کد خبر: 625480
تاریخ انتشار :

چرا جوانان زیر بار ازدواج نمی‌روند؟

ایسنا/ عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به علل تاخیر ازدواج جوانان، گفت: تاخیر ازدواج جوانان به دلیل اهمیت ندادن به امر ازدواج و تشکیل خانواده نیست بلکه باید دغدغه‌های جوانان کمتر شود.

چرا جوانان زیر بار ازدواج نمی‌روند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سید کریم حسینی با اشاره به هفته ازدواج اظهار کرد: از ابتدای آغاز به کار مجلس یازدهم به ویژه در کمیسیون اجتماعی، بحث ازدواج آسان و ارائه تسهیلات به جوانان برای ازدواج در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به وجود عوامل و مولفه‌های متفاوت از جمله دغدغه جوانان در خصوص اشتغال و تاثیر این عوامل در کاهش تمایل به ازدواج، افزود: بحث اشتغال جوانان، معضل کشور و از مشکلات اولیه مردم است بنابراین این مساله موجب تاخیر در ازدواج جوانان شده است.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: تاخیر ازدواج جوانان به دلیل اهمیت ندادن به امر ازدواج و تشکیل خانواده نیست بلکه باید دغدغه‌های جوانان کمتر شود.

حسینی بیان کرد: امروزه معیشت خانوارها یکی از مشکلات اصلی کشور است که موجب شده جوانان به دلیل دغدغه تامین حداقل معیشت پس از تشکیل خانواده، ازدواج را به تاخیر بیاندازند.

وی افزود: تسهیلاتی که باید در اختیار جوانان قرار بگیرند از جمله وام‌های ازدواج از نظر کمیت و روند دریافت، مشکلاتی برای جوانان ایجاد کرده بود. حداکثر تلاش مسئولان امر این بود که مقدار تسهیلات افزایش و دریافت آن نیز زودتر انجام شود. در این بین همکاری بین بخشی به ویژه توسط بانک‌ها نیاز بود که متاسفانه در این مدت برخی بانک‌های عامل قصوری داشتند. همه این عوامل دست به دست هم داده است تا کمتر به امر مقدس ازدواج پرداخته شود.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی در خصوص تاثیر پرداخت وام ۱۰۰ میلیون تومانی به زوج‌های کمتر از ۲۵ سال در انجام ازدواج‌های صوری، گفت: این موضوع با هدف امر ناپسندیده ازدواج زودهنگام دختران نبوده است بلکه با توجه به اینکه هر چه سن ازدواج بالاتر برود در فرزندآوری مشکلاتی ایجاد و خطر ناباروری به ویژه در زنان بیشتر می‌شود، این تسهیلات برای تشویق ازدواج در سنین کمتر به ویژه ۲۰ تا ۲۵ سال است نه ۱۵ سال. بنابراین این کار برای پیشگیری از کاهش جمعیت و ناباروری و تشویق به ازدواج انجام شده است.

حسینی در خصوص ثبت بیشتر موارد طلاق در ازدواج‌های با سنین پایین‌تر، بیان کرد: جوانان بالای ۱۸ سال پختگی لازم را برای ورود به مسائل اجتماعی از جمله بحث خانواده دارند بنابراین این موضوع که الزاما ازدواج در سنین زیر ۲۵ سال عامل اصلی طلاق باشد، درست نیست و این مساله قطعا کمترین تاثیر در شکست در ازدواج‌های با سن کمتر را دارد.

وی با اشاره به افزایش سطح انتظارات، افزود: همچنین مشاهده می‌شود که در خصوص عدم میل به فرزندآوری بحث معیشتی مطرح می‌شود در حالی که این موضوع عامل اصلی نیست.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها