کد مطلب: 29618

تعطیلی مدارس | تعطیلی مدارس امروز | تعطیلی مدارس فردا

خبر فوری: تعطیلی مدارس این استان ها امروز | مدارس و ادارت این استان تا آخر هفته تعطیل شد

طبق اطلاعیه رسمی دولت مدارس این استان ها تعطیل اعلام شد.

خبر فوری: تعطیلی مدارس این استان ها امروز | مدارس و ادارت این استان تا آخر هفته تعطیل شد

فرماندار زیرکوه گفت: در پی زلزله شدید افغانستان و به جهت اطمینان مردم، مدارس این شهرستان در نوبت صبح امروز (سه شنبه) تعطیل شد.

خراسان جنوبی به طول ۳۳۱ کیلومتر در چهار شهرستان زیرکوه، درمیان، سربیشه و نهبندان با کشور افغانستان مرز مشترک دارد.

زمزمه های قطعی شدن تعطیلی شنبه ها این روزها دیگر دارد به یک خبر واقعی تبدیل میشود. نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس آقای اسماعیلی توضیحات مهمی درخصوص اجرای طرح تعطیلی مدارس و ادارات در روزهای شنبه از 15 مهرماه ارائه داده است که با هم در سایت دیجی سرگر می می خوانیم.

زمزمه های تغییر روزهای تعطیل هفته و تعطیلی شنبه ها از سالهای گذشته شنیده میشد و دلیل منطقی هم پشت این نوپردازی اساسی وجود داشت. با یک بررسی کلی متوجه میشویم که تنها در کشور ما روز های پنجشنبه و جمعه تعطیلات آخر هفته وجود دارد و تقریبا در همه کشور های دیگر روزهای شنبه و یکشنبه تعطیلات آخر هفته محاسبه میشود.

با این حساب در بازار جهانی ایران چهار روز عقب است و کلا ۳ روز در هفته میتواند فعالیت های بین المللی داشته باشد. چون پنجشنبه و جمعه که در ایران تعطیل است و شنبه و یکشنبه تعطیلات آخر هفته بازار جهانی است.

اما زمزمه های قطعی شدن تعطیلی شنبه ها این روزها دیگر دارد به یک خبر واقعی تبدیل میشود. نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس آقای اسماعیلی درباره تصویب قانون تعطیلی شنبه ها گفت :

در تاریخ ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ قانون تعطیلی رسمی کل کشور روز شنبه از مصوبات کمیسیون اجتماعی مجلس بود اما باتوجه به سیاست های جامعه شناختی ترجیح دادیم این خبر را در روز های پایانی مانده به شروع سال تحصیلی مطرح کنیم تا والدین و دانش آموزان کمتر دچار سردرگمی شوند.

تعطیلی شنبه ها از 15 مهر امسال در دستور کار قرار میگیرد

همانطور که به عرض شما رساندیم تعطیلی شنبه مدارس و ادارات قرار است از شروع مهر به صورت رسمی در کشور اجرا شود ولی هنوز اعلامیه رسمی از طرف صدا و سیما، خبرگزاری های آنلاین یا رادیو در این باره دریافت نشده است. اما به هرحال این طرح هم موافقان و مخالفانی دارد. بسیاری از مجلسی ها و حتی رسانه های مردمی با این تغییر مخالف و بسیاری هم موافقند.

موافقان تعطیلی شنبه مدارس معتقدند که با این کار بازار جهانی فعال تری خواهیم داشت و زیاد به جزئیات سیاسی و مذهبی این قضیه نگاه نمیکنند و بسیاری دیگر نیز خوشحالند که اگر از اول مهر تعطیلی شنبه مدارس اجرا شود، دوم مهر هم که تعطیل رسمی است و از سه دو شنبه قرار است به مدرسه برویم! برخی هم مخالف اعمال تعطیلی شنبه مدارس هستند و میگویند این قانون مسیحی هاست و اعمال تعطیلی شنبه ها نوعی باج دادن به کشور های خلیجی و اروپایی است.

به هرحال نمیتوان خیلی به بررسی های عوام اهمیت داد و هر شرایطی که برای پیشرفت کشور مناسب تر باشد باید اجرا شود.

سرنوشت ماجرای تعطیلی شنبه ها چه می شود ؟

آذرماه سال گذشته بود که دولت سیزدهم لایحه‌ای با عنوان «اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری» به مجلس ارسال کرد. طبق این لایحه ساعت کار کارمندان کاهش می‌یابد و پنج شنبه ها نیز تعطیل می‌شود.

خبرنگار تحریریه جوان قدس : رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور ، در خصوص تعطیلی شنبه‌ها گفته : این موضوع قرار بود در مجلس نهایی شود و منتظر هستیم در دستور کار قرار گیرد.وی همچنین اعلام کرده حدود ۱۰۰ نفر از نمایندگان محترم مجلس درخواست تسریع این موضوع را داشتند که درحال حاضر درگیر برنامه هستیم و پس از آن به این موضوع می‌پردازیم.

ماجرای تعطیلی شنبه ها از چه زمانی آغاز شد ؟

آذرماه سال گذشته بود که دولت سیزدهم لایحه‌ای با عنوان «اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری» به مجلس ارسال کرد. طبق این لایحه ساعت کار کارمندان از ۴۴ ساعت در هفته به ۴۲ ساعت و ۳۰ دقیقه کاهش می‌یابد؛ به این ترتیب تعداد روزهای کاری در هفته به پنج روز تقلیل یافته و پنجشنبه‌ها تعطیل می‌شود تا ناهمگونی بین تهران و شهرستان ها در این زمینه برطرف شود.

30 اردیبهشت و چند وقت بعد از اینکه بحث لایحه ساماندهی تعطیلات مطرح شد، ولی اسماعیلی رییس کمیسیون اجتماعی مجلس گفته بود که جمعی از نمایندگان نیز طرحی را برای تغییر تعطیلی از پنجشنبه به شنبه آماده کرده بودند که مفاد آن به لایحه دولت افزوده شده است.

چند روز پیش ، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با افکارنیوز درمورد مصوبه تعطیلی روزهای شنبه به جای پنجشنبه بیان کرد : در کمیسیون مصوب شده جمعه و شنبه به جای پنجشنبه ها به عنوان روز تعطیل باشد. یعنی درواقع شنبه‌ها تعطیل شود. البته نمایندگان مجلس پیشنهادات دیگری در این باره مطرح کرده اند که باید بررسی شود.

وی افزود: با توجه به اهمیت این موضوع و مطالبه نمایندگان، درخواستی با امضای 110 نماینده به هیات رئیسه داده شده است تا این لایحه با اولویت در دستور کار مجلس قرار گیرد. همانطور که طرح تعطیلی شنبه ها به جای پنج شنبه در دستور کار روز 6 شهریور کمیسیون بود و تصویب شد، احتمال دارد که به زودی به صحن علنی مجلس بیاید.

ولی اسماعیلی به تشریح مصوبه این کمیسیون برای تغییر در ساعت کار کارکنان اداری منطبق بر لایحه اصلاح ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری ‍پرداخت و گفت: دولت در لایحه اصلاح ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری آورده بود که ساعت کاری هفتگی کارکنان دولت از 44 ساعت به 42.5 ساعت کاهش پیدا کند. کمیسیون اجتماعی این موضوع را اصلاح کرد بدین گونه که ساعت کار هفتگی 40 ساعت شود.

موافقان ومخالفان تعطیلی شنبه‌ها چه می‌گویند؟

بر اساس استدلال برخی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس، با توجه به اینکه بازارهای جهانی در روزهای شنبه ‌و یکشنبه تعطیل است و در ایران روزهای پنجشنبه‌ و جمعه‌ تعطیلات پایان هفته به شمار می رود ، بنابراین ارتباطات اقتصادی کشورمان با محدودیت هایی روبرو است. در واقع اعضای کمیسیون ، تغییر تعطیلی از پنجشنبه به شنبه را خواسته فعالان اقتصادی دانسته اند .

این در حالیست که برخی  دیگر از اعضا کمیسیون اجتماعی مجلس نظر دیگری دارند و می‌گویند که تعطیلی شنبه برای یهودیان، تعطیلی یکشنبه برای مسیحیان و تعطیلی جمعه برای مسلمانان است و در خصوص روز پنج‌شنبه نیز روایات اسلامی زیادی وجود دارد که باید به آن توجه داشت .

البته مدتی بعد ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در واکنش به جنبه شرعی این موضوع گفت : موافقان تعطیلی پنج‌شنبه نیز نکاتی مطرح می‌کردند از جمله اینکه تعطیلی پنج‌شنبه حرمت شرعی دارد که با توجه به سوالاتی که از مراجع تقلید پرسیده شده تعطیل بودن پنج شنبه هیچ اشکال شرعی ندارد .

در پی طرح شائبه مغایرت تعطیلی شنبه‌ها با اصل ۱۷ قانون اساسی نیز محسن پیرهادی عضو هیات رئیسه مجلس در پاسخ به این شائبه در یادداشتی نوشته بود که تعطیل رسمی هفتگی روز جمعه است و توجه به این نکته ضروری است که این اصل در مقام بیان تعطیلات رسمی کشور به نحو حصری نیست، بلکه صرفا برای روز جمعه تعیین تکلیف شده است . اینکه در جمهوری اسلامی ایران نمیتوان تعطیلی روز جمعه را تغییر داد و این روز کلا تعطیل رسمی است .

بعضی دیگر از افرادی که موافق تعطیلی شنبه هستند ، معتقدند با بازگشایی مدارس و توجه به این نکته که دانش‌آموزان دو روز در هفته تعطیل هستند، طبیعی است که اگر خانواده‌ها هم تعطیل باشند، می‌توانند زمان‌شان را با هم تنظیم کنند و بیشتر در کنار یکدیگر باشند. این همان هدفی است که در حوزه ترویج الگوی ایرانی – اسلامی برای زندگی سبب انسجام بیشتر خانواده‌ها می شود و کیفیت زندگی مردم را بالاتر می‌برد .

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی