کد خبر: 625554
تاریخ انتشار :

واشنگتن: در وضعیت جنگ با گروه‌های مسلح عراقی نیستیم، فقط ما را به حال خود بگذارند

معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک، خبر داد که دور جدید گفت‌وگوهای راهبردی عراق و آمریکا تا چند روز دیگر برگزار خواهد شد.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

جوی هود، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک، خبر داد که دور جدید گفت‌وگوهای راهبردی عراق و آمریکا تا چند روز دیگر برگزار خواهد شد.

به گزارش «الحره»، هود در سخنرانی در مرکز واشنگتن برای مطالعات خاور نزدیک گفت که آمریکا فعالیت‌های گسترده‌ای در عرصه بازگشت ثبات به مناطق ویران‌شده توسط داعش در عراق دارد و افزود که کشورش بیشترین کمک‌ها را به برنامه توسعه سازمان ملل در عراق کرده است.

وی افزود که آمریکا با سازمان ملل و اتحادیه اروپا برای تأمین نیازهای دولت عراق برای اجرای انتخابات و نظارت بر آن همکاری می‌کند.

معاون وزیر خارجه آمریکا افزود: «در هر فرصتی با دولت عراق درباره حقوق بشر و لزوم حمایت از حقوق تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌آمیز و فعالان جامعه مدنی تأکید می‌کنیم».

او در بخش دیگری از سخنانش گفت که آمریکا با گروه‌های مسلح عراقی در وضعیت جنگ نیست و فقط از آنها می‌خواهد که «ما را به حال خودمان و مردم عراق را به حال خودشان واگذارند».

این در حالی است که دو هفته پیش جنگنده‌های امریکایی مواضع نیروهای حشد شعبی در مرز عراق و سوریه را بمباران کردند.

در پی این حمله مواضع نیروهای آمریکایی در عراق شاهد حملات مکرر راکتی و پهپادی بوده است.

روز گذشته دو مقام بلندپایه عراقی خبر دادند که هیئت دولتی در عراق در حال انجام هماهنگی‌های لازم با سفارت آمریکا درباره تعیین موعد برگزاری دور چهارم گفت‌وگوهای راهبردی عراق و آمریکا است که قرار است در اواخر ماه جاری میلادی در واشنگتن برگزار شود.

این هماهنگی‌ها شامل تعیین موضوعات مورد بحث و تلاش برای رسیدن به توافقات اولیه درباره آنها به خصوص موضوع خروج نیروهای رزمی آمریکایی از عراق مربوط می‌شود.

یک مقام بلندپایه در دفتر نخست‌وزیر عراق تأکید کرد که هنوز معلوم نیست ریاست این دور از گفت‌وگوها را خود «مصطفی الکاظمی» بر عهده می‌گیرد یا مانند دو دوره قبل وزیر خارجه عراق به جای او رئیس هیئت عراقی خواهد بود و افزود که تصمیم‌گیری در این باره به مسائل سیاسی و امنیتی عراق مربوط می‌شود.

این مقام گفت که هیئتی که در حال هماهنگی با سفارت آمریکا درباره تدارکات برگزاری این نشست است شامل مقاماتی از وزارت خارجه و مشاور امنیت ملی و دفتر نخست‌وزیر و فرماندهی ستاد عملیات عراق است.

به گفته این مقام احتمالا این دوره از گفت‌وگوها با اعلام رسمی خروج نیروهای رزمی آمریکایی از عراق بینجامد و نیروهای آموزشی و استشاری در چارچوب ائتلاف بین‌المللی به فعالیت خود ادامه دهند.

این منبع افزوده که با وجود این، تحولات جاری و احتمال تشدید تنش میان نیروهای آمریکایی و گروه‌های مسلح ممکن است موجب تغییر همه سناریوها شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها