کد خبر: 625822
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با ناصر ایمانی

اصولگرایان از آزمون یک‌دست‌شدن حاکمیت سربلند بیرون آمده‌اند

ناصر ایمانی گفت: عده‌ای در داخل بر طبل ایجاد هراس از یکدست‌شدن حاکمیت می‌کوبند. چه نگرانی‌ای وجود دارد؟ اگر نگرانی این است که در پی یکدست شدن حاکمیت اصوگرایان اشتباهات هم را پنهان کنند و در نهایت منافع ملی آسیب بزند که یک‌بار از این آزمون سربلند بیرون آمده‌اند.

اصولگرایان از آزمون یک‌دست‌شدن حاکمیت سربلند بیرون آمده‌اند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: حاکمیت یکدست اصولگرایان؛ گزاره‌ای است که این روزها مدام مطرح می‌شود. موضوعی که البته در سالیان پیش نیز دیده شده است. مشخصا زمانی که اصولگرایان هم توانستند مجلس هفتم را در اختیار بگیرد و هم متعاقبش با دولت نهم روی کار آمدند. هرچند در زمان دولت اصلاحات و مجلس ششم نیز این موضوع برای اصلاح‌طلبان رخ داد.

ناصر ایمانی، تحلیلگر مسائل سیاسی درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «یک‌دست شدن قوا فقط برای اصولگرایان رخ نداده است و به یاد داریم که مجلس ششم و دولت هفتم و هشتم یا به تعبری دولت اصلاحات هم با یکدیگر هماهنگ بودند و دو قوه مقننه و مجریه عملا اصلاح‌طلب بود و البته بعد از آن مجلس هفتم و هشتم و دولت آقای احمدی‌نژاد هم علی‌الظاهر یک‌دست و از جناح اصولگرا بودند. می‌گویم علی‌الظاهر زیرا باور دارم دولت آقای احمدی‌نژاد هیچگاه اصولگرا نبود و او نیز هیچوقت خود را اصولگرا ندانسته و نمی‌داند اما برای آنکه مناقشه نکنیم، فرض می‌کنیم که دولت آقای احمدی‌نژاد هم اصولگرا بوده است. در این شرایط یعنی حاکمیت یک‌دست اصولگرایان باید دید که نیروهای اصولگرا چه کردند؟»

او ادامه داد: «اصولگرایان خوشبختانه در چنین یکدست‌شدنی کارنامه قابل قبولی از خود ارائه دادند و بعد از آقای احمدی‌نژاد در سال 84 آرام‌آرام و مشخصا از سال86 با انتقادهای آقای احمد توکلی در مجلس، منتقد عملکرد دولت شدند تا آنکه مسائل برکناری وزیر اطلاعات و قهر احمدی‌نژاد پیش آمد که انتقادها به اوج خود رسید. بعد از انتخابات سال 88 با آن حواشی خاصی که داشت، بلافاصله احمدی‌نژاد، آقای مشایی را به عنوان معاون اول دولت معرفی کرد که با نامه نهی رهبر انقلاب مواجه شد.. مواجهه اصولگرایان با دولت آنقدر بالا گرفت که در نمایندگان مجلس در اواخر دولت دوم احمدی‌نژاد می‌خواستند او را استیضاح کنند».

او بیان کرد: «با دانستن چنین شرایطی می‌توان گفت که اصولگرایان در یک‌دست بودن قوا به نفع خود، سربلند بودند. حالا این شرایط را مقایسه کنید با زمانی که دولت اصلاحات روی کار بود و مجلس ششم هم اصلاح‌طلب بود. یک بار مشاهده نکردیم که دولت مصوبه‌های مجلس را به چالش بکشد یا مجلس اقدامات دولت را زیر سوال ببرد و به نوعی اشتباهات هم را مخفی نگاه می‌داشتند».

این فعال سیاسی درباره شرایط کنونی اظهار کرد: «حالا هم هم مجلس و هم دولت از یک نحله فکری هستند و انتظار این است که مانند اصلاح‌طلبان کشور را جناحی اداره نکنند و اگر اتحرافی مشاهده کردند در برابر انحراف بایستند. پس این نگرانی وجود ندارد که اصولگرایان از یک‌دست شدن به نفع خود استفاده کنند».

او با قیاس نظام ایران با نظام‌های دیگر گفت: «در کشورهایی که بر اساس نظام حزبی اداره می‌شوند اتفاقا همه انتظار دارند همان حزبی که دولت را در اختیار گرفته، پارلمان را هم به دست آورد و اصلا یکدست‌شدن حاکمیت مسئله عجیبی نیست»

ایمانی در پایان گفت: «حالا عده‌ای در داخل بر طبل ایجاد هراس از یکدست‌شدن حاکمیت می‌کوبند. چه نگرانی‌ای وجود دارد؟ اگر نگرانی این است که در پی یکدست شدن حاکمیت اصوگرایان اشتباهات هم را پنهان کنند و در نهایت منافع ملی آسیب بزند که یک‌بار از این آزمون سربلند بیرون آمده‌اند. پس نگرانی خاصی وجود ندارد؛ از سوی دیگر در این کشور ما ولایت فقیه را داریم و بر اساس قانون اساسی رهبری می‌تواند جلوی اشتباهات و انحرافات بگیرد».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها