردم در روز عید فطر و بعد از یک ماه روزه داری عید خود را با کمک به فقرا و نیازمندان به پایان می رسانند و این سنت خوبی است. امسال در زمینه فطریه براساس آخرین آمارهای ثبت شده ۶۱ درصد رشد نسبت به سال گذشته وجود داشته است.

به گفته وی، در عید فطر امسال ۵۸۰ میلیارد تومان شورای زکات جمع آوری کرده است. این شورا ۱۱ عضو دارد و یکی از اعضا کمیته امداد است و هر نهادی که بخواهد فطریه و کفاره جمع آوری کند باید از این شورا مجوز بگیرد.

آسوده با اشاره به اینکه امسال ۵۰ هزار پایگاه از تمام نهادهایی که مجوز داشتند فطریه جمع آوری کردند، افزود: ۶۹ میلیارد از این مبلغ توسط کمیته امداد جمع آوری و توزیع شده است که ۱۲ درصد زکات جمع آوری شده را شامل می شود. رشد کلی شورای زکات ۶۱ درصد بوده اما رشد کمیته امداد در جمع آوری فطریه زکات ۹۵ درصد بوده است.

آسوده با اشاره به اینکه در همان روز اول بعد از عید فطر بخشی از وجوه فطریه را به دست نیازمندان رساندیم، گفت: فطریه، کفاره و صدقه هر منطقه به دست نیازمندان همان منطقه رسانده می شود.

وی همچنین در خصوص پرداخت صدقات نیز گفت: سال گذشته در حوزه صدقات ۹۹ درصد برنامه ها محقق و ۱۹ درصد رشد داشتیم که البته از مقدار مورد انتظار ما کمتر بود که دلیل آن این است که پول نقد در دست مردم کمتر است و روش‌های نوین هنوز در جامعه جا نیفتاده است، اما روند روبه رشد است./ ایسنا

دوبل شدن یارانه نقدی اردیبهشت 1402

نایب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲اعلام کرد حفظ معیشت اقشار آسیب‌پذیر، مهم‌ترین اولویت کشور است.

طبق ماه های گذشته یارانه معیشتی بهمن ماه نیز به حساب سرپرستان واریز می شود. یارانه معیشتی این ماه نیز طبق روال قبل به صورت نقدی است. میزان یارانه معیشتی بهمن ماه 400 هزار تومان است. هنوز سایتی برای ثبت نام جدید یارانه معیشتی اعلام نشده است. در ادامه آخرین خبر از یارانه معیشتی را می خوانیم.

چندی پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا اردیبهشت ماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد. یارانه نقدی اردیبهشت ماه به حساب سرپرستان خانوار بزودی واریز خواهد شد.

آخرین یارانه نقدی

بیش از ۲۰ میلیون نفر فروردین ماه آخرین یارانه نقدی خود را دریافت کردند. نرخ جدید یارانه نقدی به اردیبهشت زودی اعلام خواهد شد. افزایش صددرصدی یارانه نقدی دهک های پایین. از امسال یارانه نقدی هدفمند خواهد شد.

سیدمحسن دهنوی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ در توئیتی نوشت: ‌هم‌زمان با این نابسامانی‌های اقتصادی و فشارهای ارزی،حفظ معیشت اقشار آسیب‌پذیر، مهم‌ترین اولویت کشور است.

دولت باید علاوه بر یارانه نقدی،به مردم کالابرگ بدهد تا تامین حداقل نیازهای سفره این اقشار، آسیب نبیند‌.

حمید فرداد افزود: برای افرادی که از این سامانه استفاده کرده اند پیامکی حاوی اطلاعات هزینه کرد اعتبار و میزان واریز یارانه ارسال شده است.

وی ادامه داد: افراد در صورتی که سوالی دارند می توانند با شماره ۹۶۸۶۱۴۰۰-۰۲۱ مرکز تماس شبکه ملی اعتبار تماس برقرار کنند.

سید صولت مرتضوی درباره آخرین وضعیت ارائه کالابرگ‌های الکترونیکی گفت: تقریبا سامانه کالابرگ در سراسر کشور راه‌اندازی شده است چیزی حدود ۵۰ هزار فروشگاه؛ چه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و چه غیرزنجیره‌ای تا این لحظه به این سامانه متصل شده‌اند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: همان‌طور که از قبل گفته شد مردم عزیز می‌توانند به صورت اعتباری تقریبا حدود یک ماه قبل از واریز یارانه نقدی‌شان خرید اعتباری داشته باشند.

تصمیم جدید در رابطه با شیوه‌ها و بسته‌های جدید

وی خاطرنشان کرد: تصمیم جدیدی هنوز در رابطه با شیوه‌ها و بسته‌های جدید اتخاذ نشده است.

مرتضوی درخصوص وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی با توجه به انتقادهای صورت گرفته به مصوبه شورای عالی کار عنوان کرد: افزایش حقوق‌ها در شورای عالی کار مصوب شده و احکام‌شان در حال صادر شدن است.

معاونت رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: یارانه فروردین سال‌جاری به حساب سرپرستان خانوار واریز و اعتبار خرید کالابرگ الکترونیک شارژ شد و یارانه‌بگیران می‌توانند از اعتبار یارانه ماه بعد در قالب کالابرگ الکترونیک، اقلام اساسی مورد نیاز خود را خرید کنند.

بر اساس این اطلاعیه مبلغ پرداخت یارانه برای دهک‌های اول تا سوم ۴۰۰ هزار تومان و دهک‌های چهارم تا نهم ۳۰۰ هزار تومان است.

چنانچه سرپرستان خانوار از کالابرگ الکترونیک استفاده نکرده باشند، رقم کامل یارانه برایشان قابل برداشت است و در صورت استفاده به‌ همان میزان از یارانه خانوار کسر شده و باقی‌مانده مبلغ به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.

با واریز یارانه فروردین‌ماه، یارانه‌بگیران می‌توانند از اعتبار یارانه ماه بعد نیز در قالب کالابرگ الکترونیک، اقلام اساسی مورد نیاز خود را خرید کنند.

یادآور می‌شود طرح کالابرگ الکترونیک به صورت ملّی و در سراسر کشور اجرا می‌شود و در قالب این طرح بالغ بر ۳۵ هزار فروشگاه در تمام نقاط کشور به این سامانه متصل شده‌اند.

در این طرح، اعتبار همه خانوارهای یارانه‌بگیر شارژ شده و آنان می‌توانند یک ماه زودتر از دریافت یارانه نقدی، با کارت بانکی سرپرست خانوار از این اعتبار جهت خرید ۱۰ قلم کالای اساسی مشمول طرح ملّی کالابرگ الکترونیک استفاده کنند.

پس از حذف ارز 4200 تومانی پُر حاشیه بود که دولت با هدف جبران توان معیشتی خانوار تصمیم بر پرداخت یارانه گرفت اما مصوبه مجلس بر موضوع دیگری تاکید داشت؛ اینکه قیمت کالاهای اساسی به شهریورماه 1400 بازگردد.

در واقع مجلس دولت را مکلف به اجرای طرح جدیدی به نام کالابرگ الکترونیک می‌کرد. اما بعد از مدتی زمزمه‌هایی از مجلس به گوش رسید که نشان از نبود تمایل کافی در هیات دولت برای پیگیری سیاست کالابرگ داشت. یکی از نمایندگان مجلس نیز به تجارت‌نیوز گفته بود که دولت پول کافی برای به اجرا درآوردن این طرح در سراسر کشور را ندارد. اما در نهایت تمام این گفته‌ها از سوی وزیر اقتصاد رد شد.

در لایحه بودجه‌ای هم که دیرهنگام به مجلس رفت، تصمیم دولت بر اجرای همزمان یارانه نقدی و کالابرگ بود. با اینحال از دلِ نظرسنجی‌هایی که از سازمان‌های غیررسمی بیرون آمد، در پاسخ به این پرسش که مردم کالابرگ را می‌پسندند یا پول نقد را؟ این آمار ارائه شد؛ حدود 80 درصد از مردم پرداخت یارانه به شیوه نقدی را ترجیح می‌دهند.

یکی از خبرنگاران محلی استان هرمزگان هم که در نهایت طرح کالابرگ بهمن ماه سال قبل در آنجا به اجرا درآمد، به تجارت‌نیوز گفته بود که اهالی هرمزگان هم با توجه به مشکلات معیشتی به یارانه نقدی بیشتر نیازمند هستند تا کالای ضروری مورد نظر خود را خریداری کنند. حالا، پس از گذشت یکی دو ماه از آغاز اجرای آزمایشی طرح کالابرگ در استان هرمزگان، سرنوشت این طرح به کجا رسیده است؟

«بازگشت به دوره کوپن» از بهمن ماه سال گذشته در استان هرمزگان به صورت آزمایشی کلید خورد. بعد از آماده شدن بستر لازم برای اجرای این طرح هم، اعلام شد که تمام خانوارهای یارانه‌بگیری که حساب‌شان در استان افتتاح شده، مشمول طرح کالابرگ می‌شوند. دولت سیزدهم تصمیم گرفت تا با هدف حمایت از سبد غذایی خانوار، این امکان را برای این خانوار فراهم کند تا با اعتبار یارانه‌ای که پیشتر به آنها تعلق می‌گرفت، بتوانند 10 قلم کالای اساسی را یک ماه زودتر خریداری کنند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها