کد خبر: 671244
تاریخ انتشار :

ارتباطی بین گسل ترکیه و گسل تبریز نیست

دبیر صفحه حوادث روزنامه جام جم گفت: گسل آناتولی شمالی در ترکیه فعال بود اما وقتی گسل های فعال به هم گره خوردند، وضعیت خطرناک شد و این زلزله پدید آمد.

ارتباطی بین گسل ترکیه و گسل تبریز نیست
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

امروز 18 بهمن 1401 از موضوعات مورد بحث در برنامه جام انقلاب مروری بر آخرین اخبار زلزله ترکیه و سوریه بود. بر همین اساس محمد غمخوار دبیر صفحه حوادث روزنامه جام جم روی خط ارتباطی برنامه آمد و گفت: زلزله ترکیه و سوریه از بزرگترین زلزله های اخیر جهان بود، حجم آوار بسیار زیاد است، شمار قربانیان و مفقودین سیرصعودی دارد،

وی افزود: البته با گذشت بیش از 24 ساعت از وقوع زلزله هنوز افرادی زنده از زیر آوار بیرون می آیند، با این وجود آمار رسمی فوت 3800 نفر را گزارش می دهد اما آمار غیررسمی 4300 نفر است که پیش بینی می شود تا 6 هزار نفر افزایش پیدا کند.

این فعال رسانه ای بیان کرد: اولین محوله از کمک های ایران وارد سوریه شد و همچنین جمعیت هلال احمر ایران با توجه به تجارب زیادش در حوزه امدادرسانی، برای کمک به زلزله زدگان ترکیه و سوریه اعلام آمادگی کرده است و این نیروها در حال آماده باش هستند.

وی درباره ماجرای پیشگوی هلندی اظهار کرد: پنج روز قبل از حادثه زمین شناس هلندی درباره وقوع زلزله در ترکیه و لبنان هشدار می دهد اما از آنجا که هنوز به لحاظ علمی امکان پیش بینی زمان و مکان زلزله وجود ندارد، هم اکنون دو دیدگاه درباره درست شدن این پیش بینی مطرح می شود. برخی معتقدند صحبت های زمین شناس هلندی شانسی بوده است اما گروهی دیگر از کارشناسان معتقدند می شود براساس رفتارشناسی گسل ها می توان برآورد زمانی و مکانی از محل وقوع داشت.

غمخوار درباره احتمال وقوع زلزله مشابه در تهران و تبریز یادآور شد: گسل آناتولی شمالی در ترکیه فعال بود اما وقتی گسل های فعال به هم گره خوردند، وضعیت خطرناک شد و این زلزله پدید آمد. گسل آناتولی با گسل های تبریز و تهران هیچ ارتباطی ندارد و از این بابت جای نگرانی نیست اما وقوع وضعیت مشابه برای تهران و تبریز محتمل است، به عبارت بهتر احتمال دارد گسل های فعال در تهران به هم گره بخورند و حادثه بیافرینند که اینجا هوشیاری و پیش بینی مسئولان را می طلبد.

وی ادامه داد: گرچه نباید برای مردم نگرانی به وجود آورد اما ذهن جامعه باید برای اقدامات لازم بعد از وقوع حادثه غیرمترقبه احتمالی آماده شود که اگر خدای نکرده روزی مثلا زلزله ای رخ داد، مردم در آن وضعیت چه اقداماتی انجام دهند، در چه محل هایی پناه بگیرند، به چه محل هایی برای اخذ کمک مراجعه کنند و غیره.

 

برنامه جام انقلاب امروز هجدهم بهمن ماه با تهیه کنندگی فریدون ماهر، سردبیری مصطفی صادقی و سیدمجتبی جلال‌زاده و سهراب علی اکبری به عنوان اعضای تحریریه از رادیو انقلاب پخش شد.

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها