کد خبر: 625356
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با غلامعلی رجایی

اگر جای رئیسی بودم ظریف را در مقامش ابقا می‌کردم

غلامعلی رجایی گفت: من آقای ظریف را یکی از مشاهیر نام‌آور عرصه دیپلماسی در هشت دهه اخیر ایران می‌دانم؛ فردی که بسیار صادق است و به گفته مقام معظم رهبری یک دیپلمات متدین است.

اگر جای رئیسی بودم ظریف را در مقامش ابقا می‌کردم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: محمدجواد ظریف آخرین گزارش برجامی را به مجلس ارائه داد تا اعلام کند که بعد از این مسئولیت با دولت بعد است. حتما خوب و بد ظریف را تاریخ قضاوت می‌کند اما تا اینجای می‌شود گفت که محمدجواد ظریف در عین حال که ناملایتی‌های بسیاری را تجربه کرد اما برای تحقق منافع ملی ایران زحمات بسیاری کشید.

غلامعلی رجایی، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «به هر حال عمر دولت آقای روحانی هم به سر آمد و قدرت دست به دست می‌شود اما حالا که دولت در آستانه رفتن است نباید با نگاهی مطلق‌اندیشانه با عملکرد هشت‌ساله این دولت مواجه شویم. دولت روحانی حتما نقاط ضعف و قوتی با هم داشت که بخشی از ضعف‌هایش مربوط به خود دولت و بخشی از هم خارج از اراده بود؛ مانند تحریم‌ها، کرونا، زلزله و به تازگی خشکسالی. حالا در میان تمام اعضای کابینه دو چهره شاخص‌تر از بقیه بودند؛ نخست آقای ظریف و دیگری آقای زنگنه که نقش آقای زنگنه در تأمین منافع نفتی ایران در اوپک بسیار مهم بود که چندان به آن توجه نشد».

او ادامه داد: «به جرئت می‌گویم در آقای ظریف در تاریخ انقلاب اسلامی مجرب‌ترین وزیر امور خارجه ایران بوده است و سختی‌هایی را متحمل شد که واقعا وصف‌ناشدنی است. شخصیت او طوری نیست که از خودش تعریف کند و البته حوزه سیاست خارجی هم می‌طلبد که همه‌چیز گفته نشود اما اگر قرار به گفتن بود، معلوم می‌شد که آقای ظریف چه کارهایی برای کشورش انجام داد و منشأ چه خدماتی شد و شاید اگر خاطرات هشت‌ساله وزارتش را بنویسد، بسیاری از ناگفته‌ها بیان شود که البته در فایل صوتی به بخشی از آنها اشاره کرد».

این فعال سیاسی بیان کرد: «من اگر جای آقای رئیسی بودم ظریف را در مقامش ابقا می‌کردم زیرا او نیرویی است که علاوه بر متخصص‌بودن، هرچه در توان دارد برای کشورش می‌گذارد یا اگر امکان وزیری خارجه آقای ظریف در دولت آینده وجود ندارد، امیدواریم آقای رئیسی، آقای ظریف را به عنوان دستیار ارشد خود در حوزه سیاست خارجی منصوب کند».

او درباره نقش ظریف در انعقاد برجام هم اظهار کرد: «به نظر من برجام ربطی به وزارت خارجه نداشت. برجام تصمیمی حاکمیتی بود و فراتر از اختیارات و وظایف وزارت خارجه و حتی دولت بود. ایران چاره‌ای نداشت جز آنکه بر سر مسائل هسته‌ای‌اش با کشورهای غربی به یک نتیجه مشترک برسد که البته نتیجه بد هم نبود و دیدیم که بسیاری از شرکت‌های اروپایی برای سرمایه‌گذاری به ایران آمدند و آرام‌آرام همه چیز به سمت بهبود می‌رفت که آمریکا از برجام خارج شد. ما یک بازی برد-برد را انجام دادیم و از ذیل بند هفت منشور ملل متحد که سایه جنگ را بر کشور افکنده بود، خارج شدیم».

رجایی درخصوص شرایط کنونی سیاسی خارجی و ضرورت‌های دولت آینده در این عرصه تصریح کرد: «اکنون هم مانند آن  زمانی که نیاز به توافق داشتیم، باید بدانیم که اگر مشکلات مبادلات بین‌المللی ما حل نشود، حتی توان خرید واکسن را هم نداریم. تنها راه برای دولت آقای رئیسی این است که مذاکرات وین را به سرانجامی برساند تا تحریم‌ها رفع شود».

او در پایان گفت: «در مجموع من آقای ظریف را یکی از مشاهیر نام‌آور عرصه دیپلماسی در هشت دهه اخیر ایران می‌دانم؛ فردی که بسیار صادق است و به گفته مقام معظم رهبری یک دیپلمات متدین است».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها