کد خبر: 625350
تاریخ انتشار :

در نشست خبری هفتگی تاکید شد

ناگفته های ربیعی از حادثه پارک ملت تا مذاکره ایران و آمریکا

ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی تاکید کرد که حادثه پارک ملت خرابکاری نبوده است.

ناگفته های ربیعی از حادثه پارک ملت تا مذاکره ایران و آمریکا
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

مهمترین اظهارات ربیعی در نشست خبری: 

مذاکره برای تبادل زندانیانیان و آمریکایی

*مذاکراتی در خصوص تبادل زندانیان ایرانی با آمریکایی انجام شده  

*در صورت آزادی زندانی‌های ایرانی و تامین منافع کشور و نتیجه رسیدن مذاکرات اطلاع‌رسانی بیشتر در این زمینه خواهیم داشت.

*ایران به خاطر نیت انسان‌دوستانه آمادگی تبادل همه زندانیان سیاسی  آمریکایی در عوض آزاد کردن همه زندانیان ایرانی در سراسر جهان که با دستور و خواست آمریکا محبوس شده‌اند را دارد.

حادثه پارک ملت، امنیتی و خرابکاری نبوده 

*عامل انفجار پارک ملت، محموله‌ای از ترکیب بنزین و گازوئیل بوده که در درون حفره‌ای جاسازی شده بود

*هیچ شواهدی در مورد امنیتی بودن انفجار پارک ملت تاکنون از دستگاه‌های اطلاعاتی - امنیتی اعلام نشده است.

 درباره حضور طالبان در مرزهای شرقی کشور

*از سال ۹۸ و با شروع فرایند جدید، تغییرات در عرصه سیاسی افغانستان، دستگاه های مختلف و مرتبط با محوریت وزارت کشور ، ضمن رصد مستمر نسبت به ایجاد آمادگی های لازم برای مواجهه با آثار این تحولات اقدام کرده‌اند. 

بنابراین در مجموع، با اقدامات صورت گرفته آمادگی‌های لازم در همه دستگاه های ذیربط وجود داشته و سناریوهای مختلف متناسب با روند تحولات، مد نظر قرار داشته و در صورت نیاز، اقدام خواهد شد. 

*درباره مبادلات تجاری بین دو کشور هم، با توجه به تحولات رخ داده در گمرکات مرزی افغانستان ، در حال حاضر گمرک اسلام‌قلعه مقابل دوغارون و ابونصر فراهی مقابل ماهیرود تحت کنترل طالبان درآمده است لذا عملا تا برقراری شرایط ثبات باید منتظر بمانیم. اما گمرک میلک در حال حاضر فعال است و طبق روال گذشته مبادلات تجاری میان ایران و افغانسان از طریق آن انجام می‌شود.

ورود مهاجران غیرقانونی بعد از ناآرامی های افغانستان

*درباره ورود مهاجران غیرقانونی نیز، برنامه ایران جلوگیری از ورود اتباع غیرمجاز می‌باشد که با شدت در حال انجام و پیگیری است. در عین حال، تدابیر لازم در خصوص تقویت نیروهای مرزبانی ، نظارتی و امنیتی در مرزهای مشترک با افغانستان اتخاذ شده است و آمادگی کامل وجود دارد.

*درباره پذیرش احتمالی نیروهای رسمی و دولتی و نظامی افغانستان نیز، ‌تصمیماتی اتخاذ شده است و بخشی از نیروهای وورودی به ایران، با هماهنگی دولت مرکزی افغانستان، ‌بازگردانده شده‌اند. 

*در صورت ورود مهاجران جدید، تلاش میشود در جوار محدوده مرزی در داخل، اردوگاه‌ها و امکانات لازم برایشان مهیا گردد ولی تاکنون مواجهه با مهاجران جدیدی به خصوص بصورت خانوادگی نبوده‌ایم.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها