کد خبر: 662036
تاریخ انتشار :

۶ میلیون و ۱۰۰ هزار جوان مجرد داریم

​سرپرست موسسه تحقیقات جمعیت، وزارت علوم را از نهادهای موثر در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دانست و گفت: بخشی از محتواهای درسی یا سیاست‌های آموزشی در کشور، نگاه منفی را نسبت به این قانون در دانشجویان ایجاد می‌کند که وزارت علوم باید این موارد را شناسایی و بازنگری کند.

۶ میلیون و ۱۰۰ هزار جوان مجرد داریم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

مسعود عالمی نیسی سرپرست موسسه تحقیقات جمعیت، وابسته به وزارت علوم، این وزارتخانه را از نهادهای موثر در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دانست و گفت: بخشی از محتواهای درسی یا سیاست‌های آموزشی در کشور، نگاه منفی را نسبت به این قانون در دانشجویان ایجاد می‌کند که وزارت علوم باید این موارد را شناسایی و بازنگری کند.

به گزارش «انتخاب»، مسعود عالمی نیسی اظهار داشت: وزارت علوم در بحث قانون جوانی جمعیت یکی از مهم ترین نهادهای کشور است و نقش پُررنگی دارد.

وی افزود: اگر نقش وزارت بهداشت در زمان اجرای سیاست های کنترل جمعیت برجسته بود، هم اکنون و در زمان اجرای قانون جوانی جمعیت وزارت علوم جایگاه مهمی دارد؛ زیرا ۲ و نیم میلیون جوان مجرد در سن ازدواج و در حال تحصیل داریم.

اگر وزارت علوم امکانی را فراهم کند که تمام جوانان دانشجو ازدواج کنند عملا شمار زیادی از جوان مجرد ازدواج می کنند، زیرا ۲ و نیم میلیون جوان داخل دانشگاه با دو نیم میلیون جوان ازدواج می کنند. از آنجا که ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار جوان مجرد در کشور و حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو داریم، در عمل امکان ازدواج بسیاری از مجردان کشور تحت مدیریت وزارت علوم است. این وزارتخانه می تواند در زمینه خوابگاه متاهلی، بورسیه های تحصیلی، اشتغال دانشجویی نقش مهمی در تسهیل ازدواج و فرزندآوری جوانان ایفا کند.

سرپرست مؤسسه تحقیقات جمعیت کشور یادآور شد: در حال حاضر ۶۰۰ هزار دانشجوی متاهل در کشور داریم، اما هزار و۵۰۰ واحد خوابگاه متاهلی وجود دارد البته در سال‌های گذشته شاهد توقف ساخت این قبیل از خوابگاه ها یا حتی بسته شدن آنها بوده ایم.

عالمی نیسی اضافه کرد: نقش دیگر وزارت علوم، تربیت کارشناسان سایر دستگاه ها است. بسیاری از کارشناسان و متخصصان و بخشی از استادان هنوز با سیاست های جوانی جمعیت همراه نیستند که دلیل آن اقناع نشدن آنها است، یعنی هنوز ذهن آنان با دانشی و آگاهی که لازم است آشنا نشده اند.

بخشی از محتوای آموزشی مستقیم یا غیرمستقیم، حتی در رشته های غیرمرتبط، نگاه مخالف سیاست‌های جوانی جمعیت را به دانشجویان منتقل می کنند. این محتوا باید شناسایی و بازنگری شود، به این مهم در ماده های ۳۴ و ۳۵ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت پرداخته شده است.

وی گفت: اگر وزارت علوم و دانشگاه ها سیاست های آموزشی خود را به سمت قانون جوانی جمعیت تغییر دهند و به روز رسانی علمی کنند، دانشجویان و فارغ التحصیلانی که در آینده کارشناس دستگاه ها می شوند با نگاه صحیح به جمعیت تربیت می شوند و در نتیجه دستگاه ها با سیاست های جمعیت همسو می شوند.

سرپرست مؤسسه تحقیقات جمعیت کشور ادامه داد: در بعد اقتصادی و فرهنگی هم هر دو در میزان ازدواج جوانان دخیل هستند، اما سهم آنها باید مشخص شود و این موضوع از طریق تحقیقات علمی مشخص می شود که از وظایف مؤسسه تحقیقات جمعیت کشور است.

نیسی تاکید کرد: در ازدواج اشتغال قبل از مسکن مهم است و اگر برنامه ها و فعالیت های معاونت پژوهشی و معاونت فناوری وزارت علوم به نتیجه برسد، در اشتغال زایی دانشجویان و فارغ التحصیلان تأثیرگذار خواهد بود. 

وی یادآور شد: وزارت علوم وزارتخانه اشتغال زایی نیست، ولی می تواند به شیوه های مختلف، مسأله درآمد دانشجویان را حل کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها