کد خبر: 672726
تاریخ انتشار :

وضعیت نگران کننده فرونشست زمین در ایران

ایرنا: رییس سازمان نقشه‌برداری کشور گفت: وضعیت فرونشست زمین در ایران نگران کننده است بنابراین اقدامات لازم برای جلوگیری از آن در پهنه های مختلف ضروری است.​

وضعیت نگران کننده فرونشست زمین در ایران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

علی جاویدانه روز پنجشنبه در نشست مشترک شورای اداری و شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اظهار کرد: امروزه نقشه و اطلاعات مکانی هر استان مهم بوده و برای هر تصمیم گیری ضروری است، لرستان در خصوص توسعه زیرساخت داده مکانی از استانهای برتر کشور است.

وی افزود: حدود ۲۵۰ پهنه با نرخ های متفاوت در کشور شناسایی شد در لرستان نرخ ها پایین بوده اما این موضوع نگران کننده است و فرونشست در برخی مناطق جدی می‌باشد.

وی ادامه داد: امیدواریم به زودی شاهد رونمایی اطلس سرمایه گذاری و پنجره واحد مدیریت زمین برای توسعه استان باشیم.

وی گفت: ۳۰ هزار کیلومتر از زمین های کشور بر اساس نقشه های فرونشست بررسی شده و این در حالی است که از یک هزار و ۴۰۰ شهر در کشورمان حدود ۳۵۰ شهر فاقد نقشه بوده که برای تهیه نقشه های آنها با استفاده از پهپاد این نقشه برداری ها در حال انجام است.

جاویدانه بیان کرد: کار نقشه برداری ۱۶۰ شهر در حال انجام بوده که این نقشه ها در طرح هایی مانند کاداستر نیز قابل استفاده هستند.

وی اظهار کرد: فرونشست درهمه مناطق دنیا ایجاد می شود، اما نرخ فرونشست زمین در کشور با بیشینه بالای ۲۰ سانتیمتر پنج برابر متوسط دنیا است.

وی ادامه داد: سازمان نقشه برداری کشور نسبت به تعیین مناطق دارای فرونشست در کشور اقدام و نرخ فرونشست را نیز تعیین کرده که توجه متولیان امر به این موضوع مهم بیش از گذشته ضروری است.

جاویدانه گفت: سازمان نقشه برداری یکی از قدیمی ترین سازمان های کشور است که از سال ۱۳۳۲ مسئول نظارت و راهبری و مدیریت نقشه و اطلاعات کشور بوده و در راستای وظایف این سازمان چشم انداز صنعت نقشه برداری تا افق سال ۱۴۲۰ تدوین شده و بر اساس آن سند راهبری سازمان نقشه برداری کشور با استفاده از ظرفیت مشاورین خبره تهیه شده است.

وی افزود: برای جلوگیری از هدر رفت منابع پیش از آنکه ساختمانی در طرح جهش ملی مسکن ایجاد شود باید از سازمان نقشه برداری استعلام شود تو اگر در پهنه فرونشست قرار دارد داشته باشند از ساخت و ساز جلوگیری شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها