کد خبر: 625981
تاریخ انتشار :

اولین اعلام رسمی درباره تحریم های جدید ایران

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره گزارش وال‌استریت‌ژورنال درباره قصد واشنگتن برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران در صورت شکست مذاکرات وین اظهارنظر کرد.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری شامگاه دوشنبه به گزارش یک رسانه آمریکایی درباره احتمال تشدید تحریم‌ها علیه ایران در صورت شکست مذاکرات وین واکنش نشان داد.

نشریه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» در گزارشی اختصاصی روز دوشنبه مدعی شده آمریکا در صدد اجرای سختگیرانه تحریم‌های نفتی ایران و جلوگیری از فروش نفت ایران به چین است. روزنامه آمریکایی هدف از این تصمیم را افزایش هزینه‌های کنار گذاشتن مذاکرات وین برای تهران توصیف کرده بود.

یک خبرنگار در نشست خبری شامگاه دوشنبه از ند پرایس پرسید: «وال‌استریت‌ژورنال گزارش کرده که آمریکا در صدد اجرای سخت‌گیرانه اجرای تحریم‌ها در خصوص خرید نفت از سوی چین از ایران است. آیا این چیزی است که شما تأیید می‌کنید؟ اگر تأیید می‌کنید، آیا این [تحریم‌ها] همان چیزی نیست که همین الان هم دارید اجرا می‌کنید؟ یعنی، تحریم‌های نفتی ایران. سوال دوم اینکه گزارش‌هایی وجود دارد درباره اینکه گفت‌وگوهای وین ممکن است تا سپتامبر یا اکتبر از سرگرفته نشوند. اگر همین‌طور است علت تأخیر چیست؟»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ گفت: «درباره بحث تحریم‌ها و اجرای تحریم‌ها، حرف شما صحیح است. همه تحریم‌ها پابرجا هستند مگرآنکه از طریق یک فرایند دیپلماتیک رفع شوند.»

او در ادامه گفت: «البته، این مسئله، بحث را به مذاکرات وین می‌کشاند. ما در این باره خیلی شفاف صحبت کرده‌ایم. ما آماده ادامه گفت‌وگوها در خصوص برجام به صورتی سازنده و اتمام این مذاکرات و بازگشت به محدودیت‌های توافق هستیم. علت اینکه برای این کار آمادگی داریم این است که ما نیز همانند جامعه بین‌المللی از مزایای ساز و کاری برای ارائه ضمانت‌های دائمی و قابل راستی‌آزمایی از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای آگاهیم.»

ند پرایس گفت: «حالا اینکه آیا دولت رئیسی بخواهد گفت‌وگوها را ادامه دهد و یا اینکه زمانی بخواهد این کار را انجام دهد- این چیزی است که امیدواریم دولت رئیسی آن را انجام دهد؛ ولی ما در موقعیتی نیستیم که به جای آنها صحبت کنیم. بنابراین، لازم است شما را درباره این سوال که موضع آنها در این مورد چیست به خودشان ارجاع بدهیم.»

ند پرایس در ادامه در پاسخ به سوال مجدد خبرنگار که پرسید پس آمریکا اجرای تحریم‌ها را شل نکرده است گفت: «درست است. درست است.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه بار دیگر درباره موضع واشنگتن در خصوص مذاکرات وین اظهارنظر کرد و تلاش کرد توپ مذاکرات را به زمین ایران بیندازد. 

او گفت: «هفته گذشته گفتیم که ما آماده ادامه مذاکره هستیم ولی ایرانی‌ها خواستار زمان بیشتری برای انجام مسائل مربوط به دوران انتقال ریاست‌جمهوری خودشان شده‌اند.»

ند پرایس با بیان اینکه آمریکا علاقه‌مند به «بازگشت دوجانبه به برجام است» گفت: «موضع ما از مدت‌ها پیش همین بوده است. ما تمایلمان را برای ادامه این گفت‌وگوها پنهان نکرده‌ایم چون بازگشت دوجانبه به برجام در راستای منافع ملی ما است.»

مقام آمریکایی در ادامه تصریح کرد که پیشنهاد مذاکره به ایران به صورت نامحدود ادامه نخواهد داشت. او گفت: «اما این را هم شفاف گفته‌ایم که این پیشنهاد، برای مدت نامحدود روی میز نخواهد بود. وقتی روال [انتقال ریاست‌جمهوری] در ایران به پایان رسید آماده بازگشت به وین و ادامه آن گفت‌وگوها هستیم.»

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.

مقام‌های دولت جو بایدن گرچه بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تاکنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم است، سرباز زده‌اند.

واشنگتن می‌گوید تنها در صورتی که دو طرف به برجام بازگردند حاضر است تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند. این ادعای واشنگتن در حالی مطرح می‌شود که تعهدات ایران به صورت کمی قابل راستی‌آزمایی هستند، اما راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها به دست‌کم سه تا شش ماه زمان نیاز دارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها