کد خبر: 625636
تاریخ انتشار :

روسیه: مخالف پیوستن ایران به تروئیکای گسترش یافته افغانستان نیستیم

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو مخالف ملحق شدن ایران و هند به فرمت "تروئیکای گسترش یافته" در مورد افغانستان شامل کشورهای روسیه، آمریکا، چین و پاکستان نیست.

روسیه: مخالف پیوستن ایران به تروئیکای گسترش یافته افغانستان نیستیم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

به گزارش نامه‌نیوز، از ریانووستی، لاوروف روز جمعه در گفت و گو با خبرنگاران در تاشکند پایتخت ازبکستان با بیان اینکه  نشست های بین المللی در مورد حل و فصل در افغانستان  در قالب تروئیکای موسوم به گسترش یافته (روسیه ، ایالات متحده ، چین و پاکستان)  پیگیری خواهد شد ؛ گفت: مسکو مخالف ملحق شدن ایران و هند به فرمت "تروئیکای گسترش یافته" در مورد افغانستان نیست


ماموریت آمریکا در افغانستان شکست خورد

وی اظهار داشت: نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج شدند و به ادعای جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، خروج نیروهای این کشور از افغانستان به این خاطر بود که ماموریت خود را انجام دادند. 

لاوورف ادامه داد: بدیهی است بایدن تلاش کرد وضعیت را به گونه ای به تصویر بکشد که حداکثر مثبت باشد. اما همه می دانند که ماموریت آمریکا در افغانستان شکست خورد.

وی افزود: حتی در ایالات متحده هم به این مساله (شکست در افغانستان) اذعان کرده و آن را پذیرفتند.  

تروریسم در افغانستان از بین نرفت

وزیر خارجه روسیه در ادامه سخنان خود گفت که تروریسم در افغانستان ازبین نرفته است و گروه تروریستی داعش و شعبه گروه القاعده در این کشور موقعیت خود را در این کشور تحکیم بخشیده اند.

وی خاطرنشان کرد که تولید مواد مخدر در افغانستان به حد بی سابقه رسیده و ۹۰ درصد کل مواد مخدر جهان در این کشور تولید می شود و تقریبا هیچ اقدامی برای مبارزه با این پدیده صورت نمی گیرد.

حل و فصل مساله افغانستان باید سیاسی باشد 

لاوروف در بخش دیگری از سخنان خود در جمع خبرنگاران گفت که حل و فصل مسائل افغانستان باید سیاسی باشد و در ان نمایندگان گروه طالبان هم مشارکت کنند. 

وی افزود: همه تلاش ها و اقدامات ما و تماس های با طرف های مساله افغانستان برای آغاز گفت و گوها تمرکز یافته است که باید برای حل و فصل سیاسی باشد و در آن نمایندگان همه گروه های قومی افغانستان ازجمله گروه طالبان و نمایندگان پشتوها مشارکت کنند.

 لاوروف با بیان اینکه مسکو علاقه مند به هرج و مرج در افغانستان نیست، اضافه کرد: ما علاقه مند نیستیم که هرج و مرج در افغانستان حاکم شود و این مساله فقط به این خاطر نیست که نمی خواهیم مناقشه به کشورهای همسایه و متحد ما سرایت کند بلکه ما می خواهیم افغانستان در بهروزی بسر برد و مردم این کشور دوست در صلح و آرامش زندگی کنند و این کشور بدون هر گونه تهدید امنیتی ازجمله تروریستی و قاچاق مواد مخدر بطور مستمر پیشرفت کند.

رئیس دستگاه دیپلمناسی روسیه تصریح کرد: ما نمی خواهیم هیچ یک از طرف ها در افغانستان برتری بیاید تا حل و فصل مسائل این کشور شکننده باشد. 

در هفته‌های اخیر، جنگ داخلی در افغانستان با تشدید حملات گروه «طالبان» به مناطق تحت کنترل حکومت این کشور تشدید شده و اوضاع افغانستان را ناامن‌تر کرده است.

بر اساس اطلاعات رسانه‌های روسیه، آمریکا تاکنون ۹۵ درصد نیروهای خود را از افغانستان خارج کرده و به همین دلیل گروه طالبان فعالتر شده و مناطق جدید در این کشور را به تصرف در آورده است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها